Logaritmische vorm arctangens

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 338

Logaritmische vorm arctangens

Als ik de functie f(x) = 1/(1+x^2) integreer door x te substitueren met tan t, dan kom ik uit op de arctan x.
Als ik dan vervolgens die functie integreer door eerst de breuk te splitsen, dan kom ik op 'n minteken na uit op de logaritmische vorm van de arctangens. Maar ik snap niet zo goed waar 't fout gaat.
 
1/(1+x^2) = A/(x+i) + B/(x-i)
A(x-i) + B(x+i) = 1
(A+B)x + (B-A)i = 1
A+B=0
B=-A
(B-A)i=1
B-A=-i
-2A=-i
A=i/2
B=-i/2
i/(1+x^2)=i/2*(1/(x+i)-i/(x-i))
Integreren geeft i/2*(log(x+i)-log(x-i). C laat ik even buiten beschouwing.
Dat kun je samenvoegen tot i/2*log((x+i)/(x-i)) = i/2*log((ix-1)/(ix+1)), terwijl arctan x = i/2*log((1-ix)/(ix+1)).

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Logaritmische vorm arctangens

Mafkees schreef: B=-A
 
Ga na: B-A=-i
Mafkees schreef: i/(1+x^2)=i/2*(1/(x+i)-i/(x-i))
 
Hoe kom je hieraan ...

Berichten: 7.068

Re: Logaritmische vorm arctangens

i/(1+x^2)=i/2*(1/(x+i)-i/(x-i))
Ik vermoed dat je hier een tikfout hebt gemaakt (dat de eerste i een 1 moet zijn).
\(\frac{1}{1+x^2} = \frac{i}{2} \cdot \left( \frac{1}{x + i} - \frac{1}{x - i} \right) = \frac{i}{2} \cdot \left( \frac{1}{i + x} + \frac{1}{i - x} \right)\)
Integreer de meest rechter vorm eens. :D

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Logaritmische vorm arctangens

De standaardintegraal is:
 
\(\int \frac 1 x dx=\ln|x| +C\)

Berichten: 7.068

Re: Logaritmische vorm arctangens

De standaardintegraal is:
 
\(\int \frac 1 x dx=\ln|x| +C\)
En geldt dit ook in het complexe vlak?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Logaritmische vorm arctangens

Jij kiest de variabele x en niet z ...

Berichten: 7.068

Re: Logaritmische vorm arctangens

En jij denkt dat als je x gebruikt dat dat betekent dat je automatisch binnen de reeele getallen blijft? Wat denk je dat die i is dan?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Logaritmische vorm arctangens

Wie bedoel je met jij ...

Berichten: 7.068

Re: Logaritmische vorm arctangens

Safe.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Logaritmische vorm arctangens

Ok, i is een constante met de eigenschap i2=-1, verder bekijkt de TS de primitieve van 1/(1+x2) dus x is reële variabele ...

Berichten: 7.068

Re: Logaritmische vorm arctangens

Het klopt dat x een variabele is met een reeele waarde, maar de TS blijft bij zijn tweede methode niet binnen het reeele domein.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

Re: Logaritmische vorm arctangens

Je kan niet zomaar met primitieven/standaardintegralen werken in het complexe vlak. Vaak zijn die afhankelijk van het pad.

Een integraal over de complexe getallen is niets anders dan een lijnintegraal.

In dit geval een lijnintegraal over een stukje van de reële as.

De parametervoorstelling van dit stukje is t+0i met t in [c,x], waarbij c een constante is. Dan krijg je voor die lijnintegraal
\(\int f(z)dz=\int_c^x f(t,0) \frac{\text{d} (t+0i)}{\text{d}t}\text{d}t=\int_c^x f(t,0)\text{d}t\)
Iets wat je wel verwacht.

Nu kan je het integradum splitsen in reëel deel en imaginair deel, bij dit laatste haal je de constante term i buiten de integraal. Daarna staan er enkel nog maar 2 reëele integralen.
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Logaritmische vorm arctangens

Ik laat dit verder aan jullie over ...

Berichten: 338

Re: Logaritmische vorm arctangens

EvilBro schreef: Ik vermoed dat je hier een tikfout hebt gemaakt (dat de eerste i een 1 moet zijn).
\(\frac{1}{1+x^2} = \frac{i}{2} \cdot \left( \frac{1}{x + i} - \frac{1}{x - i} \right) = \frac{i}{2} \cdot \left( \frac{1}{i + x} + \frac{1}{i - x} \right)\)
Integreer de meest rechter vorm eens. :D
 
Ja, dat was idd 'n tikfoutje. En nu kom ik idd wel goed uit als ik dat rechterdeel integreer. De verwarring zat 'm in de absolute waarde binnen de logaritme.
De integraal van 1/x is zowel log|x| als log|-x|.

Berichten: 7.068

Re: Logaritmische vorm arctangens

Ik vrees dat de verwarring elders zit. De absolute waarde van een complex getal is reeel. Als je absoluutstrepen binnen de logaritme zou gebruiken dan kan de afgeleide nooit een complex getal zijn. Het feit dat dit niet kan en dat enkel een andere schrijfwijze leidt tot een ander antwoord, zou je moeten doen vermoeden dat de aanpak niet zondermeer kan.

Een andere manier om dit in te zien: arctan(x) heeft een reeele waarde. Geldt dit ook voor jouw complexe equivalent als je absoluutstrepen gebruikt?

Reageer