Anton_v_U schreef:
Dat kun je zo niet zeggen. Er zijn mensen die dit niet langer dan 10 minuten lang volhouden. Anderen kunnen het urenlang en moeten het alleen onderbreken omdat het lichaam nou eenmaal voedsel en drinken nodig heeft. Geloof de psychologen niet als zij zeggen dat je niet 5 uur achter elkaar effectief geconcentreerd bezig kunt zijn want het kan wel, ik ben er zelf het bewijs van en ik ken wel meer mensen. Dat lukt de gemiddelde mens niet maar als je gemotiveerd bent kun je het trainen.
Dat is een beetje de essentie van de motivatie achter mijn vraag. Ik hou niet van dat soort... uitingen die er vanuit gaan dat wilskracht en volhardendheid te veel gevraagd is, en dit uitdrukken als "je kán niet zo lang achter elkaar effectief leren!" - dat is geen wetenschap.
Mijn vraag is of er inderdaad echt een maximum bestaat aan het aantal uur dat je kan studeren tot het verder studeren averechts gaat werken of relatief vruchtloos wordt - gewoon door biologische redenen.
Anton_v_U schreef:
Wat voor mij beslist niet werkt is een andere activiteit waarbij ik focus nodig heb. Agenda bijwerken haalt je uit je ritme.
Mja, de reden waarom ik dit naar voren bracht is omdat ik, elke keer dat ik mijzelf dwing om een pauze te nemen, ik niets kan vinden die geen concentratie vereist, behalve in het niets staren waarbij mijn gedachten tóch weer op de leerstof terechtkomen. Het enige wat ik kan bedenken dat dit niet doet is een licht, niet-intellectueel gesprek met een ander, in persoon; niet via tekst/social media. Het moet ook iemand zijn waarbij ik me niet persé "sociaal gepast" hoef te gedragen.
Anton_v_U schreef:
Af en toe 5 minuten uit het raam staren en de denkstappen die je het afgelopen uur hebt gemaakt nogmaals inbeelden is voor mij een van de meest effectieve momenten en het helpt enorm om de focus vast te houden. <...> Maar dat is natuurlijk geen pauze, het is een fase in je leren waarin je kennis integreert.
Ja, dit is voor mij essentieel voor het echte leren (inzicht bouwen) - vandaar dat ik dat even sarcastisch als 'pauze' noemde.
Anton_v_U schreef:
...Het is tevens een manier om je activiteit af te wisselen waardoor je langer focus houdt.
Gelukkig heb ik over het algemeen geen probleem met focus houden - tenzij ik mezelf bewust toelaat lui te zijn; dat is een totaal ander soort probleem dat ik niet ter sprake probeer te brengen.
Anton_v_U schreef:
Wat voor mij ook niet werkt is een pauze waarin ik de aandacht totaal verleg. Het kost me dan te veel extra energie om weer focus te krijgen en het haalt me uit de flow en dan heb ik geen zin meer.
Herkenbaar, ik stop ook meestal niet als ik in een flow zit. Er komt af en toe alleen wel een irritante irrationale zeurende stem die denkt dat ik te lang bezig ben en wel een pauze móet houden omdat mijn hoofd anders... nou, ik zou niet weten wat of waarom precies, mede hierdoor deze topic.
Anton_v_U schreef:
Wat je in ieder geval in moet bouwen is een manier om vast te stellen of je nog iets opneemt (bijvoorbeeld die staar momenten) anders kom je er nooit achter wat voor jou werkt en wat niet.
Moeilijk om dit op een echt zuiver wetenschappelijke manier te onderzoeken - hoe goed je verschillende onderwerpen en concepten verwerkt en/of onthoudt is subjectief en het
terugroepen van stof in je geheugen zelf kan ook beïnvloed worden door andere factoren dan hoe goed je het hebt
verwerkt - en ik ben qua exactheid vaak perfectionistisch, dus... ik vraag me daarom af of er wel concrete redenen zijn om te denken dat je een bepaalde maximum móet stellen aan je studietijd, zoals "professionelen" weleens impliceren - zo niet gewoon beweren - dat je moet doen.