md5 hash bij wijzigen van bestand

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

md5 hash bij wijzigen van bestand

Hoi,
 
Ik ben op het ogenblik bezig met dynamisch MathCad bestanden te genereren. Het file format wordt opgeslagen in xml.
De file bevat eveneens een md5 digest. Nu wil ik in staat zijn om een waarde van een variabele te wijzigen, maar uiteraard verandert dan de md5 checksum, en als ik de aangepaste file dus wil openen in MathCad, vertelt hij me dat het een invalid file is (vermoedelijk omdat de md5 niet mee gewijzigd is).
 
Nu zijn er genoeg methodes om de md5 checksum te genereren, maar het wil toch niet lukken. Moet ik de checksum nemen van de nieuwe file, van de oude file, zonder de regel met de md5-digest erbij,...? Ik geraak er niet aan uit hoe ik dus:
 
1) de file wijzig door de onderliggende xml aan te passen (dat lukt)
2) zorg dat de file door mathcad leesbaar blijft door de md5 checksum mee aan te passen (dat lukt niet).
 
 
Iemand tips of richtlijnen?
 
Alvast bedankt!
 
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 12.262

Re: md5 hash bij wijzigen van bestand

Probeer eens te kijken hoe de md5 van het ongewijzigde bestand eruit ziet. Kun je die reproduceren? Zo ja denk ik dat je dat ook bij het gewijzigde bestand kunt doen zodat je het kunt inlezen.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: md5 hash bij wijzigen van bestand

Dus die MD5 digest zit IN de file die je wil hashen?
Al eens geprobeerd om die waarde op 0 te zetten voordat je de MD5-sum berekent?

Berichten: 12.262

Re: md5 hash bij wijzigen van bestand

Als ie aan het begin of eind van het bestand staat zou ik er wel op gokken dat die hash genomen is van het restant.

Vraag is natuurlijk of het een gewone md5 hash is, of dat ze een geheim stukje aan het bestand hebben geplakt voor het te hashen. Dat laatste kan men doen om manipulatie zoals jij probeert te voorkomen. Zonder inzage in de sourcecode is het lastig dat te achterhalen.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: md5 hash bij wijzigen van bestand

MD5 digest zit inderdaad in de file die ik wil hashen. Ik kan de md5 digest niet reproduceren, ook niet van de ongewijzigde file. Ik zal ze ook eens op 0 zetten vooraleer ik de hash bereken, mogelijk zit het daarin, en anders hebben ze er mogelijk inderdaad een geheim stukje aan geplakt.
 
Bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: md5 hash bij wijzigen van bestand

Nog succes gehad hiermee?
 
Heb je anders al eens geprobeerd om gewoon géén MD5 hash in de file te steken?
 
Als MathCad het erin steekt om te detecteren of er iemand met de file geknoeid heeft, dan hebben ze waarschijnlijk ergens een salt gebruikt die ze niet vrijgeven. Dus op een invalid MD5 zullen ze misschien klagen omdat ze dan uitgaan van kwaad opzet, maar bij een ontbrekende MD5 geven ze dan misschien hoogstens een melding dat de file van een onbekende bron komt ofzo.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: md5 hash bij wijzigen van bestand

Sorry, was even druk.
 
Mijn bevindingen dus. De hash doet helemaal niets voor een 'normaal' document, maar wordt enkel gebruikt als de mathcad-file password-protected is (vermoedelijk om te vermijden dat je het password eenvoudigweg in xml wijzigt).
 
Voor een 'normaal' mathcad-bestand kan ik dus wijzigen zoveel als mij lief is.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer