Tweetaligen hebben meer grijze massa dan eentaligen
Moderator: Astro
- Moderator
- Berichten: 4.348
Tweetaligen hebben meer grijze massa dan eentaligen
Canadese onderzoekers van York University hadden in 2012 al in het vakblad Trends in Cognitive Sciences geschreven dat tweetaligheid de symptomen van dementie kan uitstellen (zie: http://www.cell.com/trends/cognitive-sciences/abstract/S1364-6613%2812%2900056-3). Personen die hun hele leven lang twee talen vloeiend spreken, ervaren de gevolgen van de ziekte blijkbaar pas drie tot vier jaar later dan eentaligen. Bij patiënten die slechts één taal spraken, werd namelijk dementie geconstateerd op een gemiddelde leeftijd van 75,4 jaar en bij patiënten die tweetalig zijn opgevoed lag de gemiddelde leeftijd op 78,6 jaar.
Nu schijnt een nieuwe studie die is gepubliceerd in Cerebral Cortex aan te tonen dat mensen die twee talen spreken meer grijze massa hebben in hun hersenen.
In de afgelopen decennia is er veel veranderd in het inzicht in tweetaligheid. Vroeger werd tweetaligheid gezien als nadelig omdat het hebben van twee verschillende woordenschatten zou leiden tot vertraagde taalontwikkeling bij kinderen. Gebleken is echter dat tweetaligen beter presteren in taken waarvoor aandacht, inhibitie en korte termijn geheugen nodig is, de "executive control."
Men denkt dat dit voordeel voor tweetaligen voortvloeit uit hun langdurig gebruik en beheersing van twee verschillende talen. Men blijft echter wel sceptisch over de aanwezigheid van deze voordelen, omdat ze niet in alle studies zijn gebleken.
Lees verder:
http://www.sciencedaily.com/releases/2015/07/150716135054.htm
http://cercor.oxfordjournals.org/content/early/2015/07/13/cercor.bhv152
http://www.newswise.com/articles/bilinguals-of-two-spoken-languages-have-more-gray-matter-than-monolinguals
Ook interessant om te lezen:
http://emba.villanova.edu/content/villanova/artsci/romancelanglit/greetings/_jcr_content/pagecontent/download/file.res/The%20power%20of%20the%20bilingual%20brain%20-%20Times%20article.pdf
Nu schijnt een nieuwe studie die is gepubliceerd in Cerebral Cortex aan te tonen dat mensen die twee talen spreken meer grijze massa hebben in hun hersenen.
In de afgelopen decennia is er veel veranderd in het inzicht in tweetaligheid. Vroeger werd tweetaligheid gezien als nadelig omdat het hebben van twee verschillende woordenschatten zou leiden tot vertraagde taalontwikkeling bij kinderen. Gebleken is echter dat tweetaligen beter presteren in taken waarvoor aandacht, inhibitie en korte termijn geheugen nodig is, de "executive control."
Men denkt dat dit voordeel voor tweetaligen voortvloeit uit hun langdurig gebruik en beheersing van twee verschillende talen. Men blijft echter wel sceptisch over de aanwezigheid van deze voordelen, omdat ze niet in alle studies zijn gebleken.
Lees verder:
http://www.sciencedaily.com/releases/2015/07/150716135054.htm
http://cercor.oxfordjournals.org/content/early/2015/07/13/cercor.bhv152
http://www.newswise.com/articles/bilinguals-of-two-spoken-languages-have-more-gray-matter-than-monolinguals
Ook interessant om te lezen:
http://emba.villanova.edu/content/villanova/artsci/romancelanglit/greetings/_jcr_content/pagecontent/download/file.res/The%20power%20of%20the%20bilingual%20brain%20-%20Times%20article.pdf
Contra principia negantem disputari non potest.
- Berichten: 338
Re: Tweetaligen hebben meer grijze massa dan eentaligen
Interessant om in dit verband Eurocommissaris en oud minister van buitenlandse zaken Frans Timmermans, die vloeiend 7 talen beheerst te volgen.
- Moderator
- Berichten: 5.234
Re: Tweetaligen hebben meer grijze massa dan eentaligen
Ik vraag het mij af.
Zal dat alleen gelden voor 2 talig opgevoeden, dus van baby af aan, of ook al dan niet in een andere mate gelden voor mensen die in hun kindertijd (zeg tot een 21 jaren) extra talen hebben geleerd en deze in de tijd daarna regelmatig gebruiken.
Ik kan mijzelf voorstellen dat kinderen/tieners die meerdere talen leren en gebruiken als nog een veranderende hersenstructuur hebben.
In dat opzicht, hoe zouden Nederlanders, Belgen, Scandinaviërs welke al snel 4 talen op de middelbare school krijgen en constant met deze talen bezig zijn, het doen tegen mono taal culturen als b.v. in Engeland, Duitsland en Rusland.
Zal dat alleen gelden voor 2 talig opgevoeden, dus van baby af aan, of ook al dan niet in een andere mate gelden voor mensen die in hun kindertijd (zeg tot een 21 jaren) extra talen hebben geleerd en deze in de tijd daarna regelmatig gebruiken.
Ik kan mijzelf voorstellen dat kinderen/tieners die meerdere talen leren en gebruiken als nog een veranderende hersenstructuur hebben.
In dat opzicht, hoe zouden Nederlanders, Belgen, Scandinaviërs welke al snel 4 talen op de middelbare school krijgen en constant met deze talen bezig zijn, het doen tegen mono taal culturen als b.v. in Engeland, Duitsland en Rusland.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates
- Moderator
- Berichten: 4.348
Re: Tweetaligen hebben meer grijze massa dan eentaligen
De manier waarop kinderen een taal leren en tieners of volwassenen verschilt nogal. De acquisition hypothese van Noam Chomsky (Amerikaans linguïst) gaat uit van een Language Acquisition Device (LAD), de aangeboren biologische vaardigheid om taal aan te leren en te ontwikkelen. Er wordt ook door bepaald hoe kinderen structuren in de taal aanleren en de fouten die worden gemaakt bij het aanleren daarvan. Chomsky gaat ervan uit dat alle mensen een mechanisme hebben dat ons in staat stelt om taal te begrijpen, ontwikkelen en gebruiken zoals geen enkel andere diersoort dat kan.
Ons vermogen om taal aan te leren is over de hele wereld gelijk, ongeacht cultuur en omgeving. Kinderen leren een taal snel en leren die in ontwikkelingsstadia die op dezelfde leeftijd plaatsvinden waar ter wereld en in welke maatschappij dan ook.
Jonge kinderen leren een taal op een natuurlijke wijze aan, zonder zich daarvan bewust te zijn, vooropgesteld natuurlijk dat ze in aanraking komen met taal. Gebeurt dat niet dan zal een kind nooit goed leren spreken. Ze hebben het vermogen om uitspraak te imiteren en de regels spelenderwijs in zich op te nemen. Met ingang van de adolescentie verliezen ze echter dit vermogen, ténzij ze van kleins af aan meerdere talen gebruiken. Dan verliezen ze schijnbaar de LAD niet. Waar normaliter vanaf een jaar of 12/13 een vreemde taal wordt aangeleerd via boeken en op een academische wijze, leert een kind het zonder die hulpmiddelen. Een jong kind komt ook niet op het idee dat het aanleren van een (andere) taal moeilijk zou kunnen zijn.
Natuurlijk zijn er mensen met een 'talenknobbel' die snel een andere taal kunnen aanleren en die het muzikale gehoor hebben om de klanken precies te kunnen nabootsen (kijk maar eens naar de verschillende uitspraak van klinkers in het Engels, bijv. bid, bed, bad, bath die door een niet native-speaker vaak niet onderscheiden kunnen worden). Maar die mensen hebben ook vaak een tweede taal aangeleerd als kind en dan is de stap naar het aanleren van een derde, vierde enz. taal een kleinere dan het aanleren van die tweede taal als adolescent. Hoe meer talen je spreekt, hoe simpeler om er een taal aan toe te voegen.
Lees verder:
http://study.com/academy/lesson/chomskys-language-acquisition-device-definition-lesson-quiz.html
https://aggslanguage.wordpress.com/chomsky/
http://www.slideshare.net/iamconfuseed/universal-grammar-and-language-acquisition-device
http://learnenglishkids.britishcouncil.org/en/parents/articles/how-young-children-learn-english-another-language
Een interessant artikel van Cornelia Hamann over taalverwerving en de stadia is ook: http://www.uni-oldenburg.de/fileadmin/user_upload/anglistik/personen/cornelia.hamann/Language_Acquisition.pdf
Ons vermogen om taal aan te leren is over de hele wereld gelijk, ongeacht cultuur en omgeving. Kinderen leren een taal snel en leren die in ontwikkelingsstadia die op dezelfde leeftijd plaatsvinden waar ter wereld en in welke maatschappij dan ook.
Jonge kinderen leren een taal op een natuurlijke wijze aan, zonder zich daarvan bewust te zijn, vooropgesteld natuurlijk dat ze in aanraking komen met taal. Gebeurt dat niet dan zal een kind nooit goed leren spreken. Ze hebben het vermogen om uitspraak te imiteren en de regels spelenderwijs in zich op te nemen. Met ingang van de adolescentie verliezen ze echter dit vermogen, ténzij ze van kleins af aan meerdere talen gebruiken. Dan verliezen ze schijnbaar de LAD niet. Waar normaliter vanaf een jaar of 12/13 een vreemde taal wordt aangeleerd via boeken en op een academische wijze, leert een kind het zonder die hulpmiddelen. Een jong kind komt ook niet op het idee dat het aanleren van een (andere) taal moeilijk zou kunnen zijn.
Natuurlijk zijn er mensen met een 'talenknobbel' die snel een andere taal kunnen aanleren en die het muzikale gehoor hebben om de klanken precies te kunnen nabootsen (kijk maar eens naar de verschillende uitspraak van klinkers in het Engels, bijv. bid, bed, bad, bath die door een niet native-speaker vaak niet onderscheiden kunnen worden). Maar die mensen hebben ook vaak een tweede taal aangeleerd als kind en dan is de stap naar het aanleren van een derde, vierde enz. taal een kleinere dan het aanleren van die tweede taal als adolescent. Hoe meer talen je spreekt, hoe simpeler om er een taal aan toe te voegen.
Lees verder:
http://study.com/academy/lesson/chomskys-language-acquisition-device-definition-lesson-quiz.html
https://aggslanguage.wordpress.com/chomsky/
http://www.slideshare.net/iamconfuseed/universal-grammar-and-language-acquisition-device
http://learnenglishkids.britishcouncil.org/en/parents/articles/how-young-children-learn-english-another-language
Een interessant artikel van Cornelia Hamann over taalverwerving en de stadia is ook: http://www.uni-oldenburg.de/fileadmin/user_upload/anglistik/personen/cornelia.hamann/Language_Acquisition.pdf
Contra principia negantem disputari non potest.
- Berichten: 128
Re: Tweetaligen hebben meer grijze massa dan eentaligen
Extra grijze massa is leuk, maar het lijkt mij aan te nemen dat die extra cellen voornamelijk wordt ingezet voor de beheersing van die extra taal. Al herinner ik mij onderzoek dat enige voordeel op andere gebieden opmerkte, onder andere vertraagde coginitieve achteruitgang op hoge leeftijd.
-
- Berichten: 12.262
Re: Tweetaligen hebben meer grijze massa dan eentaligen
Zou dat daadwerkelijk zo zijn, of zou het alleen opgaan voor gerelateerde talen?Hoe meer talen je spreekt, hoe simpeler om er een taal aan toe te voegen.
Het lijkt me logisch dat je pakweg eenvoudiger deens kunt leren als je al nederlands EN engels spreekt omdat die taal overlap heeft met beide. Maar is het ook een voordeel als je 2 talen spreekt ipv 1 als je een ongerelateerde taal (pakweg thai of hindi) wilt leren?
Victory through technology