Springen naar inhoud

deur openen van vliegtuig


  • Log in om te kunnen reageren

#1

admsnake

    admsnake


  • 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2006 - 21:37

Hallo,

Is het mogelijk om een vliegtuigdeur te openen in de lucht?

thx

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Bart

    Bart


  • >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 januari 2006 - 21:57

Niet op grote hoogte. De deur moet tegen het luchtdrukverschil (dus naar binnen) worden opengemaakt.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

#3

Antoon

    Antoon


  • >1k berichten
  • 1750 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2006 - 21:58

dat snap ik niet.
van binnen uit werkt toch een grotere kracht op de deur dan van buiten af? waardoor de deur als het waren al automatisch word opengeduwdt? en dus naar buiten vliegt.

leg uit leg uit, waarom naarbinnen?

#4

Raspoetin

    Raspoetin


  • >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 januari 2006 - 22:00

De deur zwaait (voor de veiligheid) naar binnen open. De luchtdruk binnenin het vliegtuig is groter dan daarbuiten. Dat is een beetje het idee om de maagdenburger halve bollen van elkaar af te trekken.
http://nl.wikipedia....agdenburger_bol
http://en.wikipedia....urg_hemispheres

Je kan gewoon niet tegen de luchtdruk op... Daar ben je veel te slap voor.


:roll: Volgens mij heeft iemand mythbusters gekeken....... :P
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

#5

why73

    why73


  • >100 berichten
  • 150 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2006 - 22:05

Als aanvulling op Raspoetin's antwoord.

Sommige deuren die wel naar buiten openzwaaien, moeten eerst een stukje naar binnen toe worden gedraaid alvorens ze naar buiten toe gedraaid kunnen worden.
Ik weet weinig van veel

#6

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 januari 2006 - 22:06

omdat ie anders vanzelf open dreigt te gaan onder invloed van het drukverschil, maken ze die deuren zo dat ze naar binnen toe opengetrokken moeten worden. Want het drukverschil tussen binnen in een drukcabine en buiten kan hoog oplopen. Binnen meestal zo'n 80 kPA geloof ik (0,8 bar) en buiten, vul maar in naargelang de vlieghoogte. Op 10 km ongeveer 30 kPa. Verschil dan ca. 50 kPa. Dat is op een deur van 2 m2 al gauw 100.000 N. Dat kun je beter op een kozijn laten drukken dan op een grendeltje... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#7

Elmo

    Elmo


  • >1k berichten
  • 3437 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 januari 2006 - 07:36

Ter informatie (niet uitproberen) een 747-400 heeft wel degelijk 1 deur die ook op grote hoogte wel een stukje open kan, de rechterdeur middenin (dacht ik). Je zou er echter niet doorheen kunnen (5-10 cm). De reden daarvoor is dat als er brand uit zou breken, ze op deze manier de rook kunnen wegventileren.

Een van de leuke weetjes als je te veel vliegt en je tijd dood door met stewardessen te kletsen. :roll:
Never underestimate the predictability of stupidity...

#8

shimmy

    shimmy


  • >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 maart 2006 - 21:56

@elmo, dat bewijst maar weer dat je niet alles moet geloven wat stewardessen zeggen. Het klopt inderdaad dat er een smoke removal procedure bstaat voor een 747 waarbij er deuren op een kiertje gezet moeten worden. Voor dit mogelijk is moet het vliegtuig echter wel een aanzienlijk stuk lager gaan vliegen. denk aan 10.000ft. Deze procedure zou handig kunnen zijn als de cabine vol met rook staat en er kan niet geland kan worden. bv boven de oceaan.

#9

Bartsel

    Bartsel


  • >100 berichten
  • 196 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 maart 2006 - 18:19

Ik heb pas gehoord of gelezen dat er wel eens hijackers uit een vliegende jet zijn gesprongen met hun buit. Het toestel zal in die gevallen wellicht niet hoog gevlogen hebben c.q. gedecompresseerd moeten zijn geweest. Maar toch:

"Nov 24, 1971: The first in a series of hijackings involving extortion occurred when a passenger on a flight from Portland to Seattle successfully demanded $200,000 and four parachutes, then parachuted from the rear stairway of the Boeing 727. The hijacker--who used the name Dan Cooper, but became known as D.B. Cooper in the press--was never found. (In Feb 1980, however, tattered bills from his loot were discovered along the Columbia River in Washington.) Another incident involving a demand for ransom and parachutes occurred on Dec 24, 1971, and 17 more extortion attempts on U.S. air carriers were made during the next 6 months. (See Mar 7-9, 1972.)"
Bron: FAA HISTORICAL CHRONOLOGY, 1926-1996
[edit door Miels: zie http://www.faa-fsr.c...ory/faacaa3.htm ]

Alhoewel het niet bekend is of de Heer Cooper zijn val daadwerkelijk heeft overleefd, is dit anderen wel gelukt. Dit is bekend omdat ze in levende lijve zijn gearresteerd.

Naar het schijnt hebben ze sindsdien om dit te voorkomen een technische truuk in de deuren gebouwd waardoor ze niet open kunnen terwijl het vliegtuig in beweging is. Een soort dead-bolts. Hierover kon ik echter geen informatie vinden.

Dus, afgezien van het feit of het door de luchtdruk kan of niet, lukt het je tegenwoordig niet meer omdat de airlines het niet zo'n leuk kunstje vinden.
"Pfff... Facts. You can prove anything with facts" -
Homer Simpson

#10

shimmy

    shimmy


  • >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 maart 2006 - 11:37

Niks is onmogelijk maar voor mij klinkt dit als een broodje aap verhaal. Ten eerste moet die Dan Cooper een man men zeer veel lef zijn geweest als hij de achterste deur van een 727 kiest terwijl bij deze machine alle drie de motoren aan de staart zijn bevestigd. Ten twee lees ik dat hij "demanded $200,000 and four parachutes". Nu zal er al niet vaak een passagiers vliegtuig zijn waar 200000dollar voor handen is, maar 4 parachutes zullen zich zeker niet aan boord bevinden.

Dit riekt naar Hollywood...

#11

Ard

    Ard


  • >100 berichten
  • 160 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 maart 2006 - 14:15

http://www.moviemeter.nl/film/15878
http://www.filmxtra....e=bekijk&id=366
later misschien meer. Het was volgens mij de deur in de WC. Waar volgens mij niet eens een deur is. Maar ach, film......

#12

Finn

    Finn


  • >25 berichten
  • 36 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 maart 2006 - 17:03

@ shimmy, mensen die vliegtuigen overvallen zijn gestoorde mensen.
Eerst een vliegtuig overvallen en dan er uit springen maakt heel nerveus. Dus ik denk weldegelijk dat het zou kunnnen gebeuren. toch denk ik niet dat het gebeurt is want, wat je al zij, 2 ton en 4 parachuten zijn vaak afwezig op een vliegtuig :wink:

#13

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 maart 2006 - 18:04

http://www.suite101...._flight/38415/2

hier vind je anders een redelijk logisch klinkende versie van het verhaal. 8)
Dan blijken die parachutes en dat geld tijdens een tussenlanding ge"eist te zijn, en is de man via de vrachtdeur uit het vliegtuig gesprongen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#14

costyn

    costyn


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 maart 2006 - 13:07

Niks is onmogelijk maar voor mij klinkt dit als een broodje aap verhaal. Ten eerste moet die Dan Cooper een man men zeer veel lef zijn geweest als hij de achterste deur van een 727 kiest terwijl bij deze machine alle drie de motoren aan de staart zijn bevestigd. Ten twee lees ik dat hij "demanded $200,000 and four parachutes". Nu zal er al niet vaak een passagiers vliegtuig zijn waar 200000dollar voor handen is, maar 4 parachutes zullen zich zeker niet aan boord bevinden.

Dit riekt naar Hollywood...

Klopt, je moet wel wat lef heben om uit een straalvliegtuig te springen, maar het gebeurt wel degelijk. Zie dit plaatje: http://www.normanken...m/jet_exit.html, waar parachutisten uit de achterdeur van een 727 springen. Deze (en een aantal andere, wat oudere modellen) is voorzien van een achterdeur, waar je dan handig gebruik van kan maken.

Wel handig om niet boven de 6 KM hoogte te zitten ivm gebrek aan zuurstof. Daarboven wil je toch echt wel zuurstof bij je hebben tijdens de val. Totdeze hoogte is "onboard" zuurstof voldoende.

#15

Helly1975

    Helly1975


  • >250 berichten
  • 767 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 maart 2006 - 13:17

Wel handig om niet boven de 6 KM hoogte te zitten ivm gebrek aan zuurstof. Daarboven wil je toch echt wel zuurstof bij je hebben tijdens de val. Totdeze hoogte is "onboard" zuurstof voldoende.


Mwah als je je adem minuut in kan houden dan val je al zo'n 4 kilometer maximale snelheid vrije val is 280 km/h





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures