Slakkenhuis en frequenties

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 234

Slakkenhuis en frequenties

Waarom worden de hoge frequenties gedetecteerd aan de brede kant van het slakkenhuis?
De oplossing is niet dat er geen oplossing is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: Slakkenhuis en frequenties

Omdat de resonerende structuur, het basilair membraan (BM), de tegengestelde tapse vorm heeft. Het BM is het smalst (0.1 mm) en stijfst bij de basis van het slakkenhuis. Het BM is het breedst (0.5 mm) en slapst bij de apex van het slakkenhuis. (1)

Gebruikersavatar
Berichten: 234

Re: Slakkenhuis en frequenties

Is dat niet ietwat onlogisch? Gaat dat fysiek wel goed samen?
 
Kan de gevoeligheid voor en waarneming van frequenties per individu verschillen?
De oplossing is niet dat er geen oplossing is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: Slakkenhuis en frequenties

Bij de eerstvolgende update van de mens gaat dat onlogische ontwerp hopelijk verbeterd worden. Net zoals het onlogisch grote aantal handwortelbeentjes, en hun onregelmatige vorm, daar erger ik me ook al heel lang aan.
 
Ik vermoed dat de meeste mensen het verschil tussen de pianotoetsen kunnen horen maar niet veel meer. Want anders hadden er wel meer toetsen op het klavier gezeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Slakkenhuis en frequenties

Dat laatste heeft niet zozeer te maken met niet het verschil kunnen horen alswel het verschil niet willen horen. Kwarttonen zijn nog duidelijk waarneembaar en hoorbaar met het menselijk gehoor, alleen is het niet geheel volgens westerse standaarden. In andere culturen maken ze juist veel gebruik van kwarttonen of nog wel kleinere intervallen. Over het algemeen wordt uitgegaan dat mensen nog redelijk gemakkelijk intervallen van 25 cent kunnen horen. Een halve toon is 100 cent, dus 25 cent komt overeen met 1/8ste toon. Dat zou inhouden dat er met gemak 4 keer zoveel toetsen op een piano kunnen zitten met nog gelijke toonafstand en binnen het bestaande toonbereik.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 234

Re: Slakkenhuis en frequenties

Kunnen frequenties boven de gehoorgrens nog op één of andere manier trilhaartjes in het slakkenhuis in beweging brengen?
De oplossing is niet dat er geen oplossing is.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Slakkenhuis en frequenties

entropy schreef: Kan de gevoeligheid voor en waarneming van frequenties per individu verschillen?
Dat verschilt ook per individu. Oudere mensen hebben meer moeite met de hogere frequenties.
entropy schreef: Kunnen frequenties boven de gehoorgrens nog op één of andere manier trilhaartjes in het slakkenhuis in beweging brengen?
Niet dat ik weet.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Reageer