[scheikunde] (m/m) met ml?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

(m/m) met ml?

De opgave is: Bereken hoeveel mol en gram NaOCH3 overeenkomt met de 1,60 ml van de 30% (m/m) NaOCH3/CH3OH oplossing.

Mijn vraag is: mag je de 1,60ml gelijk stellen aan 1,60mg of hoe moet je het doen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: (m/m) met ml?

Tina Verbist schreef: : mag je de 1,60ml gelijk stellen aan 1,60mg ?
Voor sterk verdunde oplossingen in water kun je het best wel eens zo benaderen, maar dat lijkt me voor een zó geconcentreerde oplossing, bovendien als ik het goed begrijp niet in water maar in methanol, zeker niet de weg. 
 
Maar de oefening begint tekstueel onlogisch om op zichzelf te staan:.
overeenkomt met de 1,60 ml van de 30% 
 
er móet je daarboven dus vast meer verteld zijn over die oplossing ....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2

Re: (m/m) met ml?

Jan van de Velde schreef: Voor sterk verdunde oplossingen in water kun je het best wel eens zo benaderen, maar dat lijkt me voor een zó geconcentreerde oplossing, bovendien als ik het goed begrijp niet in water maar in methanol, zeker niet de weg. 
 
Maar de oefening begint tekstueel onlogisch om op zichzelf te staan:.
er móet je daarboven dus vast meer verteld zijn over die oplossing ....
Dit is letterlijk de opgave dat ik heb gekregen. Ik veronderstel dat die eerste 'de' er te veel staat. En de relatieve dichtheden en molaire massa's heb ik zelf opgezocht dus die heb ik ter beschikking, maar nog weet ik niet hoe ik het moet uitrekenen. Moet ik die 1,60ml x de relatieve dichtheid doen of moet ik vertrekken vanuit de formule (m/m) = (Massa oplosmiddel/massa oplossing) *100? 
EDIT: er staat nog bij dat de oplossing 5,55mmol/ml is.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: (m/m) met ml?

Ze gaan inderdaad van het door jouw gestelde uit als ik even terugreken. Grappig genoeg ligt de dichtheid van deze oplossing zeer dicht bij de 1 (0.97 g/mL). Echter een slecht voorbeeld in de praktijk aangezien dichtheden bij dit soort grapjes wel degelijk van belang zijn. Schoolvoorbeeld daarvan is de molariteit van een 37% HCl (1.19 g/ml) uit te rekenen (die ligt rond de 12 mol/L).

Reageer