[biologie] dihybide kruising

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

dihybide kruising

Hoi,
 
Ik heb een vraag, want ik liep vast bij een genetica-opdracht met een bijlesleerling. We kwamen er niet uit, maar nu ik zelf even aan het kijken ben thuis, denk ik dat ik het antwoord toch heb gevonden. Mijn vraag is niet zozeer of mijn antwoord juist is, maar eerder of dit de manier is om tot het antwoord te komen? Genetica is namelijk een beetje weggezakt bij mij, en ik weet niet meer precies wat nou de handigste manier was om dihybride kruisingen op te lossen.
 
Is dit dus goed? (of te omslachtig?)
 
Bij een diersoort is het allel voor zwart haar (E) dominant over dat voor rood haar (e). Het allel voor krullend haar (F) is dominant over dat voor sluik haar (f).
In de F1 van een kruising is de verhouding zwart-krullen : zwart-sluik : rood-krullend : rood-sluik = 1 : 1 : 1 : 1.
Wat zijn de genotypen van de ouders?
 
A EeFF en eeff
B EeFf en EeFf
C eeFF en EEff of eeFF en Eeff
D eeFf en Eeff of EeFf en eeff
 
De F1 generatie bestaat dus uit:
E.F.
E.ff
eeF.
eeff
 
Dus beide ouders hebben sowieso één e en één f.
.e.f
 
oftewel: EeFf, eeFf, Eeff, eeff
 
Minstens een van de ouders heeft een E, en minstens een heeft een F.
 
Als de ene ouder eeff heeft, dan moet de andere ouders EeFf hebben. (optie1)
Als de ene ouder eeFf heeft, dan moet de andere Eeff hebben. (optie2)
Als de ene ouder EeFf heeft, dan kan de andere eeff hebben, maar ook EeFf, eeFf, Eeff. (optie3)
 
Nu kun je kijken naar de verhoudingen.
 
Voor de haarkleur geldt de verhouding 1 : 1.
Dit is alleen mogelijk bij Ee x ee, dus optie 3 vervalt.
 
Voor krullend/sluik geldt ook de verhouding 1 : 1.
Dus alleen Ff x ff is mogelijk.
 
Dus het antwoord is D (optie 2 en 3).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.282

Re: dihybide kruising

Shadow schreef:  
Is dit dus goed? (of te omslachtig?)
 
Ja, het is goed, en of het te omslachtig is, tja, laten we zeggen dat alle mogelijke denkwijzen volledig genoteerd zijn
 
1:1 in een monohybride kruising wil zeggen één ouder heterozygoot voor die eigenschap, de andere homozygoot recessief
1:1:1:1 in een dyhride kruising vertelt je dat dat voor beide eigenschappen geldt. 
A en C kennen homozygoot dominante ouders, B ken geen homozygoot recessieve ouders.
Blijft D over.
 
Jij legt dat uitgebreid uit en "rekent" dat voor, hier en daar dubbelop. Nier per se omslachtig te noemen, wel veel typewerk...  ;)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: dihybide kruising

Haha, ja ik zag inderdaad - nádat ik alles had uitgetypt - dat het een soort van wel snel te beredeneren was...
 
..maar als ik dat van die 1:1 kans in een monohybride kruising toepas, dan kom ik er in principe wel snel.
 
Bedankt~

Reageer