dubbel buigend moment

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

dubbel buigend moment

Ik ben al een tijdje bezig met een lastige opgave voor constructieleer maar ik snap hem nog niet helemaal.
Ik heb zelf ook een boek en wat voorbeeld opgaven doorgenomen maar ik kom er nog niet helemaal uit.
In het begin wordt er gevraagd wat de steunpuntreactiekrachten zijn zowel verticaal als horizontaal.
Moet ik dan het wringend en buigend moment berekenen over de gehele as?
en daarbij gebruik maken van de formules Mw= FxR en Mb= FxL of moet ik de som van de momenten t.o.v. een punt (neem in dit geval A) gelijkstellen aan 0?

Zelf heb ik wel wat opgaven gemaakt maar ik vind deze met dubbele buiging erg lastig, ik zal zelf ook veel moeite hier in willen steken maar ik weet niet waar ik precies moet beginnen en welke formules toe te passen.

Ik hoop dat iemand hier toevallig veel kennis heeft van constructieleer, ik moet dit soort opgaven maken op mijn examen en kan alle hulp gebruiken!

Hieronder heb ik nog de opdracht met alle vragen die ik moet beantwoorden, ik heb hem ook al enige keren geprobeerd te maken maar ik weet niet of ik het goed doe, dus vandaar is dit de lege basis.
 
Afbeelding

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: dubbel buigend moment

in het vertikale vlak werken 2 krachten F1=3kN en F3=3 kN
bereken eerst de 2 vertikale reactiekrachten in de punten A en B
teken dan de vertikale dwarskrachtenlijn en de vertikale buigende momentenlijn.

Berichten: 2

Re: dubbel buigend moment

aadkr schreef: in het vertikale vlak werken 2 krachten F1=3kN en F3=3 kN
bereken eerst de 2 vertikale reactiekrachten in de punten A en B
teken dan de vertikale dwarskrachtenlijn en de vertikale buigende momentenlijn.
bereken ik dat met de WB en de MB berkekeningen of moet ik de som van de krachten gelijkstellen aan 0 t.o.v. een bepaald punt?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: dubbel buigend moment

de algebraische som van alle momenten van alle vertikale krachten t.o.v. punt A is nul.
bereken hieruit F(B,vertikaal)

Reageer