Steekproefgrootte bij continue data

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer

Steekproefgrootte bij continue data

Beste leden van het forum, 
 
 
Komend half jaar ben ik tijdens mijn scriptie veel bezig met SPSS en statistiek. De algemene kennis van SPSS is aanwezig. Wellicht dat ik dus nog vaker terug zal vallen op dit forum bij twijfel of bij gebrek aan kennis. 
 
Statistiek in een eindscriptie kan dodelijk zijn. Alles moet verklaarbaar en onderbouwd zijn, de scriptie wordt immers gekeurd door verschillende hoogleraren. Toch moet ik veel statistiek gebruiken bij het optimaliseren van een productieproces voor mijn scriptie. 
 
 
Mijn vraag gaat ditmaal over de sample size waar ik (uiteraard) een betrouwbaarheidsinterval van 95% wil behalen.
 
Korte uitleg
Op het bedrijf zijn grote bulten (600 ton) gemengd materiaal; Zand en petroleumcokes. Beide hebben verschillende korrelgroottes waardoor het homogeen maken van een betreffende bult erg lastig is. Momenteel worden er monster genomen van deze bult door er omheen te lopen en om de zoveel meter een graai te nemen éénmaal rond wordt alles in een emmer gedaan en volgens de juiste methode steeds gehalveerd (halveren van dergelijke monsters zijn standaard procedures voor). Mijn idee was om een PVC buis in de bult met zand en cokes te steken en dit in een emmer te doen en te mengen. Hier heb ik 16 samples van gemaakt volgens de juiste procedures. Er wordt een asgehalte bepaald om te kijken hoeveel koolstof en dus hoeveel cokes er in de sample zit.
 
Hypothese
H0: Mijn gemiddelde asgehalte is hoger dan de meting van het lab (99,9% waarschijnlijk dat dit klopt blijkt uit het verleden)
H.not: Mijn gemiddelde asgehalte is gelijk of lager dan de meting van het lab. 
 
Nu wil deze 16 monsters analyseren op asgehalte. Hierdoor kan ik de spreiding weergeven en ook zien hoe representatief mijn nieuwe monstername methode is. 
 
Mijn eerste vraag is enkel ter controle: Ik heb een kwantitatieve, continue variabele waarbij ik te maken heb met 2 gemiddeldes. Deze twee gemiddeldes zijn herhaalde metingen onder andere condities. Dus gebruik ik om mijn hypothese te testen een gepaarde T test. (Graag reactie indien dit niet klopt. Als dit wel klopt kan dit genegeerd worden).
 
Nu verder met sample size. Dit blijf ik lastig vinden. Op internet zie ik VEEL verschillende theorieën en soms ook "rules-of-thumb". Wát is nu de sample size of hoe kan ik deze vóóraf berekenen? Dit moet nog vaker vastgesteld worden en ik wil dit eigenlijk van te voren kunnen berekenen om niet "zomaar" monsters te nemen. Dit kost namelijk twee volle dagen per analyse.
 
Graag hoor ik van eenieder die een zinnig antwoord hierop heeft. Mocht er nog bepaalde informatie missen dan hoor ik dat graag. Uiteraard kan er in de reactie dan een aanname gedaan worden zodat het antwoord wel volledig kan worden gegeven.
 
 
Met vriendelijke groeten,

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Steekproefgrootte bij continue data

Maar wat is er nu precies gepaard dan? Je hebt 16 samples en gaat die twee keer metingen mee doen op verschillende manieren?

Wat sample size betreft: Verschillende theorien ken ik niet, wel verschillende formules afhankelijk van het type uitkomstmaat. Er zijn echt tal van sites die calculators aanbieden voor sample size. Je zult die voor de juiste toets moeten kiezen, en een aantal parameters moeten opgeven (alpha, beta, te verwachten effect size, SD). Meer zinnigs kan ik daar ook niet over zeggen.

Reageer