Dimethyl Carbonate

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 8

Dimethyl Carbonate

Hallo,
 
Ik weet niet of dit de goede plek is voor deze vraag, maar ik stel het maar hier, want ik weet niet waar ik het kan stellen.
 
Mijn vraag gaat over dimethyl carbonate: 
 
Op wikipedia staat dat er verschillende manieren zijn om dit te verkrijgen. Mijn vraag is: Als de wegen erheen anders zijn, zijn het de eindproducten dan exact hetzelfde?
 
Bijvoorbeeld: Dimehtyl carbonate is op verschillende manieren te maken namelijk: 
1. by the reaction of phosgene with methanol via methyl chloroform-ate.
2.  by a transesterification of propylene carbonate and methanol
3.   carbon monoxide, methanol and oxygen are reacted to form dimethyl carbonate.
 
Naar mijn mening zijn dit drie totaal verschillende manieren en mijn vraag is, is het eindproduct, dus dimethyl carbonate, bij alle drie de manieren exact hetzelfde?
 
Alvast bedankt voor een antwoord :)

Berichten: 59

Re: Dimethyl Carbonate

dimethylcarbonaat is dimethylcarbonaat. Je eindproduct is dus hetzelfde.
 
Wat kan verschillen is je opbrengst, je zuiverheid enz.
 
Ik kan je methode 1 ten zeerste afraden. Phosgeen is in kleine hoeveelheden dodelijk.
Methode 2 lijkt me het veiligst, ook al ben ik niet in de materie gedoken (figuurlijk bedoeld).

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Dimethyl Carbonate

Het is sowieso af te raden om het zelf te maken, aangezien het gewoon te koop is en nauwelijks wat kost.
 
Dat het industrieel niet meer uit fosgeen gemaakt wordt klopt. Dat fosgeen giftig is klopt ook. Maar op labschaal is het geen enkel probleen om fosgeen te gebruiken, mits daar de bijbehorende veiligheidsmaatregelen worden genomen. Maar goed, om het voor dimethylcarbonaat te gebruiken is zoals gezegd onzinnig.
 
Geen enkele synthese en/of scheiding levert een 100% zuiver eindproduct op. Er zullen altijd verontreinigingen zijn van stoffen die bij nevenreacties ontstaan, beginproducten die niet zijn weggereageerd, of hulpstoffen die zijn gebruikt zoals katalysatoren.
 
Afhankelijk van de gebruikte route c.q. de oorspronkelijke fabrikant zullen er dus andere verbindingen aanwezig kunnen zijn in het eindproduct.
 
In sommige gevallen kunnen deze verbindingen problematisch zijn voor wat je met de stof wil gaan doen. Dan is de keuze snel gemaakt. Voor het overgrote deel van de toepassingen zal het geen fluit uitmaken.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Dimethyl Carbonate

Als het je er echt om gaat of het dezelfde stof is, afgezien van verontreinigingen, dan is het antwoord zeker "ja". Net als dat je het getal 3 kunt maken door 6:2 en door 4-1 te berekenen. In beide gevallen is het dezelfde drie, en niet een andere drie omdat ie anders is gemaakt.

Reageer