Springen naar inhoud

Lieve Maria (van der Hoeven)

• Log in om te kunnen reageren

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 januari 2006 - 18:17

Lieve Maria,

Wij zijn boos. Wij merken dat wij het universitair niveau eigenlijk niet aankunnen. Er treden dagelijks situaties op waarbij we merken dat we te weinig wiskunde op de middelbare school hebben gehad. Daarom moeten wij nu bijspijkercursussen volgen, of zelfs stoppen met onze studie. Wij horen het geklaag van onze docenten, maar wat kunnen wij eraan doen? Wij zouden willen dat we meer wiskunde hadden gehad op de middelbare school.
Nu bent u bezig om het onderwijs te vernieuwen. Goed idee! Maar we hoorden dat u van plan bent om ng minder wiskunde te geven. Als u dat doorzet, dan kunnen de nieuwe studenten straks helemaal niets meer begrijpen! Het lijkt ons een beter idee om juist mr wiskunde te geven!
We hopen dat u er nog even over nadenkt.

Groetjes,

10.000 studenten (wiskunde, natuurkunde en informatica)

Omdat hier veel mensen nog op de middelbare school zitten of zelfs een exact vak zijn gaan studeren vond ik een beetje aandacht voor dit onderwerp op het wetenschapsforum niet zo gek.
De tweede fase heeft niet het gewenste effect gehad voor de exacte studies aan de universiteit. In tegendeel, studenten hebben meer moeite als voorheen om hetzelfde programma te blijven volgen. De aangekondigde wijzigingen in 2007 zorgen voor nog minder wiskunde uren en natuurkunde verdwijnt zelfs uit het N&G.
Deze actie is opgezet door de natuurkunde studievereniging De Leidsche Fleschom de problemen in het beta-onderwijs onder de aandacht te brengen met ondersteuning van de andere studieverenigingen.

http://www.lievemaria.nl

Ik zag trouwens dat er al enkele leden van het wetenschapsforum hebben gereageerd op de website.
:roll:
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 17 januari 2006 - 19:38

Heb mij er ook over verbaasd toen ik de bovenbouw van de HAVO binnentrad. Ik behoorde tot de eerste lichting van de tweede fase en had wiskunde B12, zeg maar het oude wiskunde B. Er was echter geen enkele mogelijkheid om ook wiskunde A erbij te kiezen! Dit vind ik echt erg, want wiskunde B12 is niet zaligmakend. Bovendien waren er maar 9 (van de ruim 200) die wiskunde B12 volgden :roll: De rest had allemaal een lichtere variant gekozen.

Ik denk dat het slim is om de vakken niet meer op de splitsen in 2 delen (wiskunde A1 stelt sowieso geen drol voor) en het weer mogelijk te maken om wiskunde A n B te volgen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Rick261

Rick261

• >25 berichten
  • 63 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2006 - 22:50

ze doen leerlingen er alleen maar op korte termijn plezier met zo min mogelijk wiskunde, veel mensen die ik ken hebben A1 genomen omdat ze dan na 1 jaar van dat <stroke>klote</stroke>vak af zijn, maar dan komen ze een paar jaar later op een opleiding waarvoor wiskundetoch wel enigsinds nodig is, en daar snappen ze er al snel geen hol meer van..

en waarom natuurkunde uit het N&G?? het profiel heet ook Natuur en Gezondheid, en dan willen ze Natuurkunde eruit halen :roll:

dan kunnen ze net zo goed Economie uit het Economie en maatschappij-profiel halen :P
Sometimes My Mind Plays Tricks On Me

-Echt Geluk, is slechts tijdelijk-

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44846 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 januari 2006 - 23:44

Het begint op de basisschool, waar basisvakken als rekenen en taal te weinig meer geoefend worden. In VMBO 3T (voor de ouderen onder ons, de voormalige MAVO) wordt voor een sommetje als 1000 gedeeld door 2 door 90 % van de leerlingen panisch naar de rekenmachine gegrepen. En het antwoord is dan in veel gevallen: 5 (want dan staat dat veel te ingewikkelde ding ingesteld op wetenschappelijke notatie, en die .102 ergens in een hoekje van het scherm wordt over het hoofd gezien. Dat zo'n deling godsonmogelijk op zo'n klein getal kan uitdraaien wekt geen verbazing.... En dat is het ergste.

