[scheikunde] Redoxtitratie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

Redoxtitratie

Hallo,

Voor scheikunde behandelen we nu het onderwerp redoxtitraties, maar ik snap het niet helemaal.

Ik snap dat een reductor elektronen afstaat en een oxidator elektronen opneemt. Maar ik snap niet wanneer je welke reductor moet gebruiken als er een samengestelde stof is met twee reductoren. Zoals in de volgende vraag:

Als je aan een aangezuurde oplossing van waterstofperoxide een kleine hoeveelheid kaliumbromide toevoegt, treedt een duidelijk waarneembare gasontwikkeling op. Na afloop van een gasontwikkeling blijkt de oplossing nog steeds kleurloos te zijn.

Geef hiervoor een verklaring met behulp van reactievergelijkingen.

Ik ging te werk door de halfreacties waterstofperoxide op te zoeken, maar toen ik aankwam op het zoeken van de reductor, nam ik de kalium als reductor en niet bromide, maar het moet wel bromide zijn en dat snap ik niet, want ik dacht dat bij het opstellen van een redoxreactie altijd gekozen werd voor de zwakste reductor?

ALVAST BEDANKT!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Redoxtitratie

Kalium is inderdaad een zeer sterke reductor, maar is er wel kalium als K (een metaal) aanwezig?

Berichten: 9

Re: Redoxtitratie

Kalium is inderdaad een zeer sterke reductor, maar is er wel kalium als K (een metaal) aanwezig?

Oh kalium is aanwezig als ion

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Redoxtitratie

Inderdaad, er is KBr aanwezig dus K+ en Br-.
 
Overigens reageert bij een redoxreactie altijd de sterkste oxidator met de sterkste reductor en dus niet met de zwakste reductor.

Berichten: 9

Re: Redoxtitratie

Inderdaad, er is KBr aanwezig dus K+ en Br-.

 

Overigens reageert bij een redoxreactie altijd de sterkste oxidator met de sterkste reductor en dus niet met de zwakste reductor.
Oh ja sorry dat bedoelde ik en heel erg bedankt!!!

Reageer