[natuurkunde] schakeling met 2 bronnen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

schakeling met 2 bronnen

Gegeven onderstaande schakeling zie bijlage, schakelaar S is gesloten (C is dus direct verbonden met D). 
            Wat is de spanning UBC over de weerstand van 4 [W] (de + bij B en de – bij C)
Ik  moet hierbij de formule U=R*I
Maar ik weet niet wat de stroom als er 2 bronnen zijn?
 
Bijlagen
schak.png
schak.png (2.77 KiB) 800 keer bekeken

Berichten: 1.617

Re: schakeling met 2 bronnen

Dit kan op twee manieren:
 
Je kunt de spanningsbronnen ook achter elkaar in de kring zetten (denk om waar je de + en - zet) en dan vervangen door één spanningsbron.
 
Je kunt de gevraagde stroom uitrekenen als je de ene spanningsbron weglaat (kortsluit) en de stroom als je de andere spanningsbron weglaat. Voor de stroom met beide spanningsbronnen moet je optellen.
 
Achtergrond:
Dit laatste heet superpositie: RLC netwerken met spanningsbronnen en stroombronnen zijn lineair.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: schakeling met 2 bronnen

Pas de wetten van Kirchhoff eens toe.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 9

Re: schakeling met 2 bronnen

Anton_v_U schreef: Dit kan op twee manieren:
 
Je kunt de spanningsbronnen ook achter elkaar in de kring zetten (denk om waar je de + en - zet) en dan vervangen door één spanningsbron.
 
Je kunt de gevraagde stroom uitrekenen als je de ene spanningsbron weglaat (kortsluit) en de stroom als je de andere spanningsbron weglaat. Voor de stroom met beide spanningsbronnen moet je optellen.
 
Achtergrond:
Dit laatste heet superpositie: RLC netwerken met spanningsbronnen en stroombronnen zijn lineair.
 
Dus als ik de  eerste manier gebruik heb ik een totaal van 8 Volt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: schakeling met 2 bronnen

ZachiruHirosaki schreef:  
Dus als ik de  eerste manier gebruik heb ik een totaal van 8 Volt
Kijk eens goed naar de richting van de bronnen.

Berichten: 1.617

Re: schakeling met 2 bronnen

Yes, de richting. De + kant van de ene "kijkt naar" de + kant van de andere. Werken ze elkaar dan mee of werken ze elkaar tegen? En als ze elkaar tegen werken, wie wint er dan en met welk verschil? Wat zegt dat dan over de totale spanning van de twee bronnen?
 
Daarna rekenen met één bron met deze totale spanning in de juiste richting natuurlijk.

Reageer