[natuurkunde] fysica vraag over volume

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 21

fysica vraag over volume

De Margheritahut is de hoogste berghut van Europa. De hut is gelegen op 4554 m in het Monte Rosa massief op de grens van Zwitserland en Italië. Op 20 juli 2013 deden we de volgende waarnemingen bij een leeggedronken en hermetisch afgesloten PET-fles: θ = -12,0 °C, patm = 572 hPa, V = 1000 ml. Enkele uren later bevonden we ons in de vallei van Gressoney (Italië) op een hoogte van 1825 m en werden de volgende waarnemingen gedaan: θ = 33,5 °C, patm = 812 hPa. Als de druk in de fles gelijk is aan de lokale luchtdruk in de vallei dan is het volume van de PETfles daar gelijk aan:
A. 829 ml.
B. 758 ml.
C. 704 ml.
D. 282 ml.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: fysica vraag over volume

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
 
Wat is je probleem met deze oefening? 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 21

Re: fysica vraag over volume

nou ik ben best lang bezig geweest met deze vraag om hem op te lossen. ik weet het antwoord. 
maar ik weet niet hoe ze hierop zijn gekomen. hoop dat iemand een oplossing heeft of welke formule(s) je hierbij moet gebruiken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: fysica vraag over volume

Al eens gehoord van de wet van Boyle-Gay-Lussac? 
 
\(\frac{p \cdot V}{T} = constant \)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 21

Re: fysica vraag over volume

ja u bedoelt dan p*V/T=p*V/T toch?
maar daarmee kom ik niet op het juiste antwoord.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: fysica vraag over volume

ik kom ook niet precies op een van de gegeven antwoorden. Als je 827 mL vindt doe je het goed.
Als je vertelt wat je invult hoeven we niet in het duister te blijven tasten naar je mogelijke denk- en/of rekenfout
 
Wat is de bron/herkomst van deze vraag?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 21

Re: fysica vraag over volume

het juiste antwoord is 829 ml dus u heeft het juist uitgerekend.
dit is een vraag van de olympiade uit belgie. ik ben aan het leren om mee te doen aan het toelatingsexamen voor tandarts.
dit waren goede oefenvragen.
heeft u de formule p*v/T = constante gebruikt? of hoe heeft u dit aangepakt. dan kan ik zelf nog gaan rekenen aan deze vraag.
alvast bij voorbaat dank. 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.596

Re: fysica vraag over volume

uiteraard heeft Jan de formule p.V/T=C gebruikt
\(\frac{p_{1} \cdot V_{1}}{T_{1}}=\frac{p_{2}\cdot V_{2}}{T_{2}}\)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: fysica vraag over volume

vosje190 schreef:  of hoe heeft u dit aangepakt. 
interessanter is wat JIJ doet. Type eventjes hier jouw uitwerking uit, da's zo gebeurd en je fout rap genoeg gevonden. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 21

Re: fysica vraag over volume

ik had ingevuld
p*V/T=p*V/T
572000*1/-12=812000*V/33,5
V=-1,96ml
ik vul iets verkeerds in maar ik heb niet door wat?
hoop dat iemand het ziet

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.596

Re: fysica vraag over volume

je zit de verkeerde eenheden in te vullen.
vul de druk in in Pa
vul het volume in in cubieke meters
vul de absolute temperatuur in in graden Kelvin.

Berichten: 21

Re: fysica vraag over volume

ow natuurlijk. 
ik had kelvin moeten gebruiken bij deze vraag echt een hele domme fout.
sorry dat ik niet gelijk mijn berekening stuurde zal ik de volgende keer wel doen.
dan kan het antwoord gelijk gegeven worden.
ben nog nieuw op dit forum. 
wel hartstikke bedankt voor uw hulp en tijd. 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: fysica vraag over volume

aadkr schreef: je zit de verkeerde eenheden in te vullen.
vul de druk in in Pa
vul het volume in in cubieke meters
vul de absolute temperatuur in in graden Kelvin.
Het nulpunt van die "meetlat" is hier belangrijk.
Zo mag je ook niet aan beide zijden een OVERdruk invullen, dus met een nulpunt gelijk aan bijvoorbeeld de omgevingsdruk. De druk die je invult moet dus ook altijd een absolute druk zijn. Afgezien van die absoluutheid doen die eenheden van druk of volume er nog niet eens toe, mits ze maar aan beide zijden gelijk zijn, en dus in deze vergelijking tegen elkaar wegvallen. Al zou je werken met pounds per square inch resp. pints. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.156

Re: fysica vraag over volume

 
Ik kom tot het volgende resultaat: Hoog in de bergen geldt P=527, T=261 en V=1
                                                     Beneden in het dal geldt P=812, T=306,5 en V=V? (eenheden doen er inderdaad niet toe, mits aan beide zijden hetzelfde; kubieke centimeters,-hecto etc. vallen weg aan beide kanten),
 
dus 527x1/261=812xV?/306,5, dus V?=(527x306,5)/(261x812)=0,76 liter. Aangezien uit het bovenstaande blijkt dat V?=0.829 liter is vraag ik mij af wat ik fout doe.   
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.596

Re: fysica vraag over volume

527 moet 572 zijn.

Reageer