[scheikunde] redoxreactie nitrobenzeen tot aminobenzeen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

redoxreactie nitrobenzeen tot aminobenzeen

Hoi,
 
ik loop vast bij opg. 33d.
 
Ik snap niet waarom er 75,64 kg water uit de destillatie gaat? Dan ga je uit van 1512,8 kg aminobenzeen in het destillatieproces, maar dat klopt toch niet, want een klein gedeelte van het aminobenzeen is toch weggegaan bij de filtratie?
 
Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.
 
wsf1.png
wsf1.png (688.43 KiB) 365 keer bekeken
 
wsf2.png
wsf2.png (538.56 KiB) 365 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: redoxreactie nitrobenzeen tot aminobenzeen

Dat er iets verdwijnt staat nergens genoemd. 
 
Natuurlijk zal er in de praktijk altijd wel wat via die stroom verdwijnen, maar voor deze oefening is het bedoeling om dat te negeren c.q. te verwaarlozen. In principe is de vloeistof in het residu natuurlijk ook verwaarloosbaar ten opzichte van de vloeistof in het filtraat.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: redoxreactie nitrobenzeen tot aminobenzeen

Volgens mij hoor je er in deze oefening wel rekening mee te houden. Ik begrijp het nu wel denk ik, dit is mijn verklaring:
 
5 gram water lost op in 100 gram aminobenzeen. Als je 1512 ton aminobenzeen wilt destilleren, dan zul je 0.05*1512= 76 ton water in je destillatie-vat hebben. De rest van het water haal je er van te voren al uit bij het scheidingingsvat, namelijk 878-76= 802 ton. In 802 ton water lost 0.03*802= 28 ton aminobenzeen op, en die hoeveelheid zal dus gescheiden worden en niet in het destillatievat terechtkomen. Wat dan gedestilleerd wordt is 1512-28= 1484 ton aminobenzeen.
 
Ik zie dat ik mijn vraag een beetje onhandig heb geformuleerd, waardoor je hem volgens mij anders ïnterpreteerde dan ik had bedoeld (aannemende dat mijn verklaring goed is).

Reageer