[Natuurkunde] Rookbommen: Rook met een kleurtje

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[Natuurkunde] Rookbommen: Rook met een kleurtje

Ik heb n vraag aan jullie betreffende mijn VWO-profielwerkstuk met als onderwerp 'rookbommen.'

Aan de hand van de basisprincipes voor het maken van rookbommen hebben we al enkele ***/suiker-bommetjes gemaakt, met behulp van verschillende fysische principes.

We willen nu echter een stapje verder gaan en onze rook een kleur geven.

Ik neem aan dat ik hiervoor stoffen moet gebruiken die bij (onvolledige) verbranding gekleurde (bijv. groene) vaste stoffen i.p.v. roet ontstaan. Gewoon een metaal toevoegen werkt natuurlijk niet, want dit heeft vrijwel alleen effect op de vlamkleur.

Zouden jullie me misschien advies hierover kunnen geven? Als ik helemaal ernaast zit wil ik dat natuurlijk ook graag horen. :wink:

Edit Moderatoir JanMeut: Potentieel explosieve mengsels vallen onder ons vuurwerk/explosieven beleid.


Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [Natuurkunde] Rookbommen: Rook met een kleurtje

Ik ben het niet helemaal met Elmo eens en gooi dit topic weer open. Wel wil ik er graag op wijzen dat het doel van dit topic is om te bespreken hoe rook is te kleuren, gaat het hier niet meer over en komt het alsnog uit op de productie van explosieven dan komt hier onherroepelijk een slotje op.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: [Natuurkunde] Rookbommen: Rook met een kleurtje

Haha, de mods hebben mot :roll: . Ik kan je alvast 1 ding zeggen, ik denk dat het niet mogelijk is gekleurde rook te verkrijgen uit een kaliumnitraat/suiker-rookpot.

Om het wel te krijgen heb je: *** nodig als oxidator (zuurstofleverancier),lactose(melksuiker) of dextrin nodig als brandstof en dan nog een kleurstof. (Maar opzich valt het te proberen, aangezien anders *** de oxidator is en suiker de brandstof).

Misschien heb je wat aan deze links:

http://en.wikipedia.org/wiki/Colored_smoke

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lactose

http://en.wikipedia.org/wiki/Dextrin

[/list]

PS: Is er hier geen sub-script/super-script? :P :P

Edit Moderatoir JanMeut: Potentieel explosieve mengsels vallen onder ons vuurwerk/explosieven beleid.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: [Natuurkunde] Rookbommen: Rook met een kleurtje

PS: Is er hier geen sub-script/super-script? :roll:   :P
Jasuperscripthoorsubscript Je kunt gewoon HTML tags gebruiken in je post (mits het hokje "schakel html uit" niet aangevinkt staat).
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: [Natuurkunde] Rookbommen: Rook met een kleurtje

KNO3 = KNO3, haha mooi dat werkt :roll:

Berichten: 2

Re: [Natuurkunde] Rookbommen: Rook met een kleurtje

OK, we hebben al verscheidene dingen geprobeerd. Het probleem is dat die links naar kleurstoffen leiden die oplossen in stoffen zoals benzeen en tolueen (die kankerverwekkend zijn en je dus niet zonder expliciete toestemming mag gebruiken) en dergelijke verfstoffen zijn ook erg mileuonvriendelijk. (Misschien zou het met alcohol kunnen, maar ik vraag me af of dat vluchtig genoeg is.)

Wat we wel geprobeerd hebben zijn 'gewone', voornamelijk voedselkleurstoffen, die je gemakkelijk kan krijgen, bijvoorbeeld de toko, en ook sudan 3, die ook in de voorgenoemde link vermeld stond. Maar zoals verwacht werken deze stoffen niet fatsoenlijk. Het wordt niet 'meegenomen' door de rook zoals je dat bij de hiervoor genoemde verfstoffen hebt, maar er blijven gewoon wat gekleurde vlekken achter, of de kleurstof verbrandt zelf. Daar hebben we dus niet veel aan.

Heeft iemand van jullie misschien nog een idee om rook te kleuren :roll:

Berichten: 29

Re: [Natuurkunde] Rookbommen: Rook met een kleurtje

waarom zou alcohol niet werken dan ? Ik denk dat dit wel kan. Bij veel pyrotechnische dingen word alcohol gebruikt als oplosmiddel...

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: [Natuurkunde] Rookbommen: Rook met een kleurtje

(Misschien zou het met alcohol kunnen, maar ik vraag me af of dat vluchtig genoeg is.)
Waarom zou dit niet vluctig genoeg zijn? De hitte die daarin zit is vast wel hoog genoeg om alcohol te laten verdampen, bij zo'n 78 graden (IIRC) verdampt alcohol, Suiker verandert pas in caramel rond de 180 graden. (nu weet ik niet of het suiker echt carameliseerd, ziet er wel bruin uit van binnen als je hem openmaakt nadat het is gebruikt).

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: [Natuurkunde] Rookbommen: Rook met een kleurtje

Het wordt niet 'meegenomen' door de rook zoals je dat bij de hiervoor genoemde verfstoffen hebt, maar er blijven gewoon wat gekleurde vlekken achter, of de kleurstof verbrandt zelf. Daar hebben we dus niet veel aan.
Ik bedacht me net wat. Ik denk dat dit komt doordat je *** gebruikt. Dit mengsel wordt zo heet dat je kleurstof direct verbrandt. Je zou het nog eens kunnen proberen door een mengsel van ***. De preciese compositie weet ik ook niet, omdat je er dus voor moet zorgen dat het niet teveel warmte afgeeft (zodat je kleurstof verbrand), maar ook weer genoeg warmte moet geven om de kleurstof mee (met de rook) naar buiten te "spuwen".

Let wel op dat de kleurstof meestal erg agressief is, en als je dan dus door die rook loopt je kleur e.d. rood (of welke kleur je gebruikt) zijn. Geen proef om binnen te doen dus :roll: .

Edit Moderator JanMeut: Potentieel explosieve mengsels vallen onder ons vuurwerk/explosieven beleid.

Reageer