[scheikunde] Waxinelichtjes tot op de bodem uitgezocht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Waxinelichtjes tot op de bodem uitgezocht

Hallo allemaal,
 
Ik heb binnenkort een so over scheikunde , maar van een paar vragen begrijp ik niet hoe je het moet rekenen of wat de formule er voor is.
 
 
11,51 g weegt het waxinelichtje voordat die was aangestoken
19,8 graden Celsius was het temperatuur van t water
na 2 minuten en 46 seconden was de temperatuur 29,9 graden Celsius
nadat het waxinelichtje was aangestoken, woog het nog maar 11,43 g
het waxinelichtje zonder aluminiumbakje weegt 11,91 g
 
met de bovenstaande gegevens die ik zelf heb waargenomen moet i kde volgende vragen kunnen beantwoorden
wat is de verbrandingswarmte van een waxinelichtje in j/g
wat is de brandtijd van een waixinelichtje (niet op laten branden) in J/s en W
Wat is het vermorgen dat het waxinelichtje levert in J/s en W
Wat is het maximaal aantal kWh dat jullie waxinelichtje kan levern in kWh
Hoeveel waxinelichtjes heb je nodig om 1,00 kWh te produceren?
 
Er ware ook nog een 20 andere vragen, die heb ik zelf gedaan, maar ik heb echt geen idee hoe de bovenstaande vragen moet oplossen. Als iemand zou kunnen helpen, zou ik dat heel erg waarderen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Waxinelichtjes tot op de bodem uitgezocht

jennifer011 schreef:  
wat is de verbrandingswarmte van een waxinelichtje in j/g
 
 
 
  1. hoeveel joule was er nodig om jouw hoeveelheid water 10,1 °C in temperatuur te laten stijgen?
  2. hoeveel gram waxine heb je verbrand?
  3. hoeveel joule is dat per gram waxine? 
voor vraag 1 vind je in de microcursus warmtecapaciteit deel 1 een volledige uitleg over de achtergrond van eenvoudige warmteberekeningen en hun aanpak, met wat uitgewerkte oefeningen eronder die ook wel aansluiten op jouw sommetje. Als dit niet helemaal nieuw voor je is moet dat daar wel mee lukken.

 

Kom maar met je uitwerking, dan controleren we die op denk- of rekenfouten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: Waxinelichtjes tot op de bodem uitgezocht

Ik ben nu al 1,5 uur bezig maar ik snap het nog steeds niet, omdat ik niet weet wat het verbrandingswarmte van een waxinelichtje in j/g is kan ik de rest ook niet doen.
E=pxt
Q= mc(te-tb)
volgens mij moet ik die gebruiken, kunt u me alstublieft helpen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Waxinelichtjes tot op de bodem uitgezocht

met dat waxinelichtje heb je water opgewarmd. Hoeveel water was dat precies? Waar zat dat in? 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: Waxinelichtjes tot op de bodem uitgezocht

100 Ml zat in een erlenmeyer

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Waxinelichtjes tot op de bodem uitgezocht

erlenmeijer verwaarlozen we (onterecht, maar we kunnen niet anders, er zal nog veel meer warmte verloren zijn gegaan tijdens dit proefje
 
Q=m·c·ΔT 
m=0,1 kg 
c= 4180 J/kgK
ΔT= 29.9 -19,8 = 10,1 K
Q is de warmte in joule. Dat moet lukken. Aantal grammen waxine had je ook, verbrandingswarmte in J/g van waxine is dan nog een koud kunstje
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: Waxinelichtjes tot op de bodem uitgezocht

heel erg bedankt, maar ik wist juist niet hoe je verbrandingswarmte moest berekenen...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Waxinelichtjes tot op de bodem uitgezocht

nu wel dus? 
Iets in de buurt van  40 kJ/g? 
Wel vreemd dat je dit soort sommetjes moet maken als basic-warmteleerzaken als opwarmen van water kennelijk niet duidelijk zijn....
 
nu je eenmaal een energie hebt (en een tijd had je al) gaat een vermogen ook lukken? 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Waxinelichtjes tot op de bodem uitgezocht

Ik heb het gevoel dat jennifer011 echt niet door heeft dat de opgenomen warmte van het water allemaal uit het kaarsvet komt.
 
Dus als je iets over het kaarsvet weten wilt, je dat kan berekenen doordat je wel alle gegeven over het water hebt.
 
Dus kom, jennifer011, geef eens het antwoord op de som van JvdV en doe eens een suggestie over hoe dan verder.
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Reageer