[Wiskunde] Haakjes wegwerken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[Wiskunde] Haakjes wegwerken

Voor het differentieren moet ik het bij het volgde de haakjes weg werken:

x^3*x^2*(X- 8 )

Hoe doe ik dit?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Wiskunde] Haakjes wegwerken

Je vermenigvuldigt eerst x tot de derde met x (die tussen de haakjes) en x kwadraat vermenigvuldig je ook met diezelfde x (die tussen de haakjes) en dan ga je x tot de derde met 8 vermenigvuldigen en dan x kwadraat met 8 vermenigvuldigen. Je moet aan het einde alles met alles 1 keer vermenigvuldigt hebben.

Dan krijg je

x^3*x=x^4

x^2*x=x^3

x^3*8=8x^3

x^2*8=8x^2

Dan hou je over

x^4+x^3+8x^3+8x^2=x^4+9x^3+8x^2

Duidelijk?

(PS Zet in het vervolg ff tussen rechte haken voor je topic het vak waar het bij hoort. Ik heb het al aangepast, maar het is duidelijker voor mensen bij welke topics ze kunnen helpen als er [Wiskunde] voor staat.)
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [Wiskunde] Haakjes wegwerken

Ik zie toch duidelijk een '*' staan tussen x^3 en x^2!!!

Berichten: 200

Re: [Wiskunde] Haakjes wegwerken

X^3*x^2*(x-8 )=

X ^5(x-8 )=

X^6 - 8*x^5

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Wiskunde] Haakjes wegwerken

Sorry, niet goed gekeken dan.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Reageer