Maximale opwaartse kracht kabel langs rollers

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3

Maximale opwaartse kracht kabel langs rollers

Stel ik heb een kabel die een S vorm maakt door 3 rollers als ik deze kabel maximaal zou opspannen (moest de middelste rol er niet zijn vormt deze een rechte lijn) Wat is dan de opwaartse kracht op deze middelste roller ?
Kan deze aanzien worden als de maximale trekrecht van de kabel.
 
dus de eerste en laatste roller staan op de aarde onbeweegbaar. De middelste hangt vb in een frame en als het frame (dat aan de aarde hangt) te zwak is bezwijkt deze.
 
Forces.png
Forces.png (10.1 KiB) 406 keer bekeken
 
formules of links naar de oplossing youtube etc zeer welkom
 
mvg

Berichten: 1.617

Re: Maximale opwaartse kracht kabel langs rollers

De kracht omhoog van de kabel op de middelste roller (aannemend dat de roller alleen door de kabel omhoog wordt gehouden) is gelijk als de kracht omlaag op de roller. - als de roller op dezelfde hoogte blijft (preciezer: niet omhoog of omlaag versnelt). De kracht omhoog volgt uit de spankracht in de kabel en de hoek van de kabel. Dat is met simpele goniometrische verhoudingen te bepalen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3

Re: Maximale opwaartse kracht kabel langs rollers

Anton_v_U schreef:  De kracht omhoog volgt uit de spankracht in de kabel en de hoek van de kabel. Dat is met simpele goniometrische verhoudingen te bepalen.
En nu wou ik dat ik beter had opgelet. als ik het goed begrijp heb ik aan de middelste roller door de hoek (stel dat links en rechts een verschillende hoek is 2 x en y componenten de raaklijn in die hoek is de "spankracht " ?
 
Wil je zo vriendelijk zijn om da basis formules voor dit even neer te schrijven al dan niet in een eigen schets ?

Gebruikersavatar
Berichten: 3

Re: Maximale opwaartse kracht kabel langs rollers

stel dat links een trommel staat en rechts een gewicht van 1000N kan ik dan zeggen dat de spankracht 1000N is en deze ontbinden in x en y componenten ? sorry ik kan mijn bovenstaande reactie precies niet wijzigen 
 
mvg

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Maximale opwaartse kracht kabel langs rollers

ROLLEN.gif
ROLLEN.gif (9.42 KiB) 401 keer bekeken
 
Hoeken meten, gestippelde componenten berekenen en bij elkaar optellen
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer