aluminium oplossen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1

aluminium oplossen

Hallo ik heb een vraagje , aangezien scheikunde niet mijn favoriete vak was en dit ook al meer dan 20 jaar geleden is vraag ik het liever aan de kenners .
 
Ik heb een chrome fietsvork waar een aluminium buis  vast in zit . ( waarschijnlijk aluminiumoxide) nu heb ik alles geprobeerd ( verwarmen , olie om het losser te maken etc. Door deze tussen de bankvijs te steken is de alu buis afgebroken tot het punt waar het in de chrome vork verdwijnt . Hoe kan ik dit aluminium oplossen zonder het chroom aan te tasten ? Alvast bedankt voor de reacties

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: aluminium oplossen

Aluminium lost op in caustic soda (natrium hydroxide) en misschien lost de rest van je vork er niet in op. Maar ik zou wel eerst eens een klein stukje proberen.
 
dat wel natuurlijk

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: aluminium oplossen

Ik denk dat de chemische oplossing niet de correcte is. Alhoewel het vast leuk zal zijn. Voorstel van caustische soda (vaste gootsteenontstopper bij de gamma; natriumhydroxide) zie ik ook enkel als soort van mechanisch...
 
Hoe lang is die buis? Is het niet wijzer om hem over de lengte voorzichtig in te zagen? Dan opwippen bij het zaagvlak en dunner knijpen. Met die caustische soda zou je dan de zaag kunnen vervangen door een straal warme, sterke oplossing die je over dezelfde plek laat lopen gedurende langere tijd. Weet niet of aquariumpompjes dit leuk vinden, maar daar kom je wel achter...
 
En aan andere benadering, die je vast al hebt geprobeerd: een gelijke pijp (zoeen als je hebt afgebroken) op de andere pijp plaatsen en vaak met een hamer daarop tikken...
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Reageer