[nederlands] Nederlands grammatica

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 208

Nederlands grammatica

Ik heb hier een probleempje met deze zin , ik heb een gevoel dat deze zin niet juist is opgebouwd , ben ik mis ?
 
Onder één volwaarde was dit mogelijk indien Athene binnen het jaar zwanger werd  indien niet zou Maria met hem eeuwig moeten leven en haar dochter moeten sterven  
 
Mvg,
 
 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Nederlands grammatica

om te beginnen ontbreekt alle interpunctie 
 
.  , :  ; 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 208

Re: Nederlands grammatica

Onder één volwaarde was dit mogelijk indien Athene binnen het jaar zwanger werd,  indien niet zou Nyx met hem eeuwig moeten leven en zou het Maria’s leven kosten .
Dit heb ik veranderd.

Berichten: 4.246

Re: Nederlands grammatica

Je bedoelt zeker voorwaarde.
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 208

Re: Nederlands grammatica

Oh ja dankuwel

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Nederlands grammatica

Malika Dina schreef: Onder één voorwaarde was dit mogelijk:1  indien Athene binnen het jaar zwanger werd.2 Indien niet zou Nyx met hem eeuwig moeten leven,3  en zou het Maria’s leven kosten .
 
 
1) Dat stuk zin .....
Onder één voorwaarde was dit mogelijk indien Athene binnen het jaar zwanger werd
 
 ..... kun je niet zonder een logische pauze aan één stuk doorlezen. Ook hier ontbreekt dus interpunctie.
 na het eerste stuk zin ga je de voorwaarde(n) benoemen, nader specificeren. Dat kan  een hele opsomming worden, maar ook al betreft die opsomming slechts één voorwaarde, een dubbele punt geniet de voorkeur.
 
2)  na het noemen van die voorwaarde ga je uitleggen wat er gebeurt als er niét aan die voorwaarde wordt voldaan. Da's gewoon een nieuwe zin. Dus geen komma, maar een punt. 
 
3) niet verplicht, maar het leest gewoon lekkerder als je tussen die twee verschillende gevolgen een leespauze inlast door er een komma te plaatsen; en dus is dat wel aan te bevelen. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 208

Re: Nederlands grammatica

Dus zo ,
Onder één voorwaarde was dit mogelijk ; indien Athene binnen het jaar  zwanger werd .Indien niet het geval zou Maria eeuwig met hem leven en dit zou Maria's leven kosten

Is dit zo : Maria , was haar naam .Of Maria was haar naam ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Nederlands grammatica

na dat "mogelijk" beter de dubbele punt ipv puntkomma 
 
Verder: nu is de zin na de punt ineens heel anders, geen sprake meer van Nyx?? Ook is binnen deze twee zinnen niet meer duidelijk op wie die "hem" slaat.
 
Ook is het tegenstrijdig dat dit 1) maria het leven zou kosten én 2) ze eeuwig met hem zou moeten leven. 
Wie eeuwig leeft sterft niet. In ieder geval niet in de Griekse mythologie.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 208

Re: Nederlands grammatica

Dus mijn excuses Hemera zou met Vulcanus de god van de vulkanen getrouwd zin ( volgens mijn verhaal) en IS stiekem op haar moeder verliefd dus gaat haar een valstrik spannen om haar in zijn armen te krijgen .
Dus mijn zin is uiteindelijk : 
 
Onder één voorwaarde was dit mogelijk , indien Hemera binnen het jaar  zwanger werd .Indien niet het geval zou Nyx eeuwig met hem leven en dit zou Hemera's leven kosten

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Nederlands grammatica

nog stééds hoort er een dubbele punt na die voorwaarde,
 
en zou Nyx eeuwig met Vulcanus leven ? want dat klinkt nu als die hem....
 
Zo kunnen we nog lang bezig zijn. Is er een andere taal, (Frans? Engels?) waarin je wél grammaticaal perfect zou kunnen vertellen wat er aan de hand is? 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 208

Re: Nederlands grammatica

Ja , ze moet met hem  blijven onder een bepaalde contract dat ze getekend heeft om macht over de vulkanen te krijgen ...

Onder één volwaarde , was dit mogelijk , indien H binnen het jaar werd .Indien niet het geval zou N eeuwig met Vulcanus blijven leven en dit zou Hemera's leven kosten .

Maar alles staat geschreven in mijn tekst

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Nederlands grammatica

Jan van de Velde schreef:  Is er een andere taal, (Frans? Engels?) waarin je wél grammaticaal perfect zou kunnen vertellen wat er aan de hand is? 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Nederlands grammatica

Malika Dina schreef:... Indien niet het geval ...
 
Hier mist een deel van de zin. "Indien niet het geval..." loopt niet en is incompleet. Hier moet op zijn minst staan: "Indien dit niet het geval is..."
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 208

Re: Nederlands grammatica

Hartelijk bedankt !

Reageer