berekening UV-VIS

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

berekening UV-VIS

hoi allemaal,
 
ik heb als opdracht gekregen om bladgroen te gaan bepalen op een UV-VIS. Het meten is geen enkel probleem maar ik kreeg vandaag de vraag wat de * -0,5 in mijn berekening doet even als de 34.53, en ik had geen idee... Toen ging ik leuk en enthousiast zoeken op het internet en in mijn schoolboeken, maar helaas heb ik hier niets over kunnen vinden... Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen. Hieronder staat de berekening zoals ik hem uitvoer.
 
c= 34.53 * (A670 -0.5* A630 -0.5*A710)
                                        L
waarin:
C= concentratie in mg/kg
A= Extinctie bij de desbetreffende golflengte (nm)
L= De lichtweg van de cuvet in mijn geval 1 cm.
 
alvast bedankt,
 
groetjes Kiki

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: berekening UV-VIS

Waar heb je die formule vandaan? Dit kan namelijk nooit de hele uitleg zijn.

Berichten: 2

Re: berekening UV-VIS

Fuzzwood schreef: Waar heb je die formule vandaan? Dit kan namelijk nooit de hele uitleg zijn.
ik heb de formule uit het document waar de bepaling op staat en het is allemaal vrij kort en eenvoudig uitgelegd. Er wordt gemeten ten opzichte van lucht. Maar de resultaten die uit de berekening kloppen wel, maar ik wilde graag weten waar ze vandaan komen. ik zal even kijken of ik het document in kan/ mag scannen

Berichten: 301

Re: berekening UV-VIS

Zoals ik het zie lijkt dit op een berekening om een concentratie te berekenen en niet gerelateerd aan de wet van lambert-beer.

A670 zou dan (mogelijk) de hoofd-piek zijn en de A630 en A710 zijn dan correctie-factoren voor mogelijk andere componenten die op dezelfde golflengte reageren offset-effecten.
 
Edit: Bij nader inzien lijkt dit meer op een offset correctie, voor correctie op andere componenten zouden de golflengtes waarschijnlijk verschillende correctie factoren hebben.
Plan? I don't need a plan, just a goal. The rest will follow on its own.

Clever waste of time: Level 31

Reageer