capaciteit berekening van een condensator

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 11

capaciteit berekening van een condensator

L.S.
 
Ik heb een 3-fase gelijkrichter om 3 fase- 230V gelijk te richten.
Nu is de uitkomende gelijkspanning al redelijk rimpelloos t.o.v. een 1-fase gelijkrichter  maar ik wil de rimpels meer afvlakken.
De stroomsterkte is redelijk hoog (60 A) dus ik zal waarschijnlijk ook een redelijk grote condensator nodig hebben.
Wie kan mij de capaciteit van de benodigde condensatoren geven en eventueel een capaciteitsberekening???
 
vr.gr.
Hans

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: capaciteit berekening van een condensator

Het hangt er vanaf hoe glad je de gelijkspanning wil hebben. En ook hoe je de spanning gelijkricht, dus of je half-bridge of full-bridge gelijkricht.
Gezien de gevraagde stroom zal het inderdaad een forse condensator worden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: capaciteit berekening van een condensator

Ik kan je nog een trucje vertellen, maar dan zijn er transformatoren nodig en ik weet niet of je die gepland hebt.
Neem twee 3-fasentrafo's, een voor driehoek en een voor steraansluiting. Aan de secundaire zijde de spanning die je uiteindelijk wilt hebben.
De spanningen aan de uitgang zijn nu 60º verschoven tussen beide trafo's. Wanneer je dus twee bruggen achter de trafo's met hun uitgang parallel schakelt ontstaat er een gelijkspanning waar nog maar heel weinig rimpel op staat zonder enige verdere afvlakking.
De gelijkspanning die je krijgt ligt in de orde van 2,5 keer de effectieve uitgangsspanning in sterschakeling.
dat wel natuurlijk

Berichten: 11

Re: capaciteit berekening van een condensator

Ik heb op elke fase naar de 0 een brug (4 diodes) gezet dus 3 bruggen en deze daarna verbonden.  Ik wil de gelijkspanning rimpelloos hebben omdat deze een MPPT acculader moet voeden indien mijn PV systeem te weinig levert. Ik kan in de specs van de Xantrex xw-scc nergens vinden wat de eisen zijn aan de aangeleverde gelijkspanning dus dacht ik maar redelijk rimpelvrij.....

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: capaciteit berekening van een condensator

Als ik precies lees wat daar staat, dan heb je 3 diodeparen parallel gezet. Dat heeft weinig zin. Laat eens een schema zien.
Redelijk rimpelvrij, dat is te vaag. Dan kan je net zo goed geen condensator plaatsen, want gelijkgerichte 3-fasenspanning is al redelijk rimpelvrij. Het is maar net wat je redelijk noemt.

Berichten: 12.262

Re: capaciteit berekening van een condensator

^^ Inderdaad. Er is prima aan te rekenen, maar dat moet je weten wat de uitgangsstroom is, en wat de maximaal acceptabele rimpel is. Als je een rimpel van 0 wilt dan wordt de condensator automatisch oneindig groot, dus daar valt niets zinnigs over te zeggen.

60 ampere is een flinke belastig, ik hoop niet dat je hier zoekt naar rimpels van minder dan 1 volt of iets dergelijks. Overigens gaat die condensator voor 1 volt rimpel bij 400 volt gelijkgerichte spanning en 60 ampere alsnog formaat bijzettafel worden, al vraag ik me af welke toepassing een zodanig kleine rimpel zou vereisen.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: capaciteit berekening van een condensator

Wellicht een praktisch voorbeeld:
de formule die we erbij gebruiken is Q=C*U
 
Bij dubbel fase gelijkrichting 50 Hertz, heb je om de 10 milli Sec een puls, waarbij
in de praktijk blijkt dat, ongeveer 8 mSec de condensator het gat moet vullen, en 2 mSec om weer geladen te worden.
 
dan moet de condensator bij 60 A,  8 x 60 = 480 mQ leveren
 
als je een rimpel wilt van 4 Volt dan is de Condensator: 480 mQ / 4 Volt = 120 mF  ( 120.000 uF )
Let op dat de stroom door de gelijkrichter daardoor wel 4 maal groter wordt in de pieken.( 240 Amp )
 
 
Bij meer fase gelijkrichting kan de ontlaad tijd een factor 3 kleiner worden, en kan de condensator 3 maal kleiner worden.
Sinds de uitvinding van tijd, hebben we het niet meer, en kunnen we het ook niet meer vinden.
En wie haast heeft moet langzamer lopen.

Berichten: 12.262

Re: capaciteit berekening van een condensator

als je een rimpel wilt van 4 Volt dan is de Condensator: 480 mQ / 4 Volt = 120 mF  ( 120.000 uF )
Let op dat de stroom door de gelijkrichter daardoor wel 4 maal groter wordt in de pieken.( 240 Amp )
 
 
Bij meer fase gelijkrichting kan de ontlaad tijd een factor 3 kleiner worden, en kan de condensator 3 maal kleiner worden.
Die factor 3 gaat hier overigens wel een aantrekkelijk worden: 120 mF bij 350 VDC wordt op zn minst een bank van 5 condensators zo groot als een colafles ;)
Victory through technology

Reageer