Structuurformule ozon en reactie ozon in mesosfeer

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Structuurformule ozon en reactie ozon in mesosfeer

Zoals de titel zegt is mijn vraag tweeledig.
 
1)
Waarom is de structuurformule van ozon als volgt:
 
Afbeelding
 
Waarom kan het niet zo gerangschikt zijn:
 
Afbeelding?
 
Bovenstaande configuratie voldoet onder meer aan de structuur volgens Lewis met de octetregel. Mijn vermoeden is dat op één of andere manier de bottleneck zit in de bindingshoek, maar dit weet ik niet zeker. Intuitief lijkt mij zo'n verbinding veel stabieler. Of ligt daar misschien het probleem; dat het meer energie kost de tweede configuratie te maken? De tweede configuratie vind ik er wel veel eleganter uitzien, maar ik begrijp dat de scheikunde daar geen boodschap aan heeft   :P
 
2)
Ik las laatst een erg interessant stukje1over de toename in incidentie van noctilucente wolken wat zou kunnen pleiten voor het opwarmen van de aarde door methaan, omdat de hypothese is dat dergelijke hele hoge wolken ontstaan door scheikundige reacties van methaan in de mesosfeer tot onder andere water, wat zich dan manifesteert als wolken. 
 
Mijn eerste reactie (in beide betekenissen van het woord) was: CH+ O= 2H2O + CO
 
Maar klaarblijkelijk ondergaat ozon zelf al fotodissociatie naar O• + O2, waarna dit reageert
met waterdamp -> O• + H2O = 2OH
 
De hydroxylgroep reageert dan met methaan als volgt: CHOH-= CH3++ H2O
 
Mijn vraag is dus eigenlijk of het mogelijk is dat methaan reageert op de manier zoals in de eerste reactie, dus direct met ozon, waarbij water en koolstofmonoxide gevormd worden. 
 
Alvast bedankt voor de antwoorden (op waarschijnlijk hele domme vragen).
 
Footnote:
1 = http://www.sciencedaily.com/releases/2007/04/070410131926.htm
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 1.816

Re: Structuurformule ozon en reactie ozon in mesosfeer

Zie ouder item in WF 14-06-2009, structuur van Ozon. Heeft te maken met de hoekspanning.
LiA

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Structuurformule ozon en reactie ozon in mesosfeer

Ok dank, dus mijn vermoeden zat in de goede richting.

Ten aanzien van vraag 2; kan methaan direct met ozon reageren?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 1.816

Re: Structuurformule ozon en reactie ozon in mesosfeer

Ozon is in principe reactief genoeg om met methaan te reageren. Maar heb geen idee hoe dat zit bij zeer lage temperaturen/druk en UV licht enz. hoog in de atmosfeer. 
 
Maar als methaan + lucht stroomt door een kwartsbuis en er zonlicht (UV) aanwezig is met oa TiO2 als kat, dan vind je geen methaan meer aan het uiteinde en ook geen CO. 
 
Denk dus ja, want methaan is altijd beperkt gebleven in de atmosfeer, terwijl er toch constant emissies zijn. 
 
PS Chemici bepalen de natuurconstanten niet.
LiA

Reageer