Koude lucht airco warmt snel op

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 14

Koude lucht airco warmt snel op

Beste mensen,

Ik heb een raadsel die ik niet kan verklaren. Ik heb een mobiele airco. Deze heb ik de afgelopen dagen flink gebruikt! Afgelopen zaterdag gingen wij naar een festival. Ik heb de airco van 14.00 tot 17.45 uur lekker laten draaien. De slaapkamer was heerlijk fris, 21 graden.

De airco uitgezet en vervolgens het raam potdicht gedaan, de gordijnen dicht en de deur ook dicht. Zo...als we thuis komen hebben we een heerlijke koele slaapkamer! Althans dat dacht ik... :-(

Het was dus extra warm op de slaapkamer!

Hoe kan dit? Kan iemand dit wetenschappelijk (doch in simpele taal) verklaren?

Bedankt alvast!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Koude lucht airco warmt snel op

Je hebt de lucht in de kamer gekoeld, maar (nog) niet de muren, vloer en plafond. Daar wordt de meeste warmte in opgeslagen. Stel dat de kamer 3x4x2,5 meter is, dan zit daar ruwweg 40 kg lucht in, die je lekker gekoeld hebt. Maar 40 kg muur is maar een stukje van 40 bij 40 centimeter, dus pakweg 0,16 vierkante meter, en bij een dikke muur is dat nog minder. Er zijn in die kamer tientallen vierkante meters muur, vloer en plafond aanwezig, die hun warmte maar langzaam kwijtraken. Ze hebben een stukje van hun warmte 's avonds weer afgegeven aan de lucht in de kamer.

Zo wat duidelijker?

Berichten: 14

Re: Koude lucht airco warmt snel op

Ohw...komt daardoor?! Tja...verklaart het wel.

Bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: Koude lucht airco warmt snel op

Een mobiele airco heeft nog een eigenschap behalve koelen.
De warme lucht wordt uiteraard naar buiten afgevoerd, maar deze lucht wordt wel uit de kamer aangezogen. Deze lucht wordt weer aangevuld met lucht via gaten en kieren. En deze lucht heeft natuurlijk wel de temperatuur van buiten de kamer.
Zo kan het dat rond de airco koude lucht ontstaat maar dat aan de randen van de kamer warme lucht zit. Na enige tijd zal dat met elkaar vermengen.
dat wel natuurlijk

Berichten: 12.262

Re: Koude lucht airco warmt snel op

Die mobiele airco's zijn een beetje ondingen. Ik heb er ook eentje staan, en die heeft dezelfde fundamentele problemen die ze allemaal hebben:

Om de warmte af te voeren wordt er lucht uit de kamer door de condensator geblazen waarna het als warme lucht door een slang via een raampje oid wordt afgevoerd.

Als die afvoerslag redelijk lang is straal je daardoor warmte uit in de kamer. Bovendien moet je continu lucht aanzuigen vanwege die afvoer, en dat is meestal buienlucht, of in een slecht geval zelfs uitlaat-lucht die zo weer naar binnen wordt gezogen als de uitlaat niet fatsoenlijk luchtdicht is verbonden.

Daarnaast verbruikt zo'n ding zelf bijna een kW vermogen terwijl het binnen staat. Een deel van dat verbruik komt binnen vrij en werkt ook opwarmend.

Mobiele airco's zijn prettiger dan ventillators en kunnen de temperatuur best een paar graden naar beneden brengen, maar als je echte resultaten wilt moet je met een split unit aan de gang. Helaas lastiger te installeren, maar als je ze vaak gebruikt verdienen de kosten daarvan zich in no time terug aan stroombesparing.
Victory through technology

Berichten: 334

Re: Koude lucht airco warmt snel op

cybergoof schreef: Beste mensen,

Ik heb een raadsel die ik niet kan verklaren. Ik heb een mobiele airco. Deze heb ik de afgelopen dagen flink gebruikt! Afgelopen zaterdag gingen wij naar een festival. Ik heb de airco van 14.00 tot 17.45 uur lekker laten draaien. De slaapkamer was heerlijk fris, 21 graden.

De airco uitgezet en vervolgens het raam potdicht gedaan, de gordijnen dicht en de deur ook dicht. Zo...als we thuis komen hebben we een heerlijke koele slaapkamer! Althans dat dacht ik... :-(

Het was dus extra warm op de slaapkamer!

Hoe kan dit? Kan iemand dit wetenschappelijk (doch in simpele taal) verklaren?

Bedankt alvast!
 
Je airco droogt de lucht uit. En droge lucht warmt sneller op.....

Berichten: 12.262

Re: Koude lucht airco warmt snel op

Ik denk niet dat je het in de warmtecapaciteit van de lucht moet zoeken. Zoals eerder opgemerkt: er zit veel meer warmte in muren, vloeren, plafonds, evt meubilair en dergelijke dan in de lucht, nat of droog.

Neemt niet weg dat airco's over het algemeen de lucht inderdaad droger maken. Dit is, tot op zekere hoogte, een voordeel omdat de gevoelstemperatuur van droge lucht lager is (zweet verdampt gemakkelijker). Op een gegeven moment kan dat onaangenaam worden, maar dat punt zul je met zo'n mobiele airco niet snel bereiken.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Koude lucht airco warmt snel op

Herman66 schreef:  
Je airco droogt de lucht uit. En droge lucht warmt sneller op.....
een kg "normale" lucht bevat ergens in de orde van grootte van 20 g waterdamp.
de warmtecapaciteit van 1 kg droge lucht is om en nabij de 1000 J/K
de warmtecapaciteit van 20 g waterdamp is om en nabij de 40 J/K.
 
Afhankelijk van de luchtvochtigheid is het vocht in de lucht dus verantwoordelijk voor ergens tussen de 0 en max 10% van de warmtecapaciteit van een hoeveelheid lucht. Dat geeft in een opwarmende slaapkamer dus geen voor de mens voelbare temperatuurverschillen. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: Koude lucht airco warmt snel op

Zoveel scheelt het inderdaad niet eens, maar het effect is er natuurlijk wel.

Voor het gevoel is het relatieve luchtvochtigheid veel belangrijker. Veel mensen zullen een omgeving van 30 graden met 20% RH als aanzienlijk prettiger ervaren dan eentje van 25 graden met 90% RH. Zeker met 'benauwd' zomerweer kun je de ervaring aanzienlijk prettiger maken door alleen maar te drogen zonder de temperatuur te verlagen.

Goede split-unit airco's hebben vaak gewoon 'dry' instelling waarbij de temperatuur niet echt verlaagd wordt, maar wel maximaal vocht verwijderd wordt. Dat werkt door lucht relatief langzaam door de verdamper te laten gaat maar deze wel zeer koud te laten blijven zodat condensatie maximaal is.

In nederland zijn dergelijke systemen voor woonhuizen nog tamelijk zeldzaam. In landen met grotere seizoensmatige wisselingen zijn ze gebruikelijker, en tref je ook airco's die 'achteruit' kunnen, dwz in de winter fungeren als warmtepomp van buiten naar binnen. Hoewel niet gek aantrekkelijk in een land als nederland waar je veel meer stookt dan koelt is het een mooie all-in-one oplossing die best aantrekkelijk kan zijn afhankelijk van de verhouding in prijs tussen gas en electra.
Victory through technology

Berichten: 39

Re: Koude lucht airco warmt snel op

Een airco is inderdaad heel inefficiënt doordat het de binnenlucht gebruikt om de condensator te koelen . Daardoor moet er constant buitenlucht aangezogen worden . Ik heb vandaag eens de temperaturen gemeten .
Buiten temp dus aanzuiglucht ong 40 graden .
Lucht in de kamer 25 graden
Uitgeblazen lucht 15 graden
Buis naar buiten temp 45 graden

Ik heb dit alles gemeten omdat ik met het idee speelde om er een aan te passen zodat die lucht van buiten zou gebruiken om de condensator te koelen
Maar ik vrees dat dit niet gaat werken omdat ik de condensator onvoldoende zal kunnen koelen
Als de uitgeblazen lucht even veel verhoogt als de lucht waarmee ik de condensator koel kom ik aan 30 graden
Tenzij ik de aangezogen lucht koel maar dat maakt het nog ingewikkelder
Ik ga er na de zomer wel een aanpassen maar hoor toch graag jullie mening waarom het wel of niet zou werken

Berichten: 12.262

Re: Koude lucht airco warmt snel op

Zoals gezegd in het andere topic: hoop een split unit systeem, portable als je het niet rotsvast aan je woning wilt of mag monteren.

Overigens is bij mijn unit de afgeblazen lucht naar buiten onder deze omstandigheden wel een stukje hoger dan 45 graden. Ik moet eens kijken of ik ergens een betrouwbare thermometer heb, maar op 'gevoel' denk ik dat het eerder 55 dan 45 graden is.

De invloed op de relatieve luchtvochtigheid is echter wel telkens van groot belang, en die krijg je toch wel aardig omlaag met een portable airco. Als het puur om e temperatuur ging kon je net zo goed je was te drogen hangen in de ruimte waar je verblijft. De thermometer zal een daling laten zien, terwijl je je nog een ongeluk zweet ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: Koude lucht airco warmt snel op

Ik heb zo'n mobiele airco met z'n rug 'luchtdicht' tegen een aparte ruimte gemonteerd en met de voorkant in mijn kantoor. De slang met opgewarmde lucht gaat op een andere plek naar buiten als waar de lucht wordt ingezogen. Ongeveer de ideale werksituatie voor zo'n airco dus.
Het resultaat is dat de temperatuur in mijn kantoor inderdaad een paar graden zakt en er ca. 1 liter water per dag uit de lucht wordt gehaald. Als je er binnenkomt voelt het redelijk behaaglijk maar om er een hele dag te zitten is toch niet prettig.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Koude lucht airco warmt snel op

Ik moet eens kijken of ik ergens een betrouwbare thermometer heb, maar op 'gevoel' denk ik dat het eerder 55 dan 45 graden is.
Bij mijn mobiele airco zijn de temperaturen, gemeten met een IR thermometer als volgt:

Aanzuiglucht buiten de kamer: 30 graden
Gekoelde lucht uit airco: 13 graden
Kamertemperatuur: 24 graden
Afvoer warme lucht: 42 graden
Als die afvoerslag redelijk lang is straal je daardoor warmte uit in de kamer.
Dat zal zo zijn, maar het is naar verhouding heel weinig energie bij de gebruikelijke maximale lengte van de afvoerbuis (1,5 m). Ik kan in ieder geval geen temperatuurverschil meten tussen het begin van de buis en het einde.

Berichten: 12.262

Re: Koude lucht airco warmt snel op

Het zal per afvoerslag verschillen. Ik gebruik zelf een flink stuk flexibele 'air duct' met een diameter van pakweg 12 a 15 cm. Dit is wel luchtdicht, maar zeer dunwandig plastic met een metalen spiraal erin verwerkt om het een beetje stevigheid te geven. Isoleren van het impandige deel hiervan door er aluminiumfolie losjes omheen te wikkelen (dus met wat luchtruimte er tussen) levert een merkbaar verschil in prestatie op.

Nu is het stuk afvoerleiding dat binnen ligt bij mij wel vrij lang, pakweg anderhalve meter, er is geen praktische manier om dat serieus in te korten ivm de plaats van meubels, ramen etc.

Verschil in luchtvochtigheid merk je overigens wel heel goed: in de nacht van eergisteren was het een minimaal beetje (100 ml oid, incl wat er nog in zat van vorig gebruik), in het afgelopen etmaal ruim een halve liter. Let wel dat in dit apparaat water van de verdamper over de condensor gaat en daar dus een goede kans heeft om te verdampen.

Het temperatuurverschil dat je gemaakt hebt tussen buiten en binnen van ca 6 graden komt wel overeen met mijn eigen ervaringen - op zich is 6 graden niet idioot veel, maar 24 ipv 30 graden (en een lagere luchtvochtigheid) maken voor het gevoel een flink verschil.

Bij 35+ graden buiten blijft het een beetje vechten tegen de bierkaai, al krijg je het binnen naar pakweg 28 graden dan blijft dat aan de warme kant. Het is een beetje vergelijkbaar met wat Olof beschrijft: als je van buiten de ruimte in gaat is het merkbaar een stuk koeler, maar niet tot het punt waarop het echt aangenaam is.

Anderzijds worden deze dingen hier verkocht voor de nederlandse markt waar buitentemperaturen boven de 30 graden tamelijk zeldzaam zijn. Als het buiten een graad of 25 is en je wilt je ruimte koelen naar 21 oid dan volstaan ze. Een groter temperatuurgat overbruggen zoals men in de tropen vaak wil (35 graden buiten, hoge luchtvochtigheid) naar pakweg 25 graden binnen met lage luchtvochtigheid red je alleen met een split unit me goede condenswaterafvoer.

Reageer