Overleven in een noodsituatie als je alleen bent

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Overleven in een noodsituatie als je alleen bent

Wie kan mij vertellen waar ik artikelen kan vinden en/of welke boeken er zijn over hoe je moet handelen wanneer je zelf acute hulp nodig hebt en er op dat moment geen medemensen in de buurt zijn om die hulp te verlenen?

Deze vraag krijg ik regelmatig tijdens de cursussen bedrijfshulpverlening die ik verzorg van mensen die vaak alleen op een werkplek zijn.

Denk hierbij aan bijvoorbeeld aan ernstige bloedingen, botbreuken, dreigende onderkoeling, hoe te communiceren met de professionele hulpverlening enz.

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: Overleven in een noodsituatie als je alleen bent

Vraag eens info voor een cursus aan het rode kruis.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Overleven in een noodsituatie als je alleen bent

Heb je een volledige EHBO-diploma? De manier om te handelen is dan wel duidelijk, alleen kun je misschien niet alles op je zelf doen.

Als je die diploma niet hebt is het altijd goed om die te halen, anders misschien een boekje van het Oranje Kruis proberen te bemachtigen?

Edit:

Het Oranje Kruis Boekje (24ste druk)

ISBN 900692015 0

€16,90
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 87

Re: Overleven in een noodsituatie als je alleen bent

Holtmaat schreef:Wie kan mij vertellen waar ik artikelen kan vinden en/of welke boeken er zijn over hoe je moet handelen wanneer je zelf acute hulp nodig hebt  en er op dat moment geen medemensen in de buurt zijn om die hulp te verlenen?

Deze vraag krijg ik regelmatig  tijdens de cursussen bedrijfshulpverlening die ik verzorg van mensen die vaak alleen op een werkplek zijn.

Denk hierbij aan bijvoorbeeld aan ernstige bloedingen, botbreuken, dreigende onderkoeling, hoe te communiceren met de professionele hulpverlening  enz.


Iemand die BHV cursussen geeft behoort dit toch te weten?

Voor ernstige bloedingen hebben we drukpunten, de lies hals bovenarm enz.

Botbreuken zijn wat lastig, alarmeren zou ik zeggen :wink:

Bij DREIGENDE onderkeoling zou ik wat lauws proberen te drinken en mijzelf warm inpakken (en droog)

En proffesionele centralisten van brandweer/hulpverleningsdiensten/ambu die weten wel hoe ze moeten communiceren met iemand die dat NIET kan, maar probeer duidelijk te zijn...

Re: Overleven in een noodsituatie als je alleen bent

Een goede werkgever zorgd er voor dat mensen niet moeten alleen op de werkvloer zijn.Vooral wanneer er gewerkt wordt met gevaarlijke machines ,zoals slijpschijven en dergelijke.Door winstbejag gedreven wordt daar weinig naar gekeken.Ikzelf werd verplicht een cursus te volgen EHBO,en werd dan ook eerste hulp gebombardeerd.Iets waarvoor ik zeker niet in de wieg was gelegd.De baas zijn paraplu stond open want hij had zijn EHBO man.In de practijk heb ik nooit iemand aangeraakt,laat staan verzorgd.Ik heb steeds ogenblikkelijk professionele hulp bijgeroepen.Hoe leer je,hoe iemand zich moet gedragen in noodsituaties?Hoe kun je je gedragen wanneer je alleen bent en bewusteloos of wanneer je hevig bloedend of met gebroken bekken op de grond ligt?

Dat soort opleiding is alleen goed om het geweten van de baas te sussen.

Je bent fout als je mensen laat werken in hun eentje.

Reageer