Rode en zwarte rubber

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 21

Rode en zwarte rubber

Een pakking van mijn oude legermotor bestaat uit rubber 2 mm rondsnoer. Na meer dan 70 jaar is dat verdwenen en ik heb het vervangen door zwart, elastisch rondsnoer. Maar nu blijkt dat originele pakkingen vaak van ROOD rubber waren....
Daar wilde ik het fijne van weten, dus "rubber rood" ge-googled maar dat leverde alleen nare verhalen op over de voormalige Congo van Leopold. Ook mijn onvolprezen "Warenkennis" van Van Oss gaf geen resultaat; vandaar mijn vraag: waarmee en waarom kleurde men rubber rood ? Was het misschien het gevolg van oorlogseconomie ? Vroeger waren ook fiets binnen-en buitenbanden rood-bruin, en bepaalde merken vlakgom.
Wie weet meer hierover?

Berichten: 12.262

Re: Rode en zwarte rubber

Die kleur is min of meer gewoon een keuze. Zaken als (post)elastieken zijn vaak bruin, maar dat is niet per se een natuurlijke materiaaleigenschap van rubber, dat in principe vrijwel wit is (denk aan de kleur van latex handschoenen oid).

Zwart rubber bevat vaak koolstof dat het aanzienlijk slijtvaster maakt, bijvoorbeeld voor gebruik in autobanden en dergelijke.

Waarom men specifiek voor rood gekozen heeft kan ik je niet vertellen. Qua functie had het net zo goed bruin, wit, of pimpelpaars kunnen zijn. Misschien was de kleur een kenmerk van de fabrikant of iets dergelijks.

Een soortgelijk fenomeen heb je bij de gummetjes die aan een potloot zitten: standaard zijn die roze, maar daar is geen enkele reden voor - ze bestaan in alle kleuren van de regenboog en er is geen verschil in werking tussen de kleuren. Overigens zijn die tegenwoordig meestal niet meer van natuurlijk rubber gemaakt, maar dat terzijde.
Victory through technology

Berichten: 1.816

Re: Rode en zwarte rubber

@OpaHans. Misschien is het wel baksteen-poeder, ivm slijtvastheid enz. Is zeker een leuke vraag.
 
@Benn, Dat koolstof (roet) de autobanden meer slijtvast maakt, dat heb ik vaker gehoord. Maar of dat ook zo is?? Wel kan ik andere dingen voorstellen die me ook logischer zijn, door dat roet toe te voegen en zeker zinvol zijn:
 
1 gewichtvermindering
2 warmte-en elektra geleiding 
3 goedkope vulstof
4 minder slijtage asfalt
5 UV bestendigheid
 
Er zijn al banden met glaspoeder/ zandtoevoegingen, daar lijkt me dat ze wel slijtvaster zijn daardoor, met nog wat voordelen. Maar zoiets zal wel niet bij een ruiterwisser gebruikt worden.  
LiA

Berichten: 301

Re: Rode en zwarte rubber

Ik weet niet of je deze rode rubber bedoeld, maar misschien helpt dit
Red Rubber - Styrene Butadiene Rubber Sheet. Recommended for low applications such as washers and gaskets for the heating and plumbing trades. Low cost flange gasket material. Non-oil resistant compound that resists flow under compression. Offers moderate to good performance against low pressure. Good aging and abrasion resistance. Easily conforms to uneven flange load.

Durometer - 75 ±10/-5. Tensile strength - 400 PSI. Temperature range: - 20°F to +180°F continuous/210°F intermittent. Red color. Cost: Low

Bron:

http://www.gasketing.net/rubber.htm

 
Plan? I don't need a plan, just a goal. The rest will follow on its own.

Clever waste of time: Level 31

Berichten: 12.262

Re: Rode en zwarte rubber

Dat zou het best kunnen zijn qua materiaal, maar dat verklaart nog steeds de kleur niet.

SBR is denk ik het meest gangbare synthetische rubber (gaat ook in autobanden en dergelijke) en heeft van zichzelf geen kleur.

@Thionyl: Ik heb altijd begrepen dat dat tenminste 1 van de redenen was dat men het toevoegt aan autobanden. Dat sluit verder niet uit dat het ook die 5 andere eigenschappen heeft. Hoe dan ook is het vrij succesvol gebleken, witte autobanden zie je eigenlijk nergens meer, afgezien van shows met klassieke auto's die origineel witte banden hadden. Overigens zijn er best middelen die je kunt toevoegen om banden slijtvaster etc te maken zonder de kleur te verstoren, maar ik vermoed dat die duurder zijn en er nauwelijks markt voor is.
Victory through technology

Berichten: 21

Re: Rode en zwarte rubber

Dank voor alle suggesties; waarom deze motoren met rood rubber pakkingsnoer zouden zijn uitgerust zal wel altijd in de nevelen der geschiedenis verborgen blijven. In ieder geval is de oorlog hiermee  gewonnen, en zal ik vrede moeten hebben met het - uitstekend afdichtende - zwart rubber snoer :lol:

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Rode en zwarte rubber

Wat betreft de oorspronkelijke pakking: Een mogelijkheid is dat bewust een rode kleurstof werd toegevoegd zodat je de pakking (c.q. pakkingsresten) goed kunt zien zitten.

Een andere mogelijkheid is dat de rode kleur veroorzaakt wordt door restanten van een ijzerzout. Deze worden vaak gebruikt als redoxkatalysator ten bate van de polymerisatie.

In ieder geval gaat het 99% zeker om SBR. Ten tijde van de tweede wereldoorlog was natuurrubber schaars, en SBR was net uitgevonden.

Wat betreft grafiet: dat is inderdaad een veelgebruikt vulmiddel. Het verlaagt de kosten, vergroot de stevigheid en (daarmee) de slijtvastheid van het materiaal, en kan enige bescherming tegen UV bieden. Tegenwoordig wordt daarnaast ook silica toegevoegd. Hierdoor verbetert de rolweerstand. Ik denk dat er heden ten dage geen autoband meer te vinden is waar geen silica in zit.

Maar goed, dat wat betreft autobanden. Voor pakkingsrubber is dat allemaal niet zo relevant.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Rode en zwarte rubber

Reactie van Rubbermagazijn:
 
"Bedankt voor het bericht. Mogelijk betreft/betrof het hier rood siliconen rubber. Dit materiaal werd en wordt veelvuldig gebruikt, zeker als rondsnoer.

Een groot voordeel van (rood)siliconenrubber is dat het ingezet en toegepast kan worden bij ‘hoge’ temperaturen (max 250 graden C). Ook de levensduur is normaliter lang aangezien het materiaal niet snel zal verouderen.

Voor veel andere gangbare rubber materialen ligt de maximale inzetbaarheid rond de 100 graden C. (EPDM rubber tot maximaal 130 graden C).
Nadeel is wel dat siliconen rubber niet olie-, vet- en  benzine bestendig is.
 
Verder komt het voor dat motoren fabrikanten hun rubber onderdelen een specifieke kleur meegeven. De reden hiervoor is dat er op die manier veelal nieuwe en kostbare originele reserve onderdelen gekocht zullen worden bij de fabrikanten  of de dealers hiervan.
 
In principe kan men tijdens fabricage ook pigment toevoegen aan rubber waardoor dit in allerlei kleuren geproduceerd kan worden. Zo verkopen wij bijvoorbeeld een zacht en slijtvast natuurrubber in de kleur rood. Dit wordt met name gedaan ten einde een visueel onderscheid te kunnen maken met de veelal zwarte standaard rubber kwaliteiten. Het toevoegen van kleurpigmenten heeft als nadeel dat de mechanische eigenschappen (sterkte, rekbaarheid)  de resistentie, de slijtvastheid en het temperatuurbereik van de materialen zullen verminderen. Tevens kunnen kleurpigmenten in bepaalde vloeistoffen uit het rubber treden waardoor het medium hiermede contamineert (vervuilt). Voor het verkrijgen van een rode kleur zullen overigens veelal zogenaamde oxide pigmenten worden gebruikt."

 

Berichten: 1.816

Re: Rode en zwarte rubber

Denk niet dat de vraag van TS iets te maken heeft met Si-rubber, want dat rode rubber werd al voor WOII gebruikt voor wekflessen oa en Si-rubber is van latere datum.
LiA

Berichten: 1.816

Re: Rode en zwarte rubber

Denk dat ik weet wat de rode kleurstof is, maar testen/aantonen is wat lastig. Waarschijnlijk is het IJzer (III) oxide. 
Bijkomend voordeel is de temperatuurs-vastheid van het rubber daardoor. De site van Alibaba verkoopt het nog steeds als rubber-pigment.
 
IJzer 3+ reageert met een bloedrode kleur met Rhodanide (SCN-), dus misschien een stukje rood rubber oplossen? in gec.Salpeterzuur en dan die oplossing testen.  
LiA

Reageer