[wiskunde] Oef: gelijkvormigheid

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 208

Oef: gelijkvormigheid

Beste,
Ik heb een vraagje over mijn oef , dus oké ik geef toe ik dat ik de oef wel begrijp maar ik raak er niet verder met mijn berekening , ik heb zo'n gevoel dat het immers fout is !! Kan er iemand me op de goeie weg brengen aub
 
Een pllg ABCD heeft hoeken van 53° en 127° ,zijden van 5 cm en 8 cm en een opp van 32 cm tot de tweede . Dit pllg is gelijkvotmig met een pllg A'B'C'D', waarvan een zijde 12 cm meet .Bereken de andere zijde , de omtrek ,de opp
 
Is er meer dan een oplossing mogelijk ?
 
Mijn berekening: dus ik zal eerst de K vinden de factor dat is volgens mij 12/8
 
V/5=k DUS V/5 * 12/12 GEEFT 3
T/5=K geeft ook 5
 
v en t zijn onbekende getallen dat ik neem voor de 2 onbekende zijde met de lengte die 12cm
 
Is dit correct ?
 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Oef: gelijkvormigheid

Geen idee of je goed bezig bent, want ik snap niet wat bij jou k, v, en t zijn. Kun je een schets van beide parallellogrammen tekenen? Waarschijnlijk zie je zelf dan al heel snel wat de bedoeling is.

Gebruikersavatar
Berichten: 208

Re: Oef: gelijkvormigheid

Oké bedankt , ja ik heb natuurlijk een schets getekend  en het is  minder absctract dan eerder maar dan...hoe ga ik verder ?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Oef: gelijkvormigheid

Er zijn twee oplossingen.
 
1. 12 is de lengte van de de kortste zijde.
2. 12 is de lengte van de langste zijde.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Oef: gelijkvormigheid

Stel, we gaan eerst de eerste mogelijkheid die Tempelier aangeeft uitrekenen. In de nieuwe parallellogram heeft de korte zijde een lengte van 12. Deze had een lengte van 5 in de oorspronkelijke parallellogram. Hoe lang is in de nieuwe parallellogram dan de lange zijde?

Gebruikersavatar
Berichten: 208

Re: Oef: gelijkvormigheid

Oké , ik zal het gaan berekenen ! Ik kom zometeen met de aantwoord !! Dankuwel iedereen!!

Reageer