[overig] Elektrische circuits

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 32

Elektrische circuits

Beste

 

Ik heb 2 elektrische circuits waarvan ik de oplossing niet vind. Ik zal beide circuits hieronder posten. 
j wordt hier gebruikt als het complexe getal j^2 = -1

 
Circuit 1:

 
2zqc3gw.jpg.png
2zqc3gw.jpg.png (170.15 KiB) 125 keer bekeken
 

In dit circuit moet de Thévenin equivalent gezocht worden, Zth.

 

Aangezien het hier om een systeem gaat met een afhankelijke bron kunnen we kiezen tussen twee methodes: 

 

v​test/itest Waarbij er een test spanning wordt aangelegd en we de stroom erdoor berekenen.

Deze methode gaf mij geen juist resultaat. Vervolgens heb ik de methode waarbij we de openklemspanning delen door de stroom door een kortgesloten tak delen. 

Daaruit volgen de volgende berekeningen: 

 
Isc  = -3*Ix

Voor Voc vind ik het volgende: (Voc - 13)/(-j) = Ix
Hieruit volgt: Voc = -Ix*j+13
Als we dan de deling uitvoeren:

 

Voc/Isc = 13/(-3Ix) + j/3

De juiste uitkomst is echter: 2j/3 ohm

 

Weet iemand waar mijn fout precies zit? Of hoe ik aan de juiste uitkomst kom?

 
Circuit 2:

 
2md2n9u.jpg.png
2md2n9u.jpg.png (101.42 KiB) 114 keer bekeken
 

Van deze functie zoek ik de overdrachtsfunctie. Hierbij heb ik de volgende verbanden gevonden. Het punt tussen gm1 en gm2 noem ik v1. De stromen uit gm1 i1, gm2 i2, gm3 i3. s = jw

 

 

KCL op punt van v1: -i3 -i1 - i2 + (v1)*C1s = 0

KCL op punt van v0: -i3 + (v0-v1)C2*s

 

Substitutie

 

v1 =( i3 + i2 + i1)/sC1

i3 + v0*C2*s -C2*(i3+i2+i1)/C1 = 0

 

We kennen ook nog het volgende:

 

i3 = - v0*gm3

i2 = - v0*gm2

i1 = vin *gm1  (klopt dit?)

 

Ik krijg dan na substitutie:

 

v0/vin = (C2/C1*gm1) / (-gm3 + C2S + C2/C1 gm3 + C2/C1 gm2)

 

De echte oplossing is echter:

 
Afbeelding

 

 

 

 

 

 

 

 
Als iemand me bij 1 van deze 2 opgaven zou kunnen helpen, dan zal ik zeer dankbaar zijn :)

 
Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Elektrische circuits

Er lijkt iets fout te zijn gegaan bij het toevoegen van je laatste afbeelding. Kan je die even opnieuw uploaden?
 

Opmerking moderator

TIP: afbeeldingen gehost op externe filehosts hebben de neiging over enige tijd ontoegankelijk te worden, wat de waarde van een topic voor de toekomst ernstig aantast.
We willen iedereen dan ook vriendelijk verzoeken om verklarende afbeeldingen rechtstreeks als bijlage in het bericht in te voegen. Dat is trouwens niet meer werk dan uploaden naar tinypic of imageshack etc. Een eenvoudige handleiding daarvoor is beschikbaar. 
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer