de oorzaak van eb en vloed

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

de oorzaak van eb en vloed

Hallo beste WSF lezsers,
 
Nou is mijn vaak verteld, m.b.v. klassieke Newton theorie, dat eb en vloed veroorzaakt wordt door de zwaarte kracht van de maan en de draaing van de aarde, maar nu vroeg ik me enerzijds af aangezien Einstein zei dat zwaartekracht "niet bestond" maar het resultaat was van de kromming van de ruimte tijd enerzijds en anderzijds omdat we met ze alle (het gehele melkwegstelsel) in de zelfde richting versnellen en door die samenwerking de "illusie" van zwaartekracht ontstaat (als ik Einstein goed begrijp-maar hoogst waarschijnlijk niet) en anderzijds omdat als de maan zoveel kracht zou bezitten dat het een gehele bak met water (de zee) meters omhoog kan tillen, dan zou het ook krachtig genoeg moeten zijn om er voor te zorgen dat de lucht erg ijl wordt vooral op de dagen dat je overdag de maan al aan de hemel kan zien staan en al helemaal tijdens een zonverduistering. Ik bedoel als wij aan deze kant op die dagen de maan en zon aan de hemel zien dan ademen ze op de andere kant van de wereld geen extra ijle lucht en omgekeerd het zelfde, op de dagen dat het aan de andere kant van de wereldbol te zien is dan hebben wij ook geen extra last met adem halen. Ik kan voor mezelf met zoewel newton als einstein geen goede verklaring hier voor hebben. Kan iemand mij dit als uw blieft uitleggen.
Bij voorbaat bedankt en met vriendelijke groeten van iemand die geen willem heet.
 
 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: de oorzaak van eb en vloed

Ik zou er wat over kunnen zeggen, maar het is handiger als je dit eens leest: https://nl.wikipedia.org/wiki/Getijde_(waterbeweging)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: de oorzaak van eb en vloed

ikheetgeenwillem schreef: ... omdat als de maan zoveel kracht zou bezitten dat het een gehele bak met water (de zee) meters omhoog kan tillen, dan zou het ook krachtig genoeg moeten zijn om er voor te zorgen dat de lucht erg ijl wordt  ...
 
 
Het is inderdaad geen onlogische gedachte dat ook de atmosfeer onderhevig is aan getijden. Maar denk jij dat je er iets van merkt wanneer de luchtlaag boven je een paar meter dikker is geworden?
dat wel natuurlijk

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: de oorzaak van eb en vloed

Nou is mijn vaak verteld, m.b.v. klassieke Newton theorie, dat eb en vloed veroorzaakt wordt door de zwaarte kracht van de maan en de draaing van de aarde, maar nu vroeg ik me enerzijds af aangezien Einstein zei dat zwaartekracht "niet bestond" , ..//..
 
Of die zwaartekracht een newtoniaanse kracht is, of een ruimtetijdvervorming, of wat dan ook  doet in wat wij merken van getijden op aarde  niet terzake. Dus blijf gerust newtoniaans denken.
 
Ik bedoel als wij aan deze kant op die dagen de maan en zon aan de hemel zien dan ademen ze op de andere kant van de wereld geen extra ijle lucht en omgekeerd het zelfde,
 
ruwweg 7% meer of minder ijle lucht inademen doe je vaak: dat is het verschil tussen een forse depressie of een sterk hogedrukgebied. 
 
Maar ga eens recht onder de maan staan, op het aardoppervlak, en bereken de zwaartekracht die de maan op je uitoefent.
 
\(F_z = G \cdot \frac{M \cdot m}{r^2} \)
 
vul in voor
m: je eigen massa van 80 kg,
M; een maanmassa van 7,25·1022 kg,
G: de gravitatieconstante 6,67·10-11  m3kg-1s-2
r: afstand tot de maan, afgerond 400 000 000 m. 
 
vergelijk dat met de weegschaal onder je voeten die 800 N :shock: aanduidt. 
 
Ja, er zijn meetbare luchtdrukverschilletjes door een maangetij in de atmosfeer, maar die vallen in het niet bij andere oorzaken voor drukverschillen. 
 
Denk bij het zeegetij ook niet aan die spectaculaire hoogteverschillen zoals die bij St Michel etc: dat zijn gewone getijgolven die een steeds smaller wordende zeeëngte inspoelen. Ook, het is in Europa geen hoogwater als de maan pal boven ons staat. Leg maar eens een tabel met maanstandtijdstippen en een tabel met hoogwatertijdstippen naast elkaar, dat levert niet veel op. Dan zou het langs de Nederlandse kust ook nagenoeg overal tegelijkertijd hoogwater moeten zijn. Echter, tussen Vlissingen en Den Helder zit zo'n zes uur verschil, oftewel, hoogwater in Vlissingen betekent laag water in Den Helder. En springtij komt in de Noordzee een dag of twee ná de maan-zon samenstand: die golf moet eerst nog even via een ingewikkelde weg vanaf Zuid-Afrika de Atlantische oceaan door voor ze bij ons is. 
 
Heel dat getijgedoe is een bijzonder gecompliceerd geheel van water dat rondklotst in baaien en zeeën. Aangedreven door de aantrekkingskracht van de maan (en de zon), dat wel. Maar het aardoppervlak is véél te complex voor twee mooie bulten water.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: de oorzaak van eb en vloed

Ik bedoel als wij aan deze kant op die dagen de maan en zon aan de hemel zien dan ademen ze op de andere kant van de wereld geen extra ijle lucht en omgekeerd het zelfde
 

Los van het feit dat de invloed van de Maan op de atmosferische druk zeer gering is, klopt bovenstaand inzicht niet. Net als de getijden in de oceanen zijn er in de atmosfeer twee getijdenbulten; een richting Maan en een in tegenovergestelde richting:

 
Afbeelding

 

Denk de Maan ergens rechts uit beeld. Haar aantrekkingskracht is op punt 1 het grootst, waardoor het wateroppervlak daar het meest richting Maan getrokken wordt. Op punt 2 is die kracht wat minder, dus de Aarde zelf wordt ook richting Maan getrokken, maar minder dan het water. Op punt 3 (de oceaan aan de andere zijde van de Maan) werkt de kleinste kracht in, het water daar wordt het minst naar de Maan getrokken.
 
Omdat de laag lucht in beide getijdebulten het hoogst is, verwacht ik daar ook de hoogste luchtdruk.

Berichten: 703

Re: de oorzaak van eb en vloed

Jan van de Velde schreef: Maar ga eens recht onder de maan staan, op het aardoppervlak, en bereken de zwaartekracht die de maan op je uitoefent.
 
\(F_z = G \cdot \frac{M \cdot m}{r^2} \)
 
vul in voor
m: je eigen massa van 80 kg,
M; een maanmassa van 7,25·1022 kg,
G: de gravitatieconstante 6,67·10-11  m3kg-1s-2
r: afstand tot de maan, afgerond 400 000 000 m. 
 
vergelijk dat met de weegschaal onder je voeten die 800 N :shock: aanduidt. 
 
Ik heb het voor de gein even geprobeerd:
moongravity.PNG
moongravity.PNG (7.74 KiB) 583 keer bekeken
Dat is inderdaad niet bijster veel  :lol:

Reageer