Meetkundige en algebraïsche multipliciteit

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 6

Meetkundige en algebra

Een matrix is diagonaliseerbaar als voor elke eigenwaarde de algebraïsche en meetkundige multipliciteit gelijk aan elkaar zijn. Hoe kan ik dit aantonen voor onderstaande matrix? Alvast bedankt! 
matrix.png
matrix.png (1.44 KiB) 2671 keer bekeken
 

Berichten: 546

Re: Meetkundige en algebra

Nou, rekenen maar dan he?
De stelling zegt iets over de eigenwaarden, dus laten we die eerst eens vinden. Wat is ook al weer de definitie van algebraïsche en meetkundige multipliciteit?

Gebruikersavatar
Berichten: 6

Re: Meetkundige en algebra

Via Maple kom ik op de volgende eigenwaarden uit (zie matrices), in het eerste argument staan de eigenwaarden.
  
Naamloos.png
Naamloos.png (1.43 KiB) 2669 keer bekeken
Hieronder staan de definities voor de meetkundige en algebraïsche multipliciteit. Ik weet niet goed hoe ik nu verder aan de meetkundige multipliciteit moet komen.. 
Naamloos.png
Naamloos.png (191.87 KiB) 2669 keer bekeken
Naamloos.png
Naamloos.png (218.78 KiB) 2668 keer bekeken
Voor de algebraïsche multipliciteit heb ik de karakteristieke veelterm berekend, maar verder kom ik er niet helemaal uit!
Naamloos.png
Naamloos.png (3.61 KiB) 2669 keer bekeken
 
Alvast bedankt voor de moeite !

Berichten: 546

Re: Meetkundige en algebra

Wat zijn de eigenvectoren die bij die eigenwaarden horen?
Die notatie met de kern zegt dus eigenlijk: in die eigenruimte zitten alle vectoren die worden afgebeeld op een veelvoud van zichzelf, en wel precies λ keer zichzelf.
Je hebt het karakteristieke polynoom al gevonden, dus nu kun je droog de definitie van algebraïsche multipliciteit toepassen: wat zijn de algebraïsche multipliciteiten van de eigenwaarden die jij hebt gevonden?
Nu nog voor beide eigenwaarden de dimensie van de eigenruimte bepalen. Hoe pak je dat aan?

Gebruikersavatar
Berichten: 6

Re: Meetkundige en algebra

Bedankt! Ik ben er uitgekomen. 
Th.B schreef: Wat zijn de eigenvectoren die bij die eigenwaarden horen?
Die notatie met de kern zegt dus eigenlijk: in die eigenruimte zitten alle vectoren die worden afgebeeld op een veelvoud van zichzelf, en wel precies λ keer zichzelf.
Je hebt het karakteristieke polynoom al gevonden, dus nu kun je droog de definitie van algebraïsche multipliciteit toepassen: wat zijn de algebraïsche multipliciteiten van de eigenwaarden die jij hebt gevonden?
Nu nog voor beide eigenwaarden de dimensie van de eigenruimte bepalen. Hoe pak je dat aan?

Reageer