Stralingsbelasting , dosis bij onderzoek

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

Stralingsbelasting , dosis bij onderzoek

Beste mensen, 
Misschien een radioloog onder jullie, maar ieder die denkt iets nuttigs hierover te weten is welkom!
 
Ik ben op zoek naar een schatting van de stralingbelasting bij het volgende;
 
Men spuit een radio-actieve tracer in die voornamelijk zal binden aan de pancreas (en gedeeltelijk aan de nieren), bedoeld om de beta-cellen in de pancreas af te beelden. 
Hierbij wordt een scan gemaakt (welke scanmethode is mij onbekend), die ongeveer drie kwartier zal duren. 
 
 
 
Welke scan wordt er bij dit soort onderzoek voornamelijk toegepast? En kunnen jullie een schatting maken van de straling die bij dit onderzoek vrijkomt (aantal millisievert?) En komt de stralingbelasting voornamelijk van de radio-actieve tracer, of juist voornamelijk van de scan zelf?
 
Bedankt!

Berichten: 12.262

Re: Stralingsbelasting , dosis bij onderzoek

Ik vermoed dat het gaat om een PET scan, die het verval van de radioactieve stof detecteert. Deze methode van scannen veroorzaakt zelf geen stralingsbelasting, alles komt dus de ingespoten isotoop. Hoeveel de belasting is hangt natuurlijk af van de gebruikte hoeveelheid.

Overigens kan met de PET scan wel combineren met een CT, in 1 apparaat, waarbij je de belasting van de CT scan er nog bovenop krijgt. Het doel is dan middels de CT de structuur te zien, en via PET de activiteit te bekijken binnen een duidelijk beeld verkregen via de CT.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Stralingsbelasting , dosis bij onderzoek

Inderdaad, een PET of SPECT, afhankelijk van wat beschikbaar is en hoe goed je de resolutie wilt hebben.

Als je dit combineert met een CT dan zal dat ongeveer 10mSv opleveren (CT-abdomen).
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer