Bioplastic

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 16

Bioplastic

Bioplastics zijn een prachtig alternatief voor veel verpakkingen en dergelijke, hoe komt het dat er nog zoveel gewoon plastic wordt gebruikt in winkels? Is dat omdat de technieken er nog niet zijn om bioplastics op grote schaal te produceren of omdat de grote oliemaatschappijen niet weg te concurreren zijn? Ik vroeg me ook af of er al bedrijven zijn die op grote schaal bioplastics kunnen produceren en verkopen.

Groetjes,

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Bioplastic

Zet dat sprookje over grote oliemaatschappijen maar uit je hoofd. Ten eerste verdient een bedrijf als Shell zijn geld met de winning en de raffinage van olie. Aan wat daar uiteindelijk van gemaakt wordt verdienen ze nauwelijks iets. Of er meer of minder conventionele plastics worden geproduceerd zal een bedrijf als Shell dan ook nauwelijks uitmaken.
 
De enige reden dat bioplastics niet op grote schaal worden gebruikt is dat ze als verpakkingsmateriaal lang niet altijd geschikt zijn en minder goed presteren dan conventionele plastics. Denk aan houdbaarheid, stevigheid, enzovoort. Een kunststof die biologisch afbreekbaar is, is natuurlijk prachtig, maar niet als die afbraak al begint terwijl het nog in de winkel ligt. 
 
Het heeft ook lang niet altijd meerwaarde, omdat er steeds meer gescheiden wordt ingezameld, en ingezameld plastic steeds meer kan worden hergebruikt. Als je toch hergebruikt maakt het ook niet zoveel uit waar het materiaal vandaankomt en ook niet of het bioafbreekbaar is.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Bioplastic

De enige reden dat bioplastics niet op grote schaal worden gebruikt is dat ze als verpakkingsmateriaal lang niet altijd geschikt zijn en minder goed presteren dan conventionele plastics. Denk aan houdbaarheid, stevigheid, enzovoort. Een kunststof die biologisch afbreekbaar is, is natuurlijk prachtig, maar niet als die afbraak al begint terwijl het nog in de winkel ligt.
Je hebt wel een punt, maar ik wil dit toch een beetje nuanceren want dit is wel erg kort door de bocht.
 
Een bioplastic is per definitie vervaardigd uit een hernieuwbare energiebron, maar het finale product hoeft daarom niet biologisch afbreekbaar te zijn. Je kan dus perfect een bioplastic ontwerpen met dezelfde of eventueel betere eigenschappen dan de conventionele plastics zonder dat die in de winkel beginnen af te breken. Wat je wel terecht aanhaalt is dat de huidige bioplastics die ons bereiken en massaal geproduceerd worden minder geschikt zijn voor onze eisen dan de conventionele.
 
Om terug te keren op de vraag of er al bedrijven zijn die op grote schaal bioplastics produceren; in Amerika zijn er een aantal bedrijven die enkele zuren uit biomassa halen die vervolgens gemakkelijk verwerkt kunnen worden tot plastics, vezels, coatings of zelfs tot windturbines en boten....(linkje naar pipeline) Echter is de productie daarvan heden ten dage nog niet zo'n efficiënt proces, of met andere woorden; het is vaak goedkoper om die producten uit olie te vervaardigen.
 
Het heeft ook lang niet altijd meerwaarde, omdat er steeds meer gescheiden wordt ingezameld, en ingezameld plastic steeds meer kan worden hergebruikt. Als je toch hergebruikt maakt het ook niet zoveel uit waar het materiaal vandaankomt en ook niet of het bioafbreekbaar is.
Denk je echt dat we al zo ver staan met het recycleren van producten? Ik heb hier geen data van, maar naar mijn gevoel is het vaak goedkoper een nieuw product te synthetiseren dan er eentje te hergebruiken.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Bioplastic

Ik richtte me op de biologisch afbreekbare plastics, omdat eerdere vragen van de topicstarter in de richting van zetmeel gingen, vandaar.

 

Het is prima mogelijk om polymeren en kunststoffen te maken uit stoffen van biologische origine, en dat wordt al op enige schaal gedaan. Ik meen dat de flessen van Coca Cola al voor 100% uit biogrondstoffen worden gemaakt, of anders zitten ze er dicht bij. Je hoeft overigens niet helemaal naar Amerika voor dat soort werk. In Nederland zit bijvoorbeeld Avantium, een voormalig Shell-onderdeel, en Corbion die melkzuur produceren.

 
Denk je echt dat we al zo ver staan met het recycleren van producten? Ik heb hier geen data van, maar naar mijn gevoel is het vaak goedkoper een nieuw product te synthetiseren dan er eentje te hergebruiken.
 
 
Jawel, maar dat wil nog niet zeggen dat het plastic niet gerecycled wordt. Je kunt er ook een ander product van maken. 
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 12.262

Re: Bioplastic

Een bioplastic is per definitie vervaardigd uit een hernieuwbare energiebron, maar het finale product hoeft daarom niet biologisch afbreekbaar te zijn.
Dat verschilt een beetje, feitelijk is de term wat vaag. Een bioplastic kan iets zijn uit een biologisch bron dan al dan niet afbreekbaar is, of een korte term voor een 'biodegradable plastic' dan, ongeacht herkomst, op een of andere manier af te breken is door organismen.

Biodegredable plastics zijn interessant uit het oogpunt van afvalmanagement, de zouden uiteindelijk wegrotten in een vuilstort net als pakweg hout. De aanpak daarin is tweeledig: je kunt de plastics veranderen zodat bestaande organismen ze kunnen afbreken, of nieuwe organismen kunnen creeeren die bestaande plastics kunnen verteren.

Het laatste is natuurlijk ietwat riskant, je wilt niet dat die in het wild gaan rondwaren en bijvoorbeeld plastics aan gebouwen en voertuigen gaan 'opeten' voordat die afgeschreven zijn.
Victory through technology

Reageer