Springen naar inhoud

Meetkunde bedrijven met matrices projectie t.o.v. een vlak

• Log in om te kunnen reageren

Bert F

Bert F

• >1k berichten
  • 2588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2006 - 19:07

Hallo,

Gevraagd wordt mij om de functie te bepalen die de projectie weergeeft tov een vlak.
Nu is dat niet zo moeilijk eigenlijk gewoon het omgekeerde van diagonaliseren maar en dat is nu net mijn probleem hoe komt men aan die rood onderlijnde matrix?
die betreking begrijp ik wel maar hoe kan men (uit welke gegevens) kan ik die berekenen.

Geplaatste afbeelding

Dank bij voorbaat. Groeten.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

eXorikos

eXorikos

• >100 berichten
  • 134 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2006 - 19:14

Een tip: doe iets aan je geschrift. :roll:

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 januari 2006 - 20:11

De onderlijnde matrix is je overgangsmatrix M, deze bevat de beelden van de nieuwe basisvectoren ten opzichte van de oude in de kolommen.
In jouw geval zijn dit die van de vectoren e1, e2 en e3 waarbij een factor 1/[wortel]6 werd buitengebracht.

Bert F

Bert F

• >1k berichten
  • 2588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2006 - 20:57

Een tip: doe iets aan je geschrift.

Het spijt me maar dit is mijn geschrift nog niet ik maak tijdens het jaar nota's maar kan die tegen het examen niet meer lezen en copieer er dan van mede studenten. maar ik zal er in vervolg aan denken. als het de schreeft over gaat zeg het dan maar.

Nu men bepaald het lineaire deel dat kan ik maar hoe bepaald men de verschuiving?

Groeten.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 januari 2006 - 21:09

Neem een fixpunt p (vector die op zichzelf wordt afgebeeld), daarvoor geldt f(p) = p. Voor een orthogonale projectie op een vlak is dat natuurlijk een punt van dat vlak, in jouw geval bvb [1,0,0].

Vermits je het lineair deel al bepaald hebt volgt uit f(p) = p dat moet gelden: p = Ap + B. A ken je intussen, p heb je gekozen dus B kan je bepalen.

Bert F

Bert F

• >1k berichten
  • 2588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2006 - 21:29

Die A1 is die wel juist ? het kan toch niet als je vermenigvuldigt met een matrix met een hele kolom nullen dat je dan geen kolom nullen krijgt en je matrix die je berekent?

ik vraag dat omdat ik nu een ander gelijkaardig oefeningtje aan het maken ben en daar een heel hoop nullen uitkomt kan dat? Kan het hier?

Groeten.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 januari 2006 - 21:39

Ik heb niet de hele oefening nagelezen maar het resultaat ziet er juist uit.

Bert F

Bert F

• >1k berichten
  • 2588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2006 - 23:45

Een gelijkaardige ik heb ze wel twintig keer al opgelost maar blijf iets uitkomen wat niet.
Waarschijnelijk maak ik ergens een hardnekkige fout waar?

Geplaatste afbeelding

Bert F

Bert F

• >1k berichten
  • 2588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2006 - 16:16

Ik heb het gevonden die eerste basis vector deugd niet.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures