Chemische Technologie

Berichten: 8

Chemische Technologie

saludos,Ik heb een havo diploma gehaald met vakken scheikunde en WiA en zou graag chemische technologie studeren.Ik ben zelf nu bezig natuurkunde lessen te volgen maar kan ik het opleiding al volgen met vakken die ik nu hebt op mijn diploma?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Chemische Technologie

Natuurkunde zul je zondermeer nodig hebben. Van belang is natuurlijk ook welke cijfers je voor Scheikunde, WiA en later Natuurkunde behaald hebt. Met zesjes kun je het wel vergeten.
 
Maar voor een antwoord op je vraag kun je best even contact opnemen met enkele hogescholen die een chemische technologie opleiding aanbieden.
Bijvoorbeeld via de website van Hogeschool Rotterdam: http://www.hogeschoolrotterdam.nl/opleidingen/chemische-technologie/voltijd

Berichten: 8

Re: Chemische Technologie

dankje well.Ik well 6 voor beide vakken.Moet ik het echt vergeten?

Berichten: 8

Re: Chemische Technologie

Ik weet het maakt niet uit maar ik ben niet zo'n werkende student.Ik heb vorige jaar gedruipt voor 0.1 want ik deed niks het hele jaar.Ik was helemaal fout daar maar mijn wi docent was ook heel slecht,beide.En scheikunde snap ik heel goed.Ik zou een hogere cijfer hebben maar ik studeerde deze laatse jaar niet echt en het kwam toch een 6 uit.Maar geen excuses.Ik weet well dat ik deze opleiding zou kunnen begrijpen.Mijn capaciteit voor scheikunde is zeker op een 8 niveau.Ik zal mijn best om natuurkunde te begrijpen dit jaar maar is het echt niet mogelijk all met de vakken die ik heb?Bedankt voor u tijd.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Chemische Technologie

Ja, je kunt het echt vergeten. Een student met ruime voldoendes voor natuurkunde en wiskunde B kan met hard werken deze opleiding volbrengen, en zal daarbij ook de kans lopen een minder goede docent te treffen, met andere woorden: zal zich zelf de stof eigen moeten kunnen maken.
 
Een capaciteit op 8 niveau zegt niks. Het gaat er uiteindelijk om wat je haalt.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Chemische Technologie

.Ik zal mijn best om natuurkunde te begrijpen dit jaar maar is het echt niet mogelijk all met de vakken die ik heb?
Nogmaals: neem contact op met enkele hogescholen om horen wat hun toelatingseisen zijn.
 
Diverse opleidingen hebben de komende maanden Open Dagen, daarvoor kun je je inschrijven op via hun websites.
 
Zonder natuurkunde kun je geen chemische technologie studeren. En waarschijnlijk heb je op de meeste hogescholen inderdaad ook wiskunde B nodig om binnen te komen.
Fontys Hogeschool biedt een Wiskunde Opfriscursus aan die je eerst zou kunnen proberen: http://fontys.nl/Werk-en-studie/Opleidingen-en-cursussen/Opfriscursus-Wiskunde-1.htm
 
Als je werkelijk meent goed te zijn in scheikunde, dan zou je een chemieopleiding kunnen proberen, maar waarschijnlijk heb je daar ook natuurkunde voor nodig. Avans Hogeschool heeft die in Breda http://www.avans.nl/opleidingen/opleidingzoeker/chemie-breda-voltijd-bachelor/introductieen 's Hertogenbosch http://www.avans.nl/opleidingen/opleidingzoeker/chemie-s-hertogenbosch-voltijd-bachelor/introductie en wellicht hebben andere hogescholen iets soortgelijks.
 
Je zou ook kunnen proberen om een laboratoriumopleiding op HBO niveau (HLO) te volgen.
 
Maar die zesjes zullen altijd een probleem zijn om ergens binnen te komen. Het is jammer dat het zo lang geduurd heeft tot je eindelijk wakker wordt. Dat je zelfs tot in je examenjaar weinig uitgevoerd hebt is onbegrijpelijk voor iemand die verder wil in een bèta-studie.
Wellicht zit er niets anders op dan iets op MBO te gaan doen, en later eventueel doorstromen naar iets hogers.

Berichten: 8

Re: Chemische Technologie

Ja,ik had andere plannen.Maar dank u well voor het informatie.

Berichten: 460

Re: Chemische Technologie

Marko schreef: Ja, je kunt het echt vergeten. Een student met ruime voldoendes voor natuurkunde en wiskunde B kan met hard werken deze opleiding volbrengen, en zal daarbij ook de kans lopen een minder goede docent te treffen, met andere woorden: zal zich zelf de stof eigen moeten kunnen maken.
 
Een capaciteit op 8 niveau zegt niks. Het gaat er uiteindelijk om wat je haalt.
 
Ben ik het niet mee eens. Ik had ook gewoon maar een mager 7-entje voor wiskunde op de middelbare school. De middelbare school had vooral met mijn levensfase te maken, weinig serieus en was vooral omdat ik toen met alles bezig was behalve boeken open doen. Pas vanaf de universiteit ben ik me meer in gaan zetten en ben ik ook relatief makkelijk doorlopen. Dat je je nu al aan het bijspijkeren bent voor natuurkunde stelt mij dat er al een goede motivatie is. Met doorzettingsvermogen kom je doorgaans ver. Wiskunde B lijkt me wel een sterke vereiste.. bekijk of je dat onder de knie krijgt.
 
De onderwerpen van wiskunde A zijn compleet anders dan wiskunde B (10 jaar geleden tenminste). Ik was juist minder goed in de Wiskunde  A onderdelen (vooral suffe kansberekening / hoe werkt mijn rekenmachine) i.p.v. de algebra en meetkunde die in wiskunde B zaten.
 
 
 
Pinokkio schreef: Nogmaals: neem contact op met enkele hogescholen om horen wat hun toelatingseisen zijn.
 
Diverse opleidingen hebben de komende maanden Open Dagen, daarvoor kun je je inschrijven op via hun websites.
 
Zonder natuurkunde kun je geen chemische technologie studeren. En waarschijnlijk heb je op de meeste hogescholen inderdaad ook wiskunde B nodig om binnen te komen.
Fontys Hogeschool biedt een Wiskunde Opfriscursus aan die je eerst zou kunnen proberen: http://fontys.nl/Werk-en-studie/Opleidingen-en-cursussen/Opfriscursus-Wiskunde-1.htm
 
Als je werkelijk meent goed te zijn in scheikunde, dan zou je een chemieopleiding kunnen proberen, maar waarschijnlijk heb je daar ook natuurkunde voor nodig. Avans Hogeschool heeft die in Breda http://www.avans.nl/opleidingen/opleidingzoeker/chemie-breda-voltijd-bachelor/introductieen 's Hertogenbosch http://www.avans.nl/opleidingen/opleidingzoeker/chemie-s-hertogenbosch-voltijd-bachelor/introductie en wellicht hebben andere hogescholen iets soortgelijks.
 
Je zou ook kunnen proberen om een laboratoriumopleiding op HBO niveau (HLO) te volgen.
 
Maar die zesjes zullen altijd een probleem zijn om ergens binnen te komen. Het is jammer dat het zo lang geduurd heeft tot je eindelijk wakker wordt. Dat je zelfs tot in je examenjaar weinig uitgevoerd hebt is onbegrijpelijk voor iemand die verder wil in een bèta-studie.
Wellicht zit er niets anders op dan iets op MBO te gaan doen, en later eventueel doorstromen naar iets hogers.
 
 
Als je de HAVO afgerond hebt (in de vereiste vakken, dus wiskunde B toevoegen is misschien nodig), voldoe je toch gewoon aan de eisen om toegelaten te worden. Er is zover ik weet geen loting, dus wordt je toegelaten. Het zou wat zijn als alle Havo en Vwo-ers met een zesje niet zouden mogen gaan studeren. Je hebt aan de eisen van het diploma voldaan. punt.
 
En ik durf inderdaad wel te stellen dat cijfers op de middelbare school zeker niet altijd iets zeggen over het succes voor later. Ook in het examenjaar had ik maar 1 doel en dat was het papiertje, zonder al te veel inspanning. Op de universiteit wordt je dan wakker geschut en ben ik pas echt aan het werk gegaan.

Berichten: 8

Re: Chemische Technologie

Ja,het reden waarom ik geen Nat en WiB hebt gedaan is echt iets.Maar het was niet mijn keuze.Voor WiB verloor ik de kans want bij de mavo geven ze geen voorlichting alleen dat WiB is moeilijker dan WiA en met mijn mentaliteit toen kooz ik WiA.En ik ben van die type net met WiB better gaat dan WiA.Bedankt voor U reactie.Weet iemand welke opleiding iemand zou kunnen doen met WiA,Scheikunde en Biologie?

Berichten: 8

Re: Chemische Technologie

ik heb geen natuurkunde omdat ik een project over rocketfuel deed in de mavo.Ik maakte amoniumnitraat.Het ging niet goed en ik kreeg brandwonden.Mensen uit de kranten hebben dit ontdekt en schreven in de krant dat mij juffrouw had ons dit geleerd.En mij juffrouw was iemand met angermanagement.Ook houde ze nooit van mij.Ze had na all de problemen die ze kreeg een grootte hekel op mij gekrijgt en gaf me een 3 voor mij nat proj cijfer.Ik slaagde die jaar eind 5 voor nat.Maar mij mentaliteit was zeer anders dan nu.Maar misschien is te laat.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Chemische Technologie

druipertje schreef: Het zou wat zijn als alle Havo en Vwo-ers met een zesje niet zouden mogen gaan studeren. Je hebt aan de eisen van het diploma voldaan. punt.
Het gaat in dit geval niet om één zesje, maar om iemand die chemische technologie wil studeren met een zesje voor Scheikunde, een zesje voor Wiskunde A, geen Wiskunde B, en geen cijfer voor Natuurkunde.
 
In mijn tijd (enkele tientallen jaren geleden) moest ik voor scheikunde, natuurkunde en wiskunde een acht gemiddeld halen om tot mijn gekozen HTS (tegenwoordige Hogeschool) chemische techniek toegelaten te worden, en dat lukte me ook.
Maar misschien is het peil van het moderne Nederlandse hoger onderwijs inmiddels zo diep gezonken dat zesjes voor de belangrijkste vakken geen enkel probleem meer zijn.
 
Vandaar mijn advies aan blindinglight96 om contact op te nemen met enkele hogescholen om te horen wat hun toelatingseisen zijn.

Berichten: 8

Re: Chemische Technologie

Dank je well Pinokkio,uw commentaar maakt mij niet blij maar het is well informatief en het laat me zien hoe hard het opleiding is.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Chemische Technologie

Opmerking moderator

Verplaatst naar het subforum voor studiekeuze.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Chemische Technologie

Ben ik het niet mee eens. Ik had ook gewoon maar een mager 7-entje voor wiskunde op de middelbare school. De middelbare school had vooral met mijn levensfase te maken, weinig serieus en was vooral omdat ik toen met alles bezig was behalve boeken open doen. Pas vanaf de universiteit ben ik me meer in gaan zetten en ben ik ook relatief makkelijk doorlopen.
In feite zeg je hetzelfde als ik, want een 7 is een ruime voldoende en meer inzetten betekent harder werken. En gaat het om chemie of chemische technologie?
Als je de HAVO afgerond hebt (in de vereiste vakken, dus wiskunde B toevoegen is misschien nodig), voldoe je toch gewoon aan de eisen om toegelaten te worden. Er is zover ik weet geen loting, dus wordt je toegelaten. Het zou wat zijn als alle Havo en Vwo-ers met een zesje niet zouden mogen gaan studeren. Je hebt aan de eisen van het diploma voldaan. punt.
Er zijn al meerdere chemie-opleidingen met een loting. Of beter gezegd, decentrale selectie, want er wordt niet geloot maar geselecteerd, op basis van ingangsniveau en motivatie. Voor CT nog niet, maar er is inmiddels wel een overschot aan studenten die met de verkeerde motivatie voor de betreffende opleiding kiezen, dus dat zou ook zomaar kunnen gaan gebeuren.

Voor de rest is de vraag niet alleen wat de eisen zijn voor de opleiding, maar vooral wat een verstandige keuze is. Niet alles wat mag is goed voor je.

Wat dat betreft ben ik het wel helemaal met je eens met "Het zou wat zijn als alle Havo en Vwo-ers met een zesje niet zouden mogen gaan studeren"

Dat zou inderdaad wat zijn. Dan worden aspirant-studenten gedwongen zich goed te laten informeren over hun studie, goed na te denken over de vraag of het echt wat voor hun is en al op de middelbare school de kennis die ze voor hun opleiding nodig gaan hebben op een zo goed mogelijk niveau krijgen.

Dan hoeft het voortgezet onderwijs geen tijd meer te verspillen om dingen aan te leren die vroeger standaard middelbareschoolstof waren.

Maar goed, dat gaat off-topic.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 8

Re: Chemische Technologie

Waarom mag iemand zonder Nat en WiB dit opleiding toch doen?Is er een site waar ik de opleidingen die ik met Scheikunde en WiA kan doen?Of moest ik mijn careerchoice sinds mavo all hadden moesten kiezen en nu is het te laat?Ik vraagt maar als jullie dat denken.

Reageer