Nederlander wint eerste Computer Diplomacy Challenge

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Nederlander wint eerste Computer Diplomacy Challenge

Diplomacy is een bordspel voor 7 spelers waarbij iedere speler probeert met zijn legers Europa te veroveren. Een groot verschil met andere strategische bordspellen echter, is dat bij Diplomacy de spelers kunnen onderhandelen en coalities kunnen vormen. Hierdoor is het eigenlijk meer een psychologisch spel dan een strategisch spel. Dit maakt het spel uitermate interessant voor onderzoek in kunstmatige intelligentie. Terwijl de beste schaakcomputers allang veel beter zijn dan de menselijke wereldkampioen schaken staat computer Diplomacy nog in de kinderschoenen.
 
Begin deze maand is daarom de allereerste Computer Diplomacy Challenge gehouden als onderdeel van de internationale Computer Olympiade.
Deze eerste editie werd gelijk gewonnen door een Nederlandse onderzoeker.
 
http://cacm.acm.org/news/189870-silicon-brains-compete-at-games/fulltext
 
Bron: ACM
 
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Nederlander wint eerste Computer Diplomacy Challenge

een Nederlandse onderzoeker.
 
Gefeliciteerd  :D !

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Nederlander wint eerste Computer Diplomacy Challenge

dankje  :P  ;)
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Nederlander wint eerste Computer Diplomacy Challenge

Michel Uphoff schreef:Gefeliciteerd  :D !
Ah, bij deze, van mij ook! :D Waar kan ik meer lezen over je aanpak?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Nederlander wint eerste Computer Diplomacy Challenge

317070 schreef: Ah, bij deze, van mij ook! :D Waar kan ik meer lezen over je aanpak?
 
Het één en ander kun je er al over lezen in mijn PhD scriptie (te downloaden vanaf mijn website), maar ben nog bezig met het schrijven van een journal paper dat specifiek over mijn Diplomacy player gaat, met wat meer details (en minder bla bla over andere onderwerpen). Ik stuur je nog wel een berichtje wanneer dat paper af is.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 52

Re: Nederlander wint eerste Computer Diplomacy Challenge

Wow gefeliciteerd !! zoiets lijkt me dus bijzonder ingewikkeld !! Ik programmeer al 28 jaar, maar wat ik bouw, doet meestal precies wat 1 gebruiker ongeveer wil. Zoiets wat jij maakt, moet eigenlijk om zich heen kijken (wat andere programma's / medespelers doen) en dan autonoom een kernbeslissing nemen, die je normaliter bij de gebruiker (een mens) zou neerleggen. Overwegen welke consessies je mag doen.. wat je weggeeft en wat je (misschien) wint wanneer je opponent (misschien) betrouwbaar is.. fuzzy logic met procentjes ? (zo deden we dat vroegah) Het lijkt me in elk geval een enorme uitdaging, om zo'n spel van mensen te winnen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Nederlander wint eerste Computer Diplomacy Challenge

Te gek. Gaaf werk.
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Nederlander wint eerste Computer Diplomacy Challenge

We zijn inmiddels zo'n anderhalf jaar verder, maar ik heb dan eindelijk mijn paper gepubliceerd gekregen.
 
Voor de geinteresseerden hier te downloaden: http://www.iiia.csic.es/~davedejonge/homepage/files/articles/D-Brane%20a%20Diplomacy%20Playing%20Agent.pdf
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Reageer