Demiwater als blanco onjuist?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

Demiwater als blanco onjuist?

Voor een spectrofotometrie-proef heb ik een verdunning moeten maken van 5 ml NaOH-opl en 3 ml demiwater.
Daarna moest er een blanco worden ingesteld, waarbij ik demiwater in de cuvet heb gestopt.
Volgens de leraar was dit strikt genomen niet juist. Waarom niet?
 
Het kan ook zijn dat ik de functie van een blanco nog niet volledig heb begrepen. In mijn
verslag staat namelijk het volgende:
 
"Deze blanco bestaat alleen uit het oplosmiddel van de uiteindelijk te meten oplossing. Dit oplosmiddel wordt dan ingesteld als de zogenaamde nul-waarde. Als een stof opgelost wordt in het oplosmiddel en vervolgens in een spectrofotometer gemeten wordt, zal alleen de extinctie of transmissie van de opgeloste stof gemeten worden."
 
 

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Demiwater als blanco onjuist?

De beste blanco bestaat uit alles wat je ook gebruikt voor je monsteroplossing, alleen zonder je monster. Ik neem aan dat NaOH niet je monster was?

Berichten: 6

Re: Demiwater als blanco onjuist?

Ik heb iets totaal over het hoofd gezien en verkeerd begrepen, wat wel cruciaal is. In de verdunning zit ook de standaardoplossing broomthymolblauw, waarvan we de extinctie moesten bepalen. Dit zou betekenen dat de correcte blanco uit demiwater en NaOH moest bestaan, klopt dat?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Demiwater als blanco onjuist?

Ja!

Berichten: 12.262

Re: Demiwater als blanco onjuist?

Idealiter zelfs uit de oplossing waar je later het broomthymolblauw bij gaat voegen zodat het een exacte match is. In geval van NaOH en een visueel spectrum zal het echter niet zoveel uitmaken.
Victory through technology

Reageer