[natuurkunde] massa kwik

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 11

massa kwik

bij kwikthermometer met capillairdoorsnede van 0.2mm² (0.2*10^(-6)m²) is afstand tussen 0° en 100° 25cm (dus 0.025m),
hoeveel gram kwik (uitzettingscoefficient = 182*10^(-6)) bevat thermometer (linaire uitzet.coeff = 10*10^(-6))? 
 
antwoord = 44.7g

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: massa kwik

en wat is je probleem?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 11

Re: massa kwik

ik heb al verscheidene dingen geprobeerd, maar ik kom maar niet tot de oplossing. 
ik ben wat verward door het gegeven, welk volume moet je nemen als beginvolume en bij welke temperatuur is dit?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: massa kwik

Je kunt niks "nemen" voor het beginvolume, omdat dat juist gevraagd is.
 
Je weet wél (of kunt berekenen) hoeveel het volume toeneemt bij een bepaalde temperatuurstijging.
Met die volumetoename en die uitzettingscoëfficiënt kun je dan naar dat totale volume toerekenen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 11

Re: massa kwik

ik heb iets in die vorm berekend maar ik kwam niet tot de juiste oplossing.
Je weet namelijk dat er 100° zijn en dus bij iedere 2.5cm/100 wordt er met 1graad omhoog gegaan. 
Is de toename van het volume dan (0.025m/100)*2*10^(-6)*m² bij elke graad en dan ook nog de toename
van het volume van het glas bij 1graad bij niet? 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: massa kwik

zo'n uitzettingscoëfficiënt is gegeven in m³/(m³·K) maar daaraan verandert niks als we die als  mm³/(mm³·K) pakken. Die wordt gewoonlijk dan ook weergegeven als ..... /K (of als ...K-1, maar da's een notatiekwestie)
 
 
 
 
De normale inhoud van 250 mm van dat stuk capillair is dus 250 x 0,2 = 50 mm³
Dat gat heeft dezelfde kubieke uitzettingscoëfficiënt als het omhullende glas.
De (lineaire) uitzettingscoëfficiënt van glas is gegeven als 10·10-6/K  . 
kubieke uitzettingscoëfficiënt mag dan genomen worden als 3 x de lineaire
de inhoud van dat gat wordtt bij een 100°C temperatuurstoename dus 50 + 50 x 3 x 10·10-6x 100= 50,15 mm³ 
we mogen nu dus concluderen dat 100°C temperatuurstoename zorgt voor een volumetoename kwik van 50,15 mm³
 
Zie je nu hoe je verder aan het oorspronkelijke volume kwik komt? 
 
(zo vind ik trouwens 37,2 g kwik, en geen 44,7)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 11

Re: massa kwik

inderdaad, ik bekom ook deze oplossing ipv 44.7g, in ieder geval super hard bedankt voor de nuttige informatie! 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: massa kwik

019 schreef: inderdaad, ik bekom ook deze oplossing ipv 44.7g, in ieder geval super hard bedankt voor de nuttige informatie! 
vraag is dus of we nog iets over het hoofd zien of dat het antwoordenboekje ernaast zit. Ik vermoed dat laatste. Gegeven uitzettingscoëfficiënten kloppen wel ongeveer met gewoonlijke tabelwaarden. De uitzetting van dat glas heeft pas invloed achter de komma, ruwweg kunnen we dus stellen dat 
V x 182·10-6 x 100 ongeveer gelijk moet zijn aan 50 mm³ , en vinden we voor het oorspronkelijk volume dus iets in de orde van grootte van 2700 mm³. Ofwel ruwweg 37 g kwik.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: massa kwik

Ja , volgens mij zie je wel iets over het hoofd, en dat is de uitzetting van het reservoir.
 
De uitzetting van glas is zoals boven voor het reservoir  is ongeveer 0,3 % van 3300 mm3   is 10 mm3
 
Dus het totaal is niet 50 maar 60 en dan kom je wel op 44,7 gram
Sinds de uitvinding van tijd, hebben we het niet meer, en kunnen we het ook niet meer vinden.
En wie haast heeft moet langzamer lopen.

Berichten: 11

Re: massa kwik

Hoe bereken je dan deze uitzetting?

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: massa kwik

Stel volume kwik is x
 
Het reservoir van glas zet 0,3 % uit bij 100 graden, zie berekening bij Jan,
 
dan is de totale uitzet van het volume, buis plus reservoir,  50 mm3 + 0,3% van x
 
nodig aan volume kwik is dan:  50+0,003x = x ( 0,000182 * 100 )  => x =3300 mm3
 
3300 mm maal SG van kwik is 44,7 gram
Sinds de uitvinding van tijd, hebben we het niet meer, en kunnen we het ook niet meer vinden.
En wie haast heeft moet langzamer lopen.

Berichten: 11

Re: massa kwik

Aaah amai super!! Dank je wel voor jullie hulp.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: massa kwik

Jan van de Velde schreef: vraag is dus of we nog iets over het hoofd zien
dus toch  ](*,)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: massa kwik

Nog een nabrander, 
 
je moet nog een kleine correctie doen voor de temperatuur, we hebben hier boven
alles uitgerekend voor T0, maar je moet het voor het goede antwoord, corrigeren naar T20
 
De SG van kwik bij 0 graden is volgens mij 13,6 bij een volume van 3289 geeft 44,7 gram
of je rekent het volume terug naar 20 graden , 3300 maal de SG van 13,54 geeft ook 44,7 gram
Sinds de uitvinding van tijd, hebben we het niet meer, en kunnen we het ook niet meer vinden.
En wie haast heeft moet langzamer lopen.

Reageer