Herstel urineleider

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.156

Herstel urineleider

Mijn oma is in 1960 geopereerd om haar baarmoeder weg te nemen die aan kanker onderhevig was. Daarbij is per ongeluk de urineleider van een nier naar de blaas doorgesneden. De doktoren besloten opnieuw te opereren maar kwamen vóór de operatie met het nieuws dat de doorgesneden leider vanzelf hersteld was. Hoe gebeurt zoiets? Zou dit bij een bloedvat met een vergelijkbare dikte ook mogelijk zijn (hetgeen ik betwijfel vanwege het vele bloed dat er doorheen stroomt)?
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Herstel urineleider

Het lichaam is in staat schade zelf te repareren, tot een bepaalde limiet uiteraard. Waarschijnlijk hebben ze niet de ureter compleet doorgehaald want dat geneest niet vanzelf. Hetzelfde geldt voor een vat. Perforatie van de vaatwand geneest uitermate snel (vandaar dat je niet lang blijft nabloeden na bloedprikken), maar deze volledig doorhalen is een ander verhaal en daar moeten toch echt hechtingen bij aan te pas komen. 
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.156

Re: Herstel urineleider

De doktoren noemden dat wat gebeurd was een ``wonder``. Het simpel weer aan elkaar vastgroeien van een niet geheel doorgesneden ureter lijkt mij toch niet echt wonderbaarlijk.
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Herstel urineleider

Misschien vonden ze dat wel zo in 1960 toen de medische wetenschap natuurlijk compleet anders was dan anno 2015.
 
Een MRI-scan zouden ze toen ook een wonder vinden als je die voor hun neus zou neerzetten.
 
En aangezien we niet het medisch dossier van je oma hebben, kunnen we weer alleen speculeren: was de ureter helemaal door dan is dat vrij bijzonder ja. Maar wat is nu exact het discussiepunt wat je in dit topic wil aankaarten?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer