[wiskunde] vergelijkingen, wanneer x=0?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 28

vergelijkingen, wanneer x=0?

Hi guys,
 
Wat ik niet zo goed snap is wanneer je een vergelijking hebt, je als antwoord x = 0 krijgt. Wanneer je bijvoorbeeld x(x+5)=0 hebt dan heb je x=0 v x=-5, dat snap ik dan nog wel. Maar bij sommige sommen snap ik het niet. Ik had net bijvoorbeeld een vergelijking. Wanneer je alles in die vergelijking kwadrateerde kreeg je uiteindelijk wel x=0 en x^2=-8,75 uit. Wanneer ik niet kwadrateerde, kreeg ik alleen x^2=-8,75 uit. Maar in principe zijn die twee vergelijkingen toch hetzelfde? Waarom kom ik als ik ze kwadrateer wel op x=0 uit en als ik dat niet doe niet? Ik vind dit moeilijk om uit te leggen, maar ik snap gewoon niet hoe je soms wel x=0 krijgt en als je het omschrijft opeens niet meer. En wanneer kun je precies zeggen dat x 0 is bij een vergelijking? Alleen bij factoren buiten de haakjes? Of ook in andere situaties?
 
Hopelijk snapt iemand mijn probleem een beetje.
 
Groetjes!

Gebruikersavatar
Berichten: 134

Re: vergelijkingen, wanneer x=0?

Kijk het zou handig zijn als je de vergelijking post want 1 vergelijking met 2 verschillende antwoorden dat klinkt nogal onwaarschijnlijk zoals je zelf ook al zegt, waarschijnlijk gaat er gewoon iets fout bij wat jij als 'kwardrateren' ziet. 

In principe krijg je x = 0 wanneer in alle afzonderlijke factoren ax + bx + cx + ... een x voorkomt, OF wanneer degenen waarin geen x zit elkaar opheffen.

 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: vergelijkingen, wanneer x=0?

wiskundige schreef: Maar bij sommige sommen snap ik het niet. Ik had net bijvoorbeeld een vergelijking. 
 
Welke vergelijking ... , waarom kwadrateren zoals je hieronder meldt ...
 
wiskundige schreef:Wanneer je alles in die vergelijking kwadrateerde

Berichten: 1.617

Re: vergelijkingen, wanneer x=0?

Begrijp je wat een vergelijking is en wanneer iets een oplossing van een vergelijking is?
 
Eigenlijk zou iedereen die op de automatische piloot vergelijkingen oplost hier eerst een antwoord op moeten geven.
Vermoedelijk is je vraag beantwoord als je dit helder hebt.

Reageer