Mijn dochter zit in VWO 6, NG profiel, en 3 x 360 levert grote hoofdbrekens. Mijn zoon in VWO 3 (toekomstig NT) loste het sommetje + op door kruislings te vermenigvuldigen :roll: . Hij is wel met dikke negens voor rekenen van de basisschool gekomen. Dus laten ze op de basisschool wel de klokken luiden, en laten ze zelfs de weg naar de klepels zien, maar die weg wordt niet meer zodanig geoefend dat de kinderen ze blindelings weten te vinden.

De huidige rekenmethodes zijn leuker, en dichter bij de belevingswereld dan die van ons vroeger. Hoewel ik er toen beregoed in was vond zelfs ik het stomvervelend. Volgens mij zijn de moderne methoden (basisschool en onderbouw middelbaar) zelfs beter dan vroeger, inzichtelijker. Maar er wordt gewoon stomweg te weinig mee geoefend. Wat mij betreft, net als voor alcohol, moet er in alle winkels een sticker komen:

"wij verkopen geen rekenmachines aan personen onder de 16 jaar".

Ik denk dat een groot deel van het probleem dan zichzelf oplost.

Over moderne bovenbouw-wiskunde en de aansluiting op universitair niveau heb ik geen gefundeerde mening. Maar ik kan me er het een en ander bij voorstellen. En daar word ik niet vrolijk van.

Jan van de Velde. Vader van 3 middelbare scholieren en adspirant-docent natuurkunde en techniek 2e graads.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Rude

Rude

• >250 berichten
  • 393 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2006 - 23:55

Ik zag trouwens dat er al enkele leden van het wetenschapsforum hebben gereageerd op de website.  
:roll:

okee okee... ik beken :P

laat ik hier ook nog even de posts die ik aldaar geplaatst heb, even neerzetten:

Goede actie. Zekerweten. Ik merkte het in m'n eerste jaar zeker dat er een enorm niveauverschil was. Ik kom uit de lichting 2001 en er waren dus mensen van de "oude garde" (zoals ik) en mensen van de tweede fase. Bij de wiskundevakken, zoals calculus, moesten we zo hier en daar dingen met breuken doen, en de mensen van de tweede fase zaten mij aan te kijken alsof ze water zagen branden, terwijl ik dacht "goh dat heb ik allemaal allang gehad".
Idem voor integreren. Daar zijn wij mee doodgegooid op de middelbare school, gedurende twee jaar. Velen van de tweede fase hebben maximaal een half jaartje integreren gehad. Dat merk je nogal als je dan op een universiteit komt.
Het is een slechte zaak dat universiteiten hun niveau hierop aan moeten passen, omdat ze anders niet voldoende studenten kunnen houden. Waarvoor studeer ik dan nog aan een universiteit? Waar blijft de waarde van je titel, als twee jaar later het niveau vele malen lager is, en die mensen een zelfde titel krijgen?

Wat typerend is voor de nieuwe generatie is een beetje het "goh laat ik kijken wat de computer er van zegt" mentaliteit.. Zo hoorde ik laatst van een practicumbegeleider dat het meerdendeel van de eerstejaars die een practicum deden een formule moesten omschrijven. Ik weet niet meer de preciese formule, maar er kwam in ieder geval een "I" in voor. Dus wat doen die knuppels? Ze tikken de formule in Maple in, en laten die het rekenwerk doen. Kwam iets met "RootOf" en dan een hele regel vol getalletjes en rare tekens uit.. Nouja.. zal wel goed zijn. opschrijven dus.
Terwijl ze met 1 regeltje opschrijven op papier wl het goede antwoord konden krijgen.
Maple snapt niet wanneer "I" imaginair moet zijn, en wanneer het een letter moet zijn. Dat moet je een computerprogramma vertellen. Dus voordat je een computer gebruikt, moet je wel weten waar je mee bezig bent.
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero
Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger
Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Rifleman

Rifleman

• >100 berichten
  • 187 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2006 - 07:34

Op onze school is het zo geregeld dat we het 4e jaar eerst 'Wiskunde B op het N-profiel' krijgen. Dat is gewoon Wiskunde B1. In de 5e en 6e krijgen we de keuze tussen N&G en N&T, hier heb ik voor N&T gekozen (met wiskunde B12).

Gelukkig heb ik een wiskundeleraar die recht-op-recht-aan is : al missen we een les, hij wordt toch afgetekend. We lopen nu zelfs al een hl hoofdstuk voor op de N&G klas.

Ook hebben we maar 4 uur wiskunde, ipv de verplichte 5. Waarom? 'Omdat anders het rooster in de problemen komt'. Ook zit ik in een N&T klasje van 5 mensen, maar dat zou niets uit moeten maken. Hierbij komt dus ook nog het WiskundeB12 gedeelte, bovenop het WiskundeB1 gedeelte.

Conclusie : Wij moeten 4 N&G lessen + 1 N&T les doen in 4 uur. Gelukkig lukt dit, maar dit zou niet mogen (naar mijn mening). We lopen voor op de N&G klas (en we lopen nog eens voor op de N&T planning). ==> Dit draait uit op het feit dat we aan het eind van het jaar tijd over hebben.

Wat kunnen zouden we eigenlijk dus kunnen doen? Juist, nog 2 hoofdstukken bij ieder vak erbij doen (dus 4 hoofdstukken totaal). En JA, ik vindt dat jammer.. :roll:
VWO6 N&T met Bio3 + In = na de vakantie pas weer boeiend ^^

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 18 januari 2006 - 09:13

Ik vind sowieso het splitsen van vakken onzin. Mensen die natuurkunde 1 gehad hebben denken dat ze behoorlijk wat weten, terwijl bij natuurkunde 2 pas de details en achtergronden naar voren komen waardoor je het ook echt snapt. Hetzelfde met wiskunde. Ik ben blij dat ik wiskunde B12 heb gehad. Wij hebben hier van alle standaardformules moeten leren waar die formules vandaan komen. Dus waarom geldt dat een afgeleide van x^n wordt nx^n-1. Je kunt misschien denken "ach, als ik het maar kan gebruiken", maar als je verder wil komen zul je toch ook zelf formules moeten kunnen opstellen en verklaren tegenover onwetenden. Best belangrijk in je verdere studie en loopbaan dus.

En wat ik gezien heb van wiskunde A1 is echt zielig. Ik zal hier maar geen woorden aan vuil maken om te voorkomen dat het vuile woorden worden.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Diesel Power

Diesel Power

• >100 berichten
  • 193 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2006 - 09:35

En wat ik gezien heb van wiskunde A1 is echt zielig.

Klopt. Heb al eens toen ik in de 5e zat mensen uit de 6e bijles zitten geven in wiskunde A1, terwijl ik zelf geen A1 heb gehad. En nog snapte ik het gelijk. En ik ben zeker geen wiskundewonder.
Weet wat je zegt... Maar zeg niet alles wat je weet

Balthazar

Balthazar

• >100 berichten
  • 176 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2006 - 14:25

ik heb havo NT gedaan en in het vrije deel m&o (bedrijfseconomie). het viel mij heel erg op toendertijd dat de mensen die hetzelfde profiel hadden als ik namelijk NT vaak beter waren in het vak en voornamelijk het berekenen van zaken zoals rente etc dan de mensen die het profiel EM hadden terwijl zij eigenlijk de meeste tijd bezig waren met vakken die eigenlijk op de economie kant gericht waren. het kan misschein dat het toeval is geweest en dat de EM misschien allemaal slechter in wiskunde waren. het lijkt mij ontzettend dom om het wis en natuurkunde aanbod te verlichten want na de havo heb ik op het hbo toch nog flinke moeite gehad met TN op het hbo.

met vriendelijke groet

gijs brouwers

Diesel Power

Diesel Power

• >100 berichten
  • 193 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2006 - 14:56

ik heb havo NT gedaan en in het vrije deel m&o (bedrijfseconomie). het viel mij heel erg op toendertijd dat de mensen die hetzelfde profiel hadden als ik namelijk NT vaak beter waren in het vak en voornamelijk het berekenen van zaken zoals rente etc dan de mensen die het profiel EM hadden terwijl zij eigenlijk de meeste tijd bezig waren met vakken die eigenlijk op de economie kant gericht waren. het kan misschein dat het toeval is geweest en dat de EM misschien allemaal slechter in wiskunde waren.

Dit fenomeen was bij ons ook het geval ja. De mensen met NT of NG die economie deden waren beduidend beter in economie dan de mensen met EM. Weet ook niet waar dit verschil aan ligt. Want het niveau van het onderwijs was gelijk. Ligt misschien toch aan de instelling van de mensen met EM (wil hierbij niet gelijk iedereen met EM neerhalen ofzo hoor) maar weet het anders ook niet.
Weet wat je zegt... Maar zeg niet alles wat je weet

Antoon

Antoon

• >1k berichten
  • 1750 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2006 - 18:30

mijn leraar wiskunde vertelde me ook van de plannen en zei welke stof er allemaal uit ging, wie vroegen:"wat komt er dan in de plaats wat wij nu missen?" (ik al bang want meestal is een verandering beter, dat ik nu onzin aan het leren was) maar hij vertelde dat er niets voor terug kwam.
Heel de klas was het er over eens dat ze dan belachelijk weinog nog zouden leren (inclusief de leraar) . Nu wil ik graag een exacte studie gaan doen dus ik ben erg blij dat ik nog optijd ben binnen gekomen.

Maar mijn vraag is, waarom voeren ze het dan in? wat zijn de voordelen?

Rifleman

Rifleman

• >100 berichten
  • 187 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2006 - 18:45

meer leerlingen kiezen dan voor wiskunde (omdat het dan toch maar *zo weinig* is) en dan denken ze dat er meer mensen een technische studie gaan doen...

vindt ik toch wel een heeeeeele rare manier van denken :roll:

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 januari 2006 - 18:50

Ik ben altijd blij geweest dat ik niet meer heb gedaan dan wiskunde B1. Hetzelfde geld voor Na1. Ik heb het profiel N+G gedaan. Hierna ben ik naar het HLO gegaan. Na1 en Wis B2 waren meer dan voldoende om de vakken hier te volgen.

Dat dit natuurlijk per opleiding kan verschillen dat lijkt me niet meer dan logisch. Voor mij sloot het goed aan. Als ik ergens iets op aan te merken heb is dat er op de middelbare scholen niets aan practicum wordt gedaan (dit kan natuurlijk ook per school verschillen). Er worden wel practica gedaan, echter dit stelt geen ene jota voor. Stoffen bij elkaar gooien en een beetje aanmodderen. Meer was er niet bij, bij chemie. Biologie was iets beter als er eindelijk een keer practicum was. Dingen zoals een profielwerkstuk zou men vaker uit moeten voeren. Dit geeft mensen de gelegenheid om zich te verdiepen in stof en hier een bijbehorend practicum bij te verzinnen. Dat geeft in ieder geval een beetje diepgang.

: zo dat lucht op :
"Meep meep meep." Beaker

John Nash

John Nash

• >250 berichten
  • 536 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2006 - 19:59

Ik persoonlijk denk dat het niet kunnen hoofdrekenen niet het grootste probleem is. Het valt me op dat we (ik zit in V6 NT), vrijwel niks kunnen. Toetsen bestaan uit het letterlijk overpennen en invullen van formules vanop de formulekaart. Integreren, bijvoorbeeld... daar is toch een techniek voor? Leren we niet. Nog een belangrijk punt is dat we absoluut niet horen te snappen wat we doen, als we maar de sommetjes op het examen netjes kunnen oplossen.... maar doorgronden ho maar. Dat wordt feest op de Uni...:roll:

Natuurkunde is trouwens nog belachelijker.... bij ons op school tenminste- dat is echt Binas pakken, waarden invullen... klaar, cijfer: 10.

Rifleman

Rifleman

• >100 berichten
  • 187 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2006 - 20:46

bij ons is het deels binas, deels leren. 2x een 3.5 gehaald omdat ik gewoon een paar dingen vergeten was te leren, maarja.. hehe :roll:

waar ik wel van op kijk, is dat mijn (oude) scheikundeleraar gewoon alle logaritmen uit z'n hoofd uit kan rekenen. ikzelf zou niet weten hoe ik dat moet doen :P

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures