[scheikunde] vragen fasenleer en fysische chemie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

vragen fasenleer en fysische chemie

over onderstaande vragen (zwart) moet ik mondeling antwoord kunnen geven. mijn boeken laten me hierin in de steek of geven me geen duidelijk antwoord. de (rode) tekst is mijn antwoord wat ik tot nu toe heb. maar waar ik over twijfel
 
Wat gebeurt er tijdens eutectisch smelten en wat gebeurt er tijdens peritectisch smelten? Beschrijf wat er gebeurt met de temperatuur als functie van de tijd en wat er voor fases gevormd worden tijdens het smelten. 
wordt hiermee bedoelt aangeven dat er in de ene fase een liquid (L) mengsel bevind en in op de faseovergang zich het om zet naar de volgende fase S(a) en L en daarna nog een faseovergang is waar er een S(b) is en een S(a)?
 
Hoe kun je uit massapercentages de molverhoudingen bepalen?
Hier weet ik geen antwoord op. 
 
Clapeyron: met alleen de hellingshoek heb je nog geen lijn. Hoe verkrijg je de evenwichtslijnen?
Heb zelf al dp/dT= Delta H/T*delta V  wat alleen de hellingshoek weergeeft maar hoe wordt de lijn gereproduceerd?
 
Hoe kom je aan de formule voor ln K als je begint met de vergelijking Delta G = Delta G0 + RT ln Q?
 
Ik dacht zelf aan ln(K)= (Delta G-(RT*lnQ))/RT , RT zou eventueel dan weg gestreept kunnen worden zodat ln(K)= (delta G-LnQ) zou overblijven. maar mijn gevoel zegt me dat dat niet klopt
 
Waarom gaat de reactie naar rechts spontaan als Q < K?
is dit omdat de reactie zich naar een evenwicht wil toe werken en omdat K groter is dan Q en omdat Q de reactie coëfficiënt  en K de evenwichtsconstante. 
 
Dankje wel alvast voor het medenken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: vragen fasenleer en fysische chemie

Wat gebeurt er tijdens eutectisch smelten en wat gebeurt er tijdens peritectisch smelten?
Het gaat over smelten, dus je begint niet met L maar met S.
Via google kun je eenvoudig vinden wat er gebeurt.
Je kunt beginnen met wiki:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Peritectisch_systeem
https://nl.wikipedia.org/wiki/Eutecticum
Hoe kun je uit massapercentages de molverhoudingen bepalen?
Hoe reken je massa om in molen?
Clapeyron: met alleen de hellingshoek heb je nog geen lijn. Hoe verkrijg je de evenwichtslijnen?
Je moet dus minstens één punt van de evenwichtslijn kennen.
Het ligt dan nogal voor de hand om hier het k........ voor te nemen.
Hoe kom je aan de formule voor ln K als je begint met de vergelijking Delta G = Delta G0 + RT ln Q?
ln K = ln Q als delta G = 0, dus ...................
Waarom gaat de reactie naar rechts spontaan als Q < K?
Wat staat er in de teller van Q , en wat in de noemer? Dus....?

Reageer