Kansrekenen/diagnostiek

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 34

Kansrekenen/diagnostiek

Bij kansrekenen diagnostiek maakt men gebruik van een 2x2 tabel van een diagnose (D aanwezig/afwezig)
na uitvoering van een bepaalde testprocedure ( T positief resultaat/negatief resultaat)
 
Hiervoor gebruikt me de kerngetallen Se (gevoeligheid) en Sp(specificiteit) ook de predictice value positive/negative
 
Nu kan ik wel oefeningen oplossen wanneer er een 2x2 tabel staat waar ik dan Se/Sp/PV moet ui kunnen berekenen.
Maar omgekeerd kan ik het niet zo goed..
als je gegeven Se en Sp hebt om hieruit een 2x2 tabel te maken..
 
VB.
een diagnosetest me Se= 0.95 en Sp= 0.99 gebruiken voor een ziekte met P= 10% geeft vooreen groep van 1000 uitgevoerde testen volgende tabel:
De 2x2 tabel moet ik hier dus zelf invullen maar begrijp niet hoe ik hieraan moet beginnen
 
Hopelijk is dit genoeg informatie om me te kunnen helpen.
Alvast bedankt

Berichten: 7.068

Re: Kansrekenen/diagnostiek

VB.
een diagnosetest me Se= 0.95 en Sp= 0.99 gebruiken voor een ziekte met P= 10% geeft vooreen groep van 1000 uitgevoerde testen volgende tabel:
De 2x2 tabel moet ik hier dus zelf invullen maar begrijp niet hoe ik hieraan moet beginnen
Je hebt 1000 personen waarvan er 100 ziek zijn. Hoeveel van deze 100 personen moet positief testen zodat je op een sensitiviteit van 0.95 uitkomt?

Berichten: 34

Re: Kansrekenen/diagnostiek

ah 95 personen

Berichten: 7.068

Re: Kansrekenen/diagnostiek

Daarmee heb je de helft van de 2x2 tabel al ingevuld. Hetzelfde kun je doen met de 900 mensen die niet ziek zijn en de specificiteit.

Berichten: 34

Re: Kansrekenen/diagnostiek

Ik begrijp het helemaal!
Bedankt

Reageer