gepaarde of ongepaarde toets

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 13

gepaarde of ongepaarde toets

Hi!
 
Een gepaarde t-toets of Wilxocon toets gebruik je als één onafhankelijke steekproef hebt en twee variabele. Een gepaarde t-toets of Wilcoxon toets gebruik je bij twee onafhankelijke steekproeven en één variabele. Het uitvoeren van een gepaarde, ongepaarde t-toets en een gepaarde, ongepaarde Wilcoxon toets is geen probleem, het herkennen van de situatie wel..
 
''Een bierbrouwer wil vaststellen of het bier in Duitsland goedkoper is dan in Nederland. Hij heeft daarvoor voor 20 bieren in een standaardverpakking de prijzen achterhaald in zowel Duitsland als Nederland''
 
- Mij lijkt twee onafhankelijke steeproeven aangezien ze in Duitsland en in Nederland worden gedaan en een variabele, namelijk de prijs van bier (= ongepaard) maar zou juist gepaard moeten zijn..
 
''De inspectie wil onderzoeken of het suikergehalte van snoep van twee grote snoepgiganten verschilllend is. Van twee merken zijn 8 willekeurige snoepjes onderzocht op de hoeveelheid suiker''
 
-Ook hier weer lijkt mij dat het twee onafhankelijke steekproeven zijn, namelijk bij 8 willekeurige snoepjes bij snoepgigant X en Y en een variabele het suikergehalte.  Dit is nu wél juist, namelijk ongepaard.
 
Kan iemand mij uitleggen hoe deze vragen van elkaar verschillen, en waarom de een gepaard is en de ander ongepaard?
 
Alvast bedankt,

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: gepaarde of ongepaarde toets

In het tweede voorbeeld gaat het om willekeurige snoepjes. Die snoepjes zullen niet hetzelfde zijn bij fabriek X en Y. De metingen zijn dan niet gepaard, want het gaat om andere snoepjes. Bij het eerste voorbeeld is echter van telkens van 1 specifiek bier de prijs in zowel NL als D opgezocht (en dat voor 20 bieren), en daarom dus gepaard.

Reageer