Computer bestanden op TV afspelen.

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Computer bestanden op TV afspelen.

Ik wil computer films (en plaatjes) via een memory stick op mijn TV(sony) afspelen.
 
Daar heb ik de volgende problemen mee.
 
1. Lang niet alle type bestanden worden geaccepteerd.
2. Mij TV kan niet goed met directeries overweg.
3. Hij ziet niet alle bestanden ook al zijn ze van het juiste type.
4. Een enkele keer molt hij de stick zodat ik hem moet formateren.
 
Nu schijnt er hardware te zijn die tussen de TV en de stick geplaatst wordt en die problemen oplost.
Ik heb op het internet gezocht maar daar zag ik van de bomen het bos niet meer.
 
Ik wil echter geen oplossing over een netwerkje (ik heb geen netwerk thuis).
 
De vraag is nu, bestaat hier iets eenvoudigs voor?
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Computer bestanden op TV afspelen.

Waarom niet gewoon je laptop of PC aansluiten op de TV?
 
Ik heb een oude PC permanent op een vrije HDMI poort van mijn Sony TV aangesloten om youtube en  films zonder gedoe op een groot scherm te kunnen zien. Een stick op de TV of op de Humax was bij mij ook een teleurstelling om redenen als door jou beschreven.
Via afstandsbediening van TV switch ik dan tussen de HDMI (1) vanaf de Humax decoder en de HDMI (2) vanaf de PC.
Door de VLC mediaplayer op de PC te gebruiken kan ik bovendien films of docus met (iets of veel)  hogere snelheid afspelen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Computer bestanden op TV afspelen.

Ook met laptop gaat het niet naar wens.
 
Wat ik ook geprobeerd heb, ik krijg niet het volle beeld op het TV scherm.
(waarschijnlijk iets met de kaart)
 
Voor breedbeeld films breder dan het TV scherm is dat niet zo bezwaarlijk,
maar bij veel weergaven vind ik het irritant.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Computer bestanden op TV afspelen.

Je moet eerst je laptop aansluiten op de TV, dan TV aanzetten, en dan pas laptop aanzetten.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Computer bestanden op TV afspelen.

Ik zal dat eens proberen, bedankt voor de tip.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Computer bestanden op TV afspelen.

Is een Chromecast (of vergelijkbare stick zoals Miracast o.i.d.) geen optie? Daarmee kun je content vanaf andere apparaten in hetzelfde netwerk casten naar je Chromecast en dus op je televisie afspelen. Als je bijvoorbeeld Plex hebt geïnstalleerd op je computer, dan is dat vrij eenvoudig:
https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/201206866-Cast-from-Browser-or-Desktop
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Computer bestanden op TV afspelen.

Ik heb echter geen netwerk.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Computer bestanden op TV afspelen.

Verrek, overheen gelezen :oops:
Is het misschien handig om dan een Wifi hotspot op te zetten vanaf je computer? Hoe dat moet licht eraan wat voor OS je op je computer hebt, maar googlen naar "create wifi hotspot windows ## / Linux **/ Mac OS X" helpt je dan heel gemakkelijk verder. Of gewoon met een UTP kabel als je televisie dat ook aankan, dan kun je eenvoudig een netwerk via je computer opzetten zonder verdere hardware benodigdheden.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 12.262

Re: Computer bestanden op TV afspelen.

Ook met laptop gaat het niet naar wens.
 
Wat ik ook geprobeerd heb, ik krijg niet het volle beeld op het TV scherm.
(waarschijnlijk iets met de kaart)
Wat voor TV is het? Als het een HD-ready is moet je mogelijk de daadwerkelijke resolutie toevoegen als optie. Vaak hebben zulke tv's een paneel-resolutie van 1366x768 of 1360x768, kwestie van een beetje experimenteren.

Ik heb zelf ook een dergelijke setup, vind het prettiger werken dan welk 'smart tv' systeem dan ook.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Computer bestanden op TV afspelen.

Pinokkio schreef: Je moet eerst je laptop aansluiten op de TV, dan TV aanzetten, en dan pas laptop aanzetten.
Dat helpt dus niet, maar toch bedankt.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Computer bestanden op TV afspelen.

Benm schreef: Wat voor TV is het? Als het een HD-ready is moet je mogelijk de daadwerkelijke resolutie toevoegen als optie. Vaak hebben zulke tv's een paneel-resolutie van 1366x768 of 1360x768, kwestie van een beetje experimenteren.

Ik heb zelf ook een dergelijke setup, vind het prettiger werken dan welk 'smart tv' systeem dan ook.
Sony BRAVIA  resulutie(1920x1080)
 
Ik heb de resolutie aangepast op de PC dat maakt de ""zwarte lijst"" om het beeld iets kleiner maar dat is het.
 
Toch lijkt het me iets in Windows-7 te zijn, want bij het opstarten pakken de ""begin flitsen"" wel het hele beeld.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Computer bestanden op TV afspelen.

Inderdaad niet alle file formaten worden ondersteund. Check bijvoorbeeld eens: http://esupport.sony.com/US/perl/support-info.pl?info_id=799
 
.avi, .mkv, .flv zijn formaten die je op internet al eens tegenkomt maar die door de TV niet ondersteund worden. Je zou die moeten transcoderen/converteren naar .mp4 bestanden. Ik kan je echter niet zo direct een programma aanraden waarvan ik weet dat het goed is.
 
Ik heb ooit wel eens succes gehad met VLC: https://wiki.videolan.org/Transcode/
 
Betreft afbeeldingen kunnen .pngs blijkbaar niet. Je zou ze moeten converteren naar .jpg.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Computer bestanden op TV afspelen.

xvid4psp is daar wel goed voor. Heel simpel aan te geven wat je eruit wil laten rollen.

Berichten: 12.262

Re: Computer bestanden op TV afspelen.

Ik heb de resolutie aangepast op de PC dat maakt de ""zwarte lijst"" om het beeld iets kleiner maar dat is het.
 
Toch lijkt het me iets in Windows-7 te zijn, want bij het opstarten pakken de ""begin flitsen"" wel het hele beeld.
Dat zou heel wel kunnen: sommige videodrivers maken standaard een zwarte rand om het beeld als de 'denken' dat er een TV is aangesloten. Dit komt uit de tijd van beeldbuis tv's die standaard redelijk wat overscan hadden waardoor je ze niet goed als computerscherm kon gebruiken (taskbar zou buiten beeld vallen etc).

Je zou eens kunnen googelen of je die 'overscan protection' of letterboxing op de een of andere manier kunt uitschakelen.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Computer bestanden op TV afspelen.

Ik heb ook een Sony Bravia TV en ik heb vroeger ook een tijd zitten klungelen eer ik op de TV een vol scherm had. Oplossing bij mij bleek uiteindelijk simpel, zoals ik in bericht #4 schreef: als de PC opstart terwijl al aangesloten op de TV dan past de video output van de PC zich (blijkbaar) aan de resolutie van het aangesloten scherm aan. Maar als ik de PC opstart met een monitor, en daarna pas de verbinding maak met de TV dan lukte het niet om een vol scherm op de TV te krijgen.
Ik gebruik overigens een PC, geen laptop (heb ik niet eens).
 
Een laptop heeft al een eigen scherm, waardoor de videokaart wellicht altijd dezelfde resolutie naar de TV stuurt als naar het laptopscherm. Toen ik tijdens mijn geklungel in het verleden zowel de monitor als de TV aansloot op mijn PC kreeg ik op de TV ook geen vol beeld.

Reageer