trekkracht op tanden bij openen kaak

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

trekkracht op tanden bij openen kaak

Ik wil een substantie maken waarmee ik trekkracht op mijn tanden kan uitoefenen bij open van mijn kaak.

Liefst suiker vrij en niet al te kostelijk.

Berichten: 12.262

Re: trekkracht op tanden bij openen kaak

Zou het niet gemakkelijker zijn deze kracht extern te meten? Ik denk daarbij aan een of andere opstelling waarbij je de kracht tussen de bovenkant van de schedel en je kin meet.

Wil je de kracht waarmee je je mond opent IN je mond meten moet je haast iets gebruiken dat sterk plakt aan je tanden, en er er mogelijk lastig vanaf gaat. Daarnaast zou ik het zeker niet op 2 tegenover elkaar liggende tanden meten: als je de volle openingskracht van je mond op 1 paar tanden zet loop je het risico die te beschadigen of er zelfs domweg uit te trekken.
Victory through technology

Berichten: 4

Re: trekkracht op tanden bij openen kaak

Heeft niets met meten te maken maar gewoon met algemene gezondheid.

Omgekeerde kauwgom knauwen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.556

Re: trekkracht op tanden bij openen kaak

Het zou helpen als je gewoon onomwonden en duidelijk beschreef wat je nu precies voor elkaar wil krijgen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 4

Re: trekkracht op tanden bij openen kaak

Vacuum verwezelijken in mijn mond om de relatieve zwakke trekkracht van bot te trainen.

Bot heeft een hoge weerstand tot compressie krachten, iets wat het deels opneemt in de metaboliek via piezo-elektrisch concept.

Als je rond wandels genereer je elektrishe stromen in je botten.

Decompressie zou dan omgekeerd piezo-elektrisch metabolische producten bekomen.

Bij centrifugale krachten een omgekeerd elektrische stroom genererend.

Ik zoek een hulpmiddel om mijn tandwortels en kaak te sterken.

Zelf dacht ik al eens om maisbloem met water een massa te bekomen welk de krachten op mijn tanden plaats als ik mijn kaak open.

Gebruikersavatar
Berichten: 245

Re: trekkracht op tanden bij openen kaak

Je moet een niet-newtonse vloeistof hebben, waarbij de viscositeit bij constante schuifspanning na verloop van tijd toeneemt. Deze eigenschap heet reopexie.
Beton is hier een goed voorbeeld van, misschien zijn daar tand-vriendelijkere versies van te bedenken.

Berichten: 12.262

Re: trekkracht op tanden bij openen kaak

Wat wil je hier precies mee bereiken?

Tanden en kiezen zijn vrij specifiek 'ontworpen' om behoorlijke compressiekrachten te weerstaan waardoor je dingen kunt fijnmalen tussen de kiezen of ergens een goede hap uit kunt nemen met je voor- of hoektanden.

Omgekeerde belasting lijkt me tamelijk gevaarlijk: als je pakweg een onder en bovenkies met elkaar zou verbinding (middels een vloeistof of domweg mechanisch) vrees ik dat die er op spierkracht gewoon uit zou kunnen trekken.

Het lijkt me ook niet een heel trainbaar gebeuren: bot vormt wel sterkere interne verbindingen bij compressiebelastingen, maar of dat ook voor expansiebelastingen op gaat staat verre van vast.
Victory through technology

Berichten: 4

Re: trekkracht op tanden bij openen kaak

Periodontal ligament maar ook de kaakspieren zouden geconditioneerd worden.

Als je inzicht hebt en beetje goede gezondheid gaat het het heele lichaam en geest tengoede.

Omdat het kan is een voldoende reden of toch als ik een middel vindt om het praktisch uit te voeren.

Is er geen suikervrij bloem alternatief welk gunstig geprijs wordt?

Berichten: 12.262

Re: trekkracht op tanden bij openen kaak

Je zoekt dus feitelijk iets dat ongeveer het effect heeft als het vastbijten in dubbelzijdig plakband, maar dan wat smakelijker? Een soort heel plakkerige kauwgom die zodanig aan je tanden kleeft dat het moeite kost je mond te opnenen?

Ik kan me zo snel geen materiaal bedenken dat dusdanig goed aan tanden plakt maar toch enigszinds veilig is om binnen te krijgen. Wat dat betreft is dubbelzijdig plakband nog niet eens zo'n gek idee, of domweg gaffertape gebruiken om je onder en bovengebit aan elkaar te plakken.

Wat het nut verder is ontgaat me echter volledig: waarom zou je extractiekrachten op je tanden willen uitoefenen? Het kaakbeen zal er niet sterker van worden: botten kunnen sterker worden door herhaalde blootstelling aan compressiekrachten, maar niet door expansiekrachten. Spieren kunnen er uiteraard wel sterker door worden (denk aan hangen aan ringen etc), maar wat het nut daarvan voor je kaak is ontgaat me.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 10.556

Re: trekkracht op tanden bij openen kaak

Voor wat de TS wil doen is geen wetenschappelijke basis, en de kans lijkt sterk aanwezig dat het de gezondheid zal schaden.
 
Het beste advies is: Niet doen, niet met een niet-Newtonse vloeistof, maar ook niet anderzins.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer