concentratie bepaling van suikers in cola

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 8

concentratie bepaling van suikers in cola

Uit interesse ben ik de concentratie suikers beginnen te bepalen uit soorten cola's.
Ik heb dit gedaan met een polarimeter. De cola's die ik heb gebruikt voor deze bepaling zijn: Pepsi-Cola en Coca-Cola.
Omdat het moeilijk is voor alle suikers te bepalen heb ik dus gekozen voor sucrose. Dus eerst heb ik een ijklijn gemaakt van sucrose, dan heb ik een aantal verdunningen gedaan ( omdat cola te donker is voor een polarimeter ) en daar de draaiingshoek mee gemeten, ik heb dit zo voor beide cola's gedaan.
De berekeningen heb ik op 2 manieren gedaan: op de gewone manier, de specifieke draaiingshoek in vullen in de formule van sucrose voor je concentratie te berekenen van je cola. En via mijn ijklijn die ik heb gemaakt.
Nu mijn probleem, voor Pepsi-Cola kom ik mooie waarden uit van +- 9.81 g/100 ml. Maar voor cola kom ik+- 70.4 g/100 ml uit, dit kan niet. De cola zou een stroop moeten zijn, niet te drinken. Dus wat dacht ik, in cola zit er bijna geen sucrose, daardoor is mijn ijkijn niet goed en mijn berekeningen niet geldig. Dit vond ik ook maar raar, dus heb ik eens cola ingespoten in een HPLC-machine, en die zegt dat alle suikers uit cola bestaan voor 70.0% sucrose. Dus mijn ijklijn klopt wel en mijn 70.4 g/100ml  wel. Ik weet het echt niet meer hoe ik het moet doen.
Achteraf heb ik dan nog eens de brix bepaald en die is 10.38....
 
Als je dit allemaal hebt gelezen ben je me held ! :)
Alvast bedankt
 
Simon
Bijlagen
polarisatie cola 1.1 berekeningen.docx
(24.42 KiB) 245 keer gedownload

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: concentratie bepaling van suikers in cola

Voor het gehalte sacharose in cocacola kom ik op een andere waarde uit.
 
α = [α] . c .l
 
1,37 = 66.47 .c .2 bij een buislengte van 2 dm.
 
c = 0,0103 g /ml is 1,03 g per 100 ml
 
onverdund dus 1,03 x 7,14 = 7,36 g / 100 ml.
 
Een kleinere rotatie kan mogelijk verklaard worden door inversie, vooral als de cola lang heeft gestaan.

Berichten: 8

Re: concentratie bepaling van suikers in cola

Er is een fout op die iets te groot is naar mijn zin, maar het besluit is dus dat de HPLC een veel betere methode, preciezer is de polarimeter ( van vanzelfsprekend ). Ik heb hier ook veel teveel werk ingestoken voor eigenlijk iets kleins ;)
 
Toch bedankt aan iedereen.
Simon
Bijlagen
polarisatie cola 1.2 forum.docx
(344.13 KiB) 595 keer gedownload

Reageer