DAB+ ontvangst

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

DAB+ ontvangst

Of beter gezegd, géén ontvangst.  :evil:
 
Zojuist zo'n DAB+ ontvanger gekocht omdat mijn moeders favoriete zender uit de "normale" ether verdwijnt.
Woont in een appartement. In de voorkamer ontvangst tot een halve meter vandaan het raam, in de achterkamers (uitziend op galerij) zelfs geen ontvangst in de vensterbank. (ik krijg nu neigingen om te gaan fulmineren over Nederland Kennisland e.d. maar hoewel dat een beetje oplucht helpt het niet echt)
 
Iemand met ideeën? "Vroegah" als we een zender van ver weg slecht ontvingen draaiden we nog wel eens een paar meter montagedraad om de sprietantenne. Hoe werkt dat met DAB+ ??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: DAB+ ontvangst

Hangt er denk ik vanaf waar je woont. Heb er hier binnenshuis geen problemen mee (software defined, geen losse radio, maar dat mag niet uitmaken).

Wat is de locatie, en om welke zender gaat het? Dat laatste is belangrijk, er zijn meerdere multiplexen te ontvangen met verschillende dekkingen.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: DAB+ ontvangst

Locatie is Terneuzen, en ze zou graag Radio5 ontvangen in haar slaapkamer. En ik heb in mijn nimmer aflatende enthousiasme een Pure Pop Maxi ontvanger voor haar gekocht.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: DAB+ ontvangst

Ik neem aan dat je bij de leverancier je licht al hebt opgestoken en dat dit tot het gebruikelijke resultaat heeft geleid.
Zover ik weet ligt de frequentie voor DAB+ rond 227 MHz, dat is een golflengte rond 1.50 meter. Het succes van draadjes rond de antenne is dan rechtevenredig met geluk.
Deze frequentie ligt tegen band III van de televisie aan. Het zou met niets verbazen als je voor die frequentie nog gewoon yagi-antennes kunt kopen (Conrad?).
Van daar met een coax naar de radio en hopelijk heeft die een antenne ingang. Anders wordt het experimenteren met een kwartgolf antenne vlak naast de antenne van de radio die wordt gevoed met het signaal uit de yagi.
dat wel natuurlijk

Berichten: 12.262

Re: DAB+ ontvangst

Verbazend dat het een probleem is: In Goes staat een DAB zendstation voor zowel commerciele als publieke omroep met aanzienlijk vermogen. Ik kan alleen zo snel niet vinden of radio 5 in die publieke multiplex zit daar. Je zou evt eens kunnen kijken wat het signaal van omroep zeeland of radio rijnmoend daar doen - dit zitten in de regionale multiplex voor zeeland (kanaal 9D-Zuid).

Radio 5 zou eigenlijk in de multiplex op kanaal 12C moeten zitten, maar ik kan niet direct vinden of zendlocatie Goes operationeel is. De publieke omroep is niet heel scheutig met informatie over DAB. In utrecht zit radio 5 wel in 12C, maar dat is denk ik signaal uit lopik.

Als het puur om radio 5 gaat zou ik kijken naar een webradio, ze hebben een livestream - als je internet in huis hebt wellicht gemakkelijker dan DAB (wat ook meteen een beetje het nutteloze van DAB aantoont).
Victory through technology

Berichten: 12.262

Re: DAB+ ontvangst

Beetje het signaal hier: 5 dB betere SNR voor de commerciele multiplex, maar allemaal meer dan genoeg voor ontvangst met nog 20 dB extra verlies door binnenmuren en dergelijke.
Bijlagen
12c.jpg
12c.jpg (164.66 KiB) 611 keer bekeken
11c.jpg
11c.jpg (161.89 KiB) 611 keer bekeken
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: DAB+ ontvangst

Olof Bosma schreef:  Het zou met niets verbazen als je voor die frequentie nog gewoon yagi-antennes kunt kopen (Conrad?).
Van daar met een coax naar de radio en hopelijk heeft die een antenne ingang. 
 
Als ik in de gebruiksaanwijzing kijk zie ik  geen externe antenne-ingang. 
 
Ik neem aan dat je bij de leverancier je licht al hebt opgestoken
 
Dat wil zeggen, dat was een mailtje gisteravond na sluitingstijd (vlak voor sluitingstijd dat ding opgehaald) en daar is uiteraard nog geen reaktie op. 
 
Je zou evt eens kunnen kijken wat het signaal van omroep zeeland of radio rijnmond daar doen - dit zitten in de regionale multiplex voor zeeland (kanaal 9D-Zuid).
 
m.a.w. het is niet onmogelijk dat hij sommige dab-zenders wél ontvangt? Ik dacht dat dat allemaal in één signaal zat? 
Bijlagen
Pop_Maxi_OnlineGuide_v2.pdf
(3.25 MiB) 1491 keer gedownload
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: DAB+ ontvangst

Het is inderdaad mogelijk om slechts een deel van de stations te ontvangen. Voor nederland is min of meer het plan om per locatie 3 multiplexen te ontvangen (waarvan je er dus 1 of 2 kunt missen door slecht signaal):

11C landelijk voor commerciele omroep
12C landelijk voor publieke omroep
- een multiplex die per regio verschilt qua zowel content als kanaal

Die regionale multiplexen zijn er nog niet allemaal. In de randstad komt die later dit jaar op 8A, in zeeland zal het 9D zijn maar geen idee wanneer operationeel.

Radio 5 zit hoe dan ook in 12C, dus als je alleen commerciele zenders kan ontvangen heb je te weinig signaal op de multiplex van 12C.

Frobelen met draadjes heeft niet zoveel zin - de optimale antennelengte is ca 30 cm, wat in de praktijk gewoon in het apparaat verwerkt zal zijn. Voor FM is het ongeveer 75 cm, en er zijn radios met een kortere telescoopantenne die mogelijk voordeel kunnen hebben van een stukje extra draad.
Victory through technology

Reageer