[Natuurkunde] - 365 dagen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 200

[Natuurkunde] - 365 dagen

Ik heb laatst die topic gevolgd van aantonen dat een jaar een jaar duurt. Zie hier: http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...showtopic=18883

Nog toevalliger was dat die opgave in mijn natuurkundeboek stond bij de extra opdrachten. Maar ik ben dr nog steeds niet helemaal uit. Zouden jullie mijn aub kunnen verbeteren, ik heb mijn gedachtes uitgelegd in de tekening hieronder:

Afbeelding

De zon trekt aan de aarde, de aarde volgt een rechte lijn, maar valt tegelijkertijd naar beneden omdat de zon aan hem trekt(hoe kan het trouwens dat de aarde anders een rechte lijn zou volgen, waar is zijn snelheid vandaan gekomen?). De gravitatieversnelling tussen de zon en de maan berekenen we met FG = G m1m2/r2

Fc(middelpuntzoekend) wordt dus eigenlijk geleverd door de zwaartekracht die de zon levert door zijn zwaartekracht. Maar hoe kom je dan ooit op het idee om

FG = Fmpz

G m1m2/r2=m1 2r

En dan lees ik ook:

Fmpz dezelfde als Fg

Waarom zou dat zo zijn?

Of moet ik denken aan de centrifugaalkracht, ik zou namelijk niet inzien als 2 krachten beide naar de zon toewerken waarom je dan zomaar Fg=Fmpz kunt stellen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [Natuurkunde] - 365 dagen

Fmpz is een kracht die nodig is om een voorwerp in een cirkel met straal,met snelheid v,en massa m naar het middelpunt toe te versnellen. let goed op het woordje nodig. Deze kracht moet dus door iets gelevert worden. in het geval van de aarde om de zon is dit de zwaartekracht. in het geval van iemand die met een lasse zwaait is het de spankracht van het touw die de benodigde Fmpz levert

Als de vrouw die met de lasso zwaait sneller gaat draaien is er meer middelpuntzoekende kracht nodig. ze moet meer spierkracht leveren om de spankracht in het touw voldoende te laten zijn om de lasso niet uit de baan te laten schieten. je moet dus altijd praten over een benodigde Fmpz die word gelevert door een kracht in de richting van het middelpunt.

in het geval van de aarde in de baan om de zon: De Fmpz die nodig is om de aarde in zijn baan te houden word gelevert door een kracht die ook naar het middelpunt (zon is gericht) in dit geval is de zwaartekracht dat dus (die wijst voor de aarde naar de zon/middelpunt)

verder: de zon trekt evenhard aan de aarde als de aarde aan de zon.

volgens mij was de planeet aarde eerst gewoon een vliegend opbect dat in het zwaartekracht veld van de zon kwam en zo om de zon bleef draaien.

Berichten: 200

Re: [Natuurkunde] - 365 dagen

Dus als ik het goed begrijp stel je de middelpuntezoekende kracht gelijk aan de gravitatieversnelling, omdat de middelpuntzoekende kracht wordt geleverd door de gravitatieversnelling?
als dit niet het geval is en de middelpuntzoekende kracht is kleiner dan zou de aarde in de zon storten andersom als het groter zou zijn zou de aarde uit de haar baan raken en het heelal in slingeren.  
Dit snap ik ook niet helemaal :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [Natuurkunde] - 365 dagen

ik stel de middelpuntzoekende kracht gelijk aan de zwaartekracht (gravitatie kracht) dat is wat anders dan de gravitatie versnelling.

als de middelpuntzoekende kracht tegroot is. (hij kan dus niet meer gelevert worden door de zwaartekracht dan dan zoekt hij naar een grote baan en (grote r) zodat de middelpuntzoekende kracht afneemt, totdat het weer gelijk is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Natuurkunde] - 365 dagen

Dus als ik het goed begrijp stel je de middelpuntezoekende kracht gelijk aan de gravitatieversnelling, omdat de middelpuntzoekende kracht wordt geleverd door de gravitatieversnelling?
(NB: een versnelling ontstaat als gevolg van een kracht)

Als we even door de vingers zien dat je de termen kracht en versnelling door elkaar gooit, heb je dit perfect begrepen. Als je een kogel rondslingert aan een touw wordt de Fmpz geleverd door de spankracht in het touw.

zie ook hier:

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...er=asc&&start=0
als dit niet het geval is en de middelpuntzoekende kracht is kleiner dan zou de aarde in de zon storten andersom als het groter zou zijn zou de aarde uit de haar baan raken en het heelal in slingeren.
En deze bewering kan ik niet meer terugvinden in de berichten, maar dat je ze niet snapt kan kloppen: ze is namelijk verkeerd. Als de middelpuntzoekende kracht groter wordt dan de centrifugale kracht, gaat het object dus langzaamaan richting middelpunt. En als de centrifugale kracht groter wordt dan de middelpuntzoekende (=centripetale) kracht., dan "fugert" (Latijn fugere= vluchten) het object van de "centri" (Latijn centrum = middelpunt) vandaan. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer