Elektronenconfiguratie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 216

Elektronenconfiguratie

Als ik kijk naar de elektronenverdeling op de orbitalen voor zuurstof (O): 1S22S22P4, waarom gaan de elektronen meteen vastzetten op de P orbitalen en niet gewoon verder op 3S? Heeft dit te maken met het willen streven naar een zo laag mogelijke energie (en dus streven naar volledige bezetting van de buitenste schil) of zit hier een andere redenering achter?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Elektronenconfiguratie

Dat heeft te maken met de verschillende energieniveaus van de orbitalen. Uit de thermodynamica weten we dat iedere systeem streeft naar een zo laag mogelijke energie-inhoud . Aangezien het minder energie kost om elektronen in een 2p orbitaal te steken dan in een 3s zal het 2p orbitaal eerst opgevuld worden.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 216

Re: Elektronenconfiguratie

Ok, maar ik zie bij sommige antwoorden wanneer we elektronenconfiguraties moeten opstellen dat er orbitalen/schillen worden overgeslagen of in een andere volgorde worden gezet (indien die antwoorden natuurlijk correct zijn), en dan zou deze theorie niet kloppen toch. Zo een voorbeeld postte ik kort geleden in huiswerk/practica "elektronenconfiguratie Fe2+", mocht dat mijn uitleg verduidelijken.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Elektronenconfiguratie

Ik heb aldaar gereageerd, hopelijk maakt dat het een stuk duidelijker. 
 
Het komt erop neer dat de manier van opvullen niet rechtstreeks gerelateerd is aan de mannier waarop een elektronenconfiguratie wordt opgeschreven. Je kan dus correct (Ar)3d64s2 schrijven ook al vul je de d-schil als laatste op.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